ابطال تقسیم نامه ارث چگونه انجام می شود؟

ابطال تقسیم نامه ارث

 

در این مقاله قرار است درباره ابطال تقسیم نامه ارث توضیح دهیم. با تمام مراحل کارشناسی و بررسی‌هایی که در مراحل انحصار وراثت انجام می‌شود باز هم شرایطی پیش می‌آید که ممکن است عدالت در سهم الارث وراث بر قرار نشود.

در این حالت وراث می‌توانند با تقدیم دادخواست ابطال تقسیم نامه ارث به دادگاه روند تقسیم اموال متوفی  و انحصار وراثت را به جریان بیندازند، برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می کنیم حتما از یک وکیل انحصار وراثت مشاوره بگیرید.

تقسیم ارث در قانون مدنی:

در قانون مدنی به این موضوع به صورت کامل پرداخته شده. طبق موارد 600، 601 و 602 قانون مدنی هر گاه تقسیم ارث به اشتباه صورت گرفته باشد امکان ابطال آن وجود دارد. چنانچه تخلفی از هریک از وراث صورت گیرد پلمپ ملک ورثه‌ای چگونه انجام می‌شود؟ این عمل با دستور قاضی و با رضایت دیگر وراث انجام خواهد شد.

ماده 600:

هر گاه در حصه یک یا چند نفر از شرکاء عیبی ظاهر شود که در حین تقسیم عالم به آن نبوده شریک یا شرکاء مزبور حق دارند تقسیم را ‌بهم بزنند.

ماده 601:

هر گاه بعد از تقسیم معلوم شود که قسمت به غلط واقع شده است تقسیم باطل میشود.

ماده 602:

هر گاه بعد از تقسیم معلوم شود که مقدار معینی از اموال تقسیم شده مال غیر بوده است در صورتی که مال غیر در تمام حصص مفروزاً ‌به تساوی باشد تقسیم صحیح و الا باطل است.

انحصار وراثت دیه چگونه محاسبه می شود؟ بیشتر بخوانید: انحصار وراثت دیه چگونه محاسبه می شود؟

در چه صورت ابطال تقسیم نامه ارث اتفاق می‌افتد؟

در سه حالت ممکن است تقسیم نامه ارث باطل شود که در ادامه هر کدام را نام می‌بریم و جداگانه توضیح می‌دهیم.

حالت اول زمانی است که اموال شخص دیگری را به همراه اموال متوفی در جریان انحصار وراثت قرار دهیم و آن را بین وراث دیگر تقسیم کنیم.

در حالت بعدی تقسیم ارث در صورت باطل می‌شود که مالی که در تقسیم ارث به یکی از وراث تعلق گرفته، معیوب باشد.

حالت سوم زمانی رخ می‌دهد که در تقسیم ارث مال مشاع بدون توجه به نسبت وراث و میزان سهم الارث آنها، سهم کمتر یا بیشتری به آنها تعلق گیرد.

تقسیم اموال غیر

همانطور که توضیح دادیم در شرایطی که اموال غیر را بین اموال متوفی تقسیم کنیم، این تقسیم نامه ارث باطل است. فرض کنید مادر قبل از فوت خود قسمتی از اموالش را بین دو فرزند خود تقسیم کرده باشد و در زمان فوت ایشان دو فرزند دیگر بدون توجه به اینکه متوفی در زمان فوت اموال را به افراد دیگر داده در پروسه انحصار وراثت قرار دهند. در این صورت تقسیم باطل است.

اموال معیوب

فرض کنید در تقسیم اموال متوفی بین وراث مال معیوبی یه یکی از وراث برسد که ایشان از عیب مال خبر نداشته باشند. در این حال فرد می‌تواند با اثبات اینکه از معیوب بودن مال خبر نداشته و این مال ارزشی برای ایشان ندارد، ابطال نامه تقسیم ارث را تقدیم دادگاه کند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

سهم الارث نابرابر

در نظر بگیرید که پدر یک خانواده فوت کند و سه فرزند دختر و پسر داشته باشد. به دلیل کم بودن سن یکی از فرزندان، بخشی از سهم الارث ایشان را پرداخت کنند و بخش زیادی از آن سهم الارث را به یک فرزند دیگر یا مادر خانواده دهند. در این صورت چون میزان ارث یکی از فرزندان کمتر از حد مشخص و میزان ارث فرد دیگر بیشتر از حق ایشان است پس می‌توان ابطال نامه را تقدیم دادگاه کرد.

تقسیم ارث طلا به چه صورت انجام می شود؟ بیشتر بخوانید: تقسیم ارث طلا به چه صورت انجام می شود؟
ابطال تقسیم نامه ارث
ابطال تقسیم نامه ارث

نمونه دادخواست ابطال تقسیم نامه ارث

دادخواست ابطال تقسیم نامه ارث به صورت زیر است که وارثی که معترض به تقسیم ارث است با دلایل محکمه پسند باید این فرم را به دادگاه تقدیم کند.

 

طرفین:

حواهان:

خوانده:

خواسته: 1- ابطال تقسیم نامه 2- پرداخت کلیه خسارات قانونی

دلایل و مضنمات: 1- تصویر مصدق سند مالکیت 2- تصویر مصدق تقسیم نامه عادی 3- عندالزوم جلب نظر کارشناس رسمی

سلام علیکم

احتراما به استحضار می‌رساند:

1- به موجب یک جلد سند مالکیت به شماره پلاک ثبتی …………. بخش ……………. اینجانب به نحو اشاعه و تساوی مالک …………………………. به مساحت……………..متر مربع واقع در………………. با خوانده محترم می‌باشم.

2- در تاریخ ………….. با تراضی، تصمیم به تقسیم حصه مشاع و تعیین حد و مرز گرفته شده و تقسیم با تعیین متراژ طول و عرض حصه هریک از طرفین معلوم و در تاریخ ………….. مکتوب گردید.

3- اخیرا کاشف به عمل آمد که با ضرب طول و عرض حصه تقسیم شده اینجانب، در حدود ………… متر مربع به غلط تقسیم شده است.

4- به موجب مستفاد از قانون مدنی اشتباهی مستند بطلان قرار می‌گیرد که در توزیع عادلانه سهام و تطبیق آن با حصه مشاع موثر باشد و غلط باید در اصل تقسیم باشد که در ما نحن فیه غلط در اصل تقسیم حادث شده است.

بنا بر مراتب معنونه در فوق و استنادا به مواد 601  قانون مدنی و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی و استماع خواسته و سپس اعلام بطلان به شرح ستون خواسته از محضر دادگاه مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

سهم دولت از ارث چگونه محاسبه می شود؟ بیشتر بخوانید: سهم دولت از ارث چگونه محاسبه می شود؟
4/5 - (92 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

49 پاسخ

  1. سلام من ۴ ساله بودم که بابام فوت شده همان زمان برادرانم زمین ها رو عوض کردن والان که به سن قانونی رسیدم فهمیدم حق منو بالا کشیدن من که سواد آنچنانی نداشتم امضا کردم وقتی سرزمین ها رفتم دیدم کلاه برداری کردن حالا می خوام تقسیم نامه رو باطل کنم می شه یا نه

    1. سلام، وقت بخیر
      تقسیم از طریق دادگاه بوده یا دستی بین ورثه نوشته شده؟

  2. سلام یک و نیم دانگ از شش دانگ منزل مسکونی مادربزرگم حق پدرم است به صورت دست خطی این موضوع نوشته شده و همه خواهران و برادران امصا کردند حالا یکی از عموهایم فوت شده که حالا فرزندان او راصی نیستند و از ما شکایت کردند ایا دادگاه حق را به میدهد.

  3. باسلام ایا باتقسیم نامه ای که با خواهران خود نوشته ایم بدون اطلاع فکر میکردیم زمینی که به خواهران خود دادیم ۹۰۰ متراست ولی بعدا اثبات شد که زمین کم است ایا تقسیم نامه باطل میشود

  4. سلام پدرم فوت شده اموال بین فرزندان خودشان تقسیم می‌کنند بدون اینکه انحصار وراثت کنیم وبین خودمان این اموال متوب میکنی آیا این مکتوب اعتبار دارد یا نه

  5. سلام دست نوشته ای بین خود با حضور دوتا عمو نوشته ایم قراربود کل ارث که سه تاساختمان چهار قطعه زمین وچند برگه سهام همه راتقسیم کردیم بریم دفترخون رسمی کنم سه تا ساختمان دوتازمین رودست نوشته نوشته بودیم اختالف افتاد مابقی ماند ایا این دست نوشته ها موتبر است یکی از بردار ها میگه تقسیم کردیم تمام شده ومن هم دادخواست تقسیم ترکه کردم ایا ازنظردادگاه دست نوشته موتبر هست یابه دادخواست من تقسیم دباره انجام میشه

  6. سلام ما پدرمان فوت کرد بعد ما خانه راحت به نام مادر کردیم که به عنوان بزرگه حالا اون میخواهد خانه را به دو نفر از فرزندان بدهد چیکار باید کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      مالک ملک می توانند هرکاری که میخواهند با دارایی خود انجام دهند.

  7. با سلام پدرم چند سال پیش قسمتی از اموال خود را تقسیم نمود. و چون ما سه فرزند بودیم به هرکدام یه آپارتمان داد. و توافق نامه ای دستی نوشته ایم و همگی راضی بودیم و به امضاء و اثر انگشت همه ما به همراه سه نفرشاهد رسیده است. حال بعد از ۲ سال پدرم میخواهد همه را پس بگیرد و تقسیم نامه را باطل کند. مابه امید همین آپارتمان ازدواج کرده و تشکیل خانواده دادیم. آیا میتواند آپارتمان ها را پس بگیرد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که این حق را برای خود گذاشته باشند بله می توانند.

  8. سلام،خاله همسرم سال پیش فوت کردن و اموال زیادی به اسم خودشون داشتن،همسرشون هم تو قید حیات هستن،تازگی ها فهمیدن که شوهر خاله شون با تنظیم صلح نامه همه اموالی که به اسم خاله همسرم بودن رو به نام خودشون کردن تا چیزی به مادر شوهر من و اون یکی خواهرشون نرسن،میخواستم بپرسم که ایا امکان شکایت و ابطال صلح نامه و تقسیم قانونی ارث وجود داره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      ارث بر اساس طبقات ارث تقسیم می شود.
      طبقه اول شامل همسر، فرزند و پدر و مادر است.

  9. با سلام زمینی بین چهار بردار ۲۰سال پیش تقسیم شده و سند هم همه دارند میشود مجدد تقسیم شود… مرسی

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  10. با سلام
    حدود ۴۰ سال پیش پدربزرگم به رحمت خدا رفته در زمان زندگی خود مقداری زمین کشاورزی به ۳ تا از پسراش از ۵ پسرش داده و دستخط هم داده که واگذار کرده است الان آیا ورات دیگه میتونن ادعای ابطال آن را داشته باشند.ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      برای چنین مواردی باید سند بررسی شود.
      برای راهنمایی بیش تر با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  11. سلام.ایاباتقسیم.نامه.کپی.برابر.اصل.میشه.قازی.رای.بده.تقسیم.نام رو.فرستادیم.کارشناسی.قبول.نکرده.جوابه.کارشناس.آمده.قابل.کارشناسی.نیست.ولی.قازی.رای.داده.ایاتجدید.نظرایرادمیگیره.ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      سوالتون گویا نیست
      لطفا برای راهنمایی بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ تماس بگیرید تا کارشناسن حقوقی دادسو شما را راهنمایی کنند.

    2. سلام وقت بخیر
      سال ۵۷ پدر بزرگم مرحوم شدن دایی بزرگم اقدام به تقسیم ماترک نمودند. یک زمین کشاورزی از چندین زمین سهم مشترک مادرم و خاله ام شد، که چندین سال بعد دایی کوچکم سهم دو خواهرش را فروخت و مادربزگم را از آذربایجان به کرج آورد، بعد از فوت مادربزرگم ایشان ادعا میکنند که من خیلی زحمت مادرم را کشیدم و تمامی اموال ایشان را برداشته و به اسم همسرش درآورده، البته ظاهراً روی مبایعه نامه فروش زمین طی ترفنی اثر انگشت مادر و خاله ام را گرفته برای دادخواست و گرفتن حق مادرم چه اقداماتی باید انجام دهیم، ممنون از راهنمایی شما

  12. سلام وقت بخیر۲۵سال پیش کلیه وراث توافق کردندباحضورریش سفیدان وروحانی محل اموال که زمین کشاورزی بودتقسیم نمودن وهرکی سهم خودرادرتصرف داردویافروختهودرخصوص ماترک شکایت نمودند رای نیاوردن حال مدعی جعل اصا وانگشت خود شدن ایا می توان صودتجلسه راباطل کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  13. سلام
    ۲سال قبل تقسیم نامه دستی نوشته شده
    درسلامت کامل برای کلیه وراث امضا و اثر انگشت شده.۳ماه بعدش رفتیم محضر به نام هم زدیم و سند تک برگ صادر شده
    یکی از املاک باغی بوده که تواین دوسال آبادش کردیم و حتی بنا ساختیم
    الان اومدن میگن سرمون کلاه رفته و عادلانه تقسیم نشده؟
    ایا با وجود تقسیم نامه ولو دستی بعلاوه سند تک برگی که دوسال گذشته
    واین همه هزینه ای که تو املاک شده
    ایا می توانند سند را باطل کنند؟
    اگر اره پس ضرر و زیان ما چه می شود؟
    باتشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  14. سلام. ۴۲ سال پیش اموال پدربزرگم بین وراث تقسیم و همه ثبت ترکه رو با رضایت امضا کردند منتها هیچ کدوم دنبال سند و تفکیک نرفتند حالا یکی از وراث ناراضیه. میشه بعد از ۴۲ سال با شکایت به دادگاه ثبت ترکه رو باطل و ادعای خسارت کرد؟ ثبت ترکه در حضور شورای اون موقع امضا و تنظیم شده.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  15. سلام. ۴۰ سال پیش اموال بین ۴ وراث تقسیم شده و همه مال خود رو دریافت و ثبت ترکه رو امضا کردن ولی دنبال سند و تفکیک اموال نرفتن . حالا یکی اعتراض داره و میگه مال کمتری گرفته.میتونه با شکایت به دادگاه ثبت ترکه رو باطل کنه ؟

  16. سلام
    حدود ۳۲ سال قبل تقسیم نامه ارث به صورت دستی نوشتیم ولی حق مادر و یکی از برادرانمان و همچنین خواهرم و مرا ضایع نمودند یعنی عادلانه تقسیم نکردند و ما هم بدون اطلاع از قیمت زمین ها و همچنین به خاطر مادرمان ناچارا امضا کردیم وایشان نگذاشت شکایت کنیم بعد از فوت مادرم ، خواهرم به این تقسیم نامه و خود ما هم اعتراض داریم آیا پس گذشت این مدت طولانی می توان برای ابطال تقسیم نامه دادخواست داد.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  17. اگه تقسیم نامه دستنوشته یا عادی که یکی از وراث به تنهایی نوشته اعتباری ندارد چگونه چهار دادگاه مختلف حکم دریافت سند به کارچاق کن غریبه داده اند؟

  18. اگر تقسیم نامه باطل شود و زمینها هم که قبلا تقسیم شده و فروخته شده اند چگونه می توان زمینها را مجددا برگرداند؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      این کار یک سری روال قضایی و اداری داشته و میتوانید حکم ابطال سند را از دادگاه بگیرید.
      برای مشاوره پیام بدین دوست عزیز

  19. سلام. وقت بخیر. پنج سال پیش پدرم فوت شد، بعد از چهلم نشستیم ارث پدر رو تقسیم کردیم، ی توافق نامه هم نوشتیم، الان یکی از وراث متوجه شده اشتباهی در تقسیمات شده، و ب یکی از خیلی بیشتر از ارث قانونیش ارث رسیده، تمام املاک پدری فعلا بدون هیچ تغییری وجود داره، میشه برای تقسیم نامه اعتراض کرد و تقسیم نامه رو باطل کرد؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      روال انحصار وراثت و تقسیم ارث باید از طریق شورای حل اختلاف صورت بگیرد و تقسیم نامه دستی اعتباری ندارد.

      1. البته این تقسیم نامه ب صورت توافقی امضا شده،یعنی روزی ک نشستیم اموال رو تقسیم کنیم بنا بر این شد همه وراث اموالی ک از متوفی دارن چ سنددار چه بی سند رو بیارن وسط و قانونی تقسیم شه،متاسفانه بعد از چند سال متوجه شدیم که یکی از وراث مالی ک از متوفی داشت رو وسط نیاورده ک تقسیم شه،آیا این توافق نامه بر تقسیم ارث رو میشه ابطال کرد با توضیحاتی ک دادم؟اجرت المثل مادرم مشخص نیست توی توافق نامه،و همینطور میزان ارثی ک قرار بود ببره،

    2. مانده به زمان تقسیم نامه اگه ۲الی ۳ روز یا یه هفته باشد بله ولی اگه ۲ماه یا ۳ ماه یا بیشتر
      باشه به نظر م عاقلانه نیست .

  20. سلام در تقسیم نامه ارث که عیب سهم الارث نابرابر بوده ولی در پایان آن جمله حق فسخ نداریم. می توان فسخ نمود؟؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      اگر تقسیم نامه دستی باشد هیچ اعتباری ندارد.

  21. ابطال تقسیم نامه ارث پدرم رو من دو سال پیگیری کردم، ولی به هیچ جا نرسیدم. برادرم همرو بالا کشیده

  22. سلام
    من میتونم با استناد به اینکه از متوفی طلبکارم ، تقاضای ابطال تقسیم ارث رو از دادگاه بخوام؟

      1. سلام ببخشید ارثی که پدر بزرگ آن را ندانسته و امضا کرده که یکی از فرزندان از پدر بزرگ سوءاستفاده کرده و همه را بالا کشیده امکان هست که تقاضای ابطال ارث را از دادگاه بخواهد؟

        1. سلام، وقت بخیر.
          اگر سند به نام یکی از وراث تنظیم شده باشد، خیر نمیتوانید قانونا اقدام کنید.

      2. سلام .پدر من سال ۱۳۹۰ ارث پدریشان را تقسیم کردند و ب اشتباه زمین هایی ک خودش سند رسمی دارد ان هارا هم ب همراه زمین های یگر تقسیم کردند و امضا کردند. میتوان تقسیم نامه را ابطال کرد

        1. سلام، وقت بخیر
          در صورتی که سند داشته باشند بله می توان باطل کرد.

          1. اگر تقسیم ترکه توسط دادگاه تقسیم شده باشه و حکم دادکاه در بدوی و تجدید نظر و اعاده دادرسی قطعی شده باشه و بعد معلوم شده باشه که باز عیبی در تقسیم وجود دارد چطور میشود تقسیم نامه رو باطل کرد مگر حکم دادگاه را میشود ابطال کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *