قانون جدید ملاقات فرزند

زمانی که حضانت فرزند مشخص شود، پدر یا مادری که از فرزند نگهداری نمی‌کند، حق ملاقات فرزند را دارد.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون قانون جدید ملاقات فرزند، امکان سلب ملاقات از والدین وجود ندارد.

تنها در صورتی که یکی والدین به فرزند آسیبی بزند یا شرایط مناسبی برای ملاقات با فرزندان نداشته باشد کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند وجود دارد.

در این مقاله درباره قانون جدید ملاقات فرزند قبل از طلاق و مدت زمان ملاقات فرزند توضیح می‌دهیم. در صورتی که به وکیل حضانت برای ملاقات فرزند بعد از طلاق نیاز دارید، با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

قانون حق ملاقات فرزند

در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر، والدین فرزند در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از والد که طفل تحت حضانت او نمی‌باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد.

براساس قانون جدید ملاقات فرزند، معمولاً ملاقات با فرزند برحسب توافق زوجین تعیین می‌شود. بنابراین برای ملاقات فرزند در شهر دیگر زوجین می‌توانند توافق در خصوص کاهش یا افزایش مدت زمان ملاقات فرزند داشته باشند.

مدت زمان ملاقات فرزند

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که حق ملاقات فرزند چند روز است؟

در صورتی که حضانت در طلاق توافقی باشد، مدت زمان ملاقات فرزند بعد از طلاق با توافق زوجین تعیین می‌شود. اما در صورتی که توافقی بین خانم و آقا وجود نداشته باشد، قاضی برحسب شرایط مانند سن فرزند زمان حق دیدن فرزند بعد از طلاق را مشخص می‌کند.

تفاوت ملاقات با فرزند و حضانت فرزند

همان طور که گفتیم حضانت فرزند با ملاقات متفاوت است. بعد از طلاق یکی از زوجین باید حضانت فرزند را بر عهده بگیرد. در صورتی که طلاق توافقی باشد، دادگاه به توافقات خانم و آقا احترام می‌گذارد و خودشان تصمیم گیرنده حضانت فرزندشان هستند.

ولی در صورتی که طلاق یک طرفه باشد و بر سر این مورد به توافق نرسند باید طبق قانون سن حضانت پیش بروند.

سن قانونی حضانت دختر به این صورت است که تا 7 سالگی با مادر و از 7 تا 9 سالگی با پدر است. بعد از 9 سالگی از مدار حضانت خارج می‌شود.

سن قانون حضانت پسر تا 7 سال با مادر و از 7 تا پانزده سالگی با پدر است. بعد از آن خودش تصمیم می‌گیرد که ادانه زندگی را با پدر یا مادر زندگی کند.

ولی با توجه به این که حضانت با یکی از والدین است، والد دیگر حق ملاقات با فرزند خود را دارد. فرض کنید خانم و آقا صاحب دختری 5 سال هستند و از هم جدا زندگی می‌کنند.

قرار است حضانت فرزند با مادر باشد ولی پدر ایشان این حق را دارد که بسته به نظر دادگاه و مصلحت کودک یک یا دو روز در هفته فرزند خود را ملاقات کند. البته زمان ملاقات بر حسب سن فرزند و شرایط دیگر ممکن است متفاوت باشد.

به عنوان مثال ملاقات فرزند دختر بعد از 9 سالگی با مدت زمان ملاقات فرزند شیرخوار ممکن است متفاوت باشد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

مکان ملاقات با فرزند

برای تعیین ملاقات با فرزند یکی از مهم‌ترین نکات توجه به مصلحت کودک است. در گذشته ملاقات در محیط کلانتری صورت می‌گرفت که تاثیر منفی در  روحیات فرزند می‌گذاشت.

بعد از این موضوع تدبیری در این راستا سنجیده شد که فضایی مناسب با روحیات فرزند برای ملاقات فراهم شود تا والدی که ملاقات با ایشان نیست بتواند در محیطی مناسب با کودکش وقت بگذراند.

بر اساس ماده 68 آیین اجرایی قانون حمایت از خانواده: در اجرای تبصره ماده ۴۱ قانون رئیس کل دادگستری استان موظف است در هر حوزه قضائی، محل یا محل‌هایی را با فضای متناسب با روحیات اطفال با همکاری و استفاده از امکانات و منابع انسانی سازمان بهزیستی و ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان یا سایر مراکز ذیربط با تعداد کافی مددکار اجتماعی (بویژه زنان) و درصورت نیاز، مامور انتظامی، جهت ملاقات والدین با اطفال اختصاص دهد.

ملاقات با فرزند قبل از طلاق

زمانی که خانم و آقایی که فرزندی دارند قصد طلاق پیدا می‌کنند ممکن است مدت زمان زیادی را سپری کنند تا تکلیف حضانت فرزندشان مشخص شود. این مدت می‌تواند تا چند ماه زمان ببرد.

پس تکلیف فرزند در این مدت چه می‌شود؟ در این مدت خانم و آقا می‌توانند با یکدیگر مذاکره و به توافق برسند. در صورت اینکه اختلاف به حدی بود که خودشان نتوانستند این موضوع را مشخص کنند، باید به دادگاه مراجعه کنند و دادخواست مبنی بر ملاقات با فرزند قبل از طلاق تنظیم و تقدیم دادگاه کنند.

ملاقات با فرزند قبل از طلاق

ممانعت از ملاقات با فرزند

اگر والدی که حضانت با ایشان است از ملاقات فرزند با والد دیگر جلوگیری کند مرتکب جرم شده و باید مجازات شود چون تحت هیچ شرایطی امکان منع ملاقات والد با فرزندش وجود ندارد.

ماده ۴۰ قانون حمایت خانواده:

هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذینفع و به دستور دادگاه صادرکننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده:

هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی ‌حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

تبصره: قوه قضائیه مکلف است برای نحوه ملاقات والدین با طفل ساز و کار مناسب با مصالح خانواده و کودک را فراهم نماید.

آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف شش‌ماه توسط وزارت دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

مدارک لازم برای دادخواست ملاقات فرزند:

  1. کارت ملی
  2. شناسنامه،
  3. سند ازدواج یا طلاق نامه

نفقه کودک در زمان ملاقات

نفقه فرزند چه حضانت با پدر باشد و چه نباشد و تحت هر شرایطی با پدر و در صورت فوت پدر با جد پدری (پدربزرگ) است. پدر وظیفه دارد خوراک و پوشاک و دیگر موارد معیشتی کودک را فراهم کند. در صورت فوت پدر و پدربزرگ مادر مسئول پرداخت نفقه کودک تا زمانی که کودک منبع مالی داشته باشد است.

نمونه دادخواست درخواست ملاقات موقت با کودک

با سلام ؛ با احترام به اطلاع شما می رساند: اینجانب ……………………. در تاریخ ………………….. در دفترخانه …………….. با خوانده …عقد زوجیت دائم منعقد نموده ایم و حاصل این ازدواج …………. تعداد فرزند دختر / پسر ………….. ساله می‌باشد . اما به دلیل اختلافات خانوادگی در تاریخ ……………….. به موجب طلاق نامه ……………….. از هم جدا شده / جدا از هم زندگی می‌کنیم و حضانت فرزند / فرزندان مشترک به عهده خوانده دعوا می‌باشد.

اما ایشان با ممانعت از ملاقات اینجانب با فرزندان ، سبب بروز ناراحتی‌‌های فراوان برای اینجانب و فرزند مشترک را فراهم آورده است و امکان ورود خسارات معنوی جبران ناپذیری برای آینده فرزند غیر قابل انکار است.

لذا با توجه به فوریت امر ، تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر اجازه ملاقات با فرزند مشترک و اجرای آن قبل از ابلاغ به خوانده محترم را به موجب مواد ۳۱۰ لغایت ۳۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی را دارم.

سوالات متداول

آیا می توان والدین را از ملاقات با فرزند محروم کرد؟

خیر؛ والدین حق ملاقات با فرزند خود را دارند و نمی‌توان آن‌ها را از ملاقات با فرزند محروم کرد.

اگر والدین بر مکان و زمان ملاقات با فرزند توافق نداشته باشند؟

اگر والدین درباره نحوه ملاقات با فرزند به توافق نرسند، دادگاه به موضوع رسیدگی می‌کند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

2.6/5 - (452 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

124 پاسخ

  1. سلام من دختر ۹ساله دارم شوهرم نمزار ببینمش الان ۹ماه خونشونوعوض کردن مدرسه روهم همینطور جیکار باید بکنم

    1. سلام، وقت بخیر
      فرزند دختر ۹ ساله از دایره حضانت خارج شده است و خودش انتخاب می کند که با شما زندگی کند یا پدرش
      در خصوص ملاقات هم می توانید از وکیل حضانت راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  2. سلام من پنج سال قبل خانم که بهم خیانت کرده بود رو طلاق دادم و دادگاه بخاطر رابطه نامشروع برای خانم شلاق تعیین کرد و حضانت پسرم با مادر دادتا هفت سال و در رای دادگاه نوشته شد بعد هفت سال حضانت با من هست الان که پسرم ۷ ساله شده من چند ماه به دلیل فحاشی و توهین های اون خانم ملاقات بچه نرفتم الان مبخاهم حضانت پسرم را بگیرم مادرش نمیده و می‌گوید چون ملاقات نیامدی بچه تورو نمیشناسه ایا قانون همچین حقی به مادر میده.

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند پسر بعد از۷ سالگی تا ۱۵ سالگی با شماست.
      بهتر است با وکیل حضانت مشورت کنید برای گرفتن حضانت فرزندتان. در صورتی که به وکیل حضانت نیاز دارید با مشاوران ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  3. سلام من درشرف طلاق هستم و حکم جلب همسرمو گرفتم و زندانی داره حق حضانت باهمسرمه یک پسر ۱۳ساله.میخاستم بدونم وقتی ایشون توزندانه میتونم بچرو پیش خودم نگه دارم یافقط باید باز طبق ملاقاتی ک قاضی تعیین کرده ببینمش

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که ایشان زندان باشند نمی توانند حضانت را داشته باشند.

  4. سلام خویید.ببخشید من یه پسر ۹ساله دارم.
    یک بار برای اینکه پدرش حضانتشا گرفت رفتیم دادگاه بچمااینقدر پرکرده بودن. و پدر و مادربزرگشت میگفتن اون نمیخواد مامانشا ببینه. و بچه ام تعیید میکرد اگر این قضیه پیش امد هنگامی ک تقاضا ملاقات بافرزند دادم باید چکارکنم

    1. سلام، وقت بخیر
      ملاقات با فرزند حق شماست و نمیتوانند حق ملاقات را از شما بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *