میزان مهریه دختر باکره

مهریه دختر باکره

در این مقاله قرار است درباره مهریه دختر باکره توضیح دهیم. در ابتدا باید توضیح دهیم که از زمان جاری شدن صیغه عقد خانم مالک مهریه می‌شود و ارتباطی به عقد موقت و دائم ندارد و در هر دو صورت می‌تواند برای دریافت مهریه خود اقدام کند.

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی؛ به محض عقد ، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در آن بنماید. مهریه در عقد موقت یکی از ارکان اصلی آن می‌باشد و در صورتی که مهریه مشخص نشود عقد باطل است.

اگر عقد موقت در دفاتر اسناد ثبت شده باشد دریافت مهریه راحت‌تر است. در ادامه مقاله درباره مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه و مهریه دختر باکره صحبت توضیح می‌دهیم.

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

در زمان عقد که مهریه مشخص می‌شود معمولا خانم و آقا عندالمطالبه بودن و یا عندالاستطاعه بودن آن را هم در دفتر ازدواج‌شان مکتوب می‌کنند. زمانی که مهریه عندالمطالبه باشد خانم در هر زمان بعد از عقد می‌تواند برای دریافت مهریه خود اقدام کند.

اگر آقا امکان پرداخت مهریه را داشت که پرداخت می‌کند و در صورتی که امکان پرداخت نداشت باید به دادگاه مراجعه و درخواست اعسار در پرداخت مهریه را تقدیم کند تا مهریه قسط بندی شود.

پرداخت مهریه عندالاستطاعه به استطاعت مالی آقا بستگی دارد و خانم در این شرایط نمی‌تواند در هر زمان برای مهریه خود مطالبه کند. باید ابتدا استعلامی از اموال و دارایی آقا تقدیم دادگاه کنند و در صورت تائید اموال ایشون برای مطالبه مهر خود اقدام کند.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است مهریه دختر باکره با توجه به عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن آن چقدر است؟ در ادامه به جواب این سوال رسیدگی می‌کنیم.

مهریه دختر دوشیزه

طبق قانون در صورتی که خانم بعد از عقد و ازدواج درخواست مطالبه مهریه خود را داشته و دوشیزه باشد (رابطه زناشویی با همسرش نداشته و پرده بکارت دارد) مهریه ایشان نصف می‌شود و نمی‌تواند ادعایی برای دریافت کل مهریه داشته باشد.

ماده 1092 قانون مدنی؛ هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

دادگاه‌ها برای رسیدگی به این موضوع یا بر اساس اقرار خانم و آقا رای می‌دهند یا برگه پزشکی قانونی. یعنی اگر هر دو طرف اقرار کنند که خانم دوشیزه‌ هستند، دادگاه به نظر ایشان احترام گذاشته و نصف مهریه بخشیده می‌شود؛ اگر هم به توافق نرسند یا لجبازی صورت گیرد خانم به پزشکی قانونی معرفی و آزمایش بکارت می‌دهد.

مهریه در دوران عقد به خانم تعلق می‌گیرد؟

باورهای اشتباهی در خصوص طلاق در دوران عقد و مهریه در دوران عقد وجود دارد که در دوران عقد که هنوز خانم و آقا در یک خانه زندگی ‌نمی‌کنند پس مهریه به خانم تعلق نمی‌گیرد.

در صورتی که بعد از جاری شدن صیغه عقد در هر زمان خانم می‌تواند برای مهریه خود اقدام کند. برای کسب اطلاعات کامل درباره این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مقاله اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد را مطالعه کنید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

رای دیوان عالی کشور در خصوص مهریه دختر دوشیزه

این قسمتی از رای دیوان عالی کشور در خصوص مهریه دختر باکره است. ملاک قانونی و شرعی استحقاق زوجه نسبت به تمام یا نصف مهریه ما فی القباله در موقع طلاق طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی صرفاً عمل مواقعه و نزدیکی بوده و پارگی یا عدم پارگی پرده بکارت در خصوص مورد موثر در مقام نمی باشد و همچنین طلاق بدون نزدیکی بین زوجین طبق ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی موجب انتفاع عده طلاق برای زوجه خواهد بود.

لذا جهت روشن شدن قضیه و احراز اینکه آیا در موقع طلاق زوجه مستحق تمام یا نصف مهریه خواهد بود و نیز آیا مکلف به رعایت عده طلاق توافقی می باشد یا خیر ضرورت داشته که دادگاه پیرو سابقه زوجه فرجام خواننده را به پزشکی قانونی معرفی کند.

پزشکی قانونی با معاینه مجدد بالصراحه اعلام دارند که آیا بین زوجین عمل مواقع و نزدیکی انجام شده است یا خیر و سرانجام دادگاه پس از انجام تحقیقات در موارد مرقوم در فوق بر اساس نتیجه ی محصله با لحاظ دیگر قرائن و امارات موجود در پرونده نسبت به صدور رای مقتضی اقدام نماید.

حق حبس زوجه

حق حبس زوجه به حالتی گفته می‌شود که در صورتی که خانم و آقا رابطه زناشویی نداشته باشند و مهریه خانم به صورت عندالمطالبه باشد خانم می‌توان برای دریافت مهریه را به صورت اقساطی و یا کامل اقدام کند.

در این حالت با این که خانم دوشیزه است می‌تواند برای دریافت کل مهریه خود به صورت اقساطی یا یک جا اقدام کند چرا که قصد طلاق و جدایی از همسر خود را ندارد. پس مهریه دختر باکره و حق حبس زوجه دو موضوع متفاوت از هم دیگر هستند.

سوالات متداول

آیا مهریه به دختر باکره تعلق میگیرد؟

بله از زمانی که آقا و خانم باهم عقد کنند مهریه به خانم تعلق میگیرد. البته مهریه دختر باکره نصف می شود.

میزان مهریه دختر باکره در دوران عقد چقدر است؟

میزان مهریه دختر باکره نصف مهریه است که در این مطلب جزئیات و نکات آن را به شما توضیح دادیم.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4/5 - (9 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

12 پاسخ

  1. سلام یک سوال بپرسم تقریبن دو سال است یک دختر ازدواج کردم باکره است هرماه چقدر میدم هیچ اموالی ندارم

  2. سلام اتفاقا دختر های مراکشی وقوانین عقد خوبه حالا با شرایط
    مقداری نقد و آنهم طلا زیاد می‌آورد و مثلا ده هزار دلار داماد عقد را نقد میده بهتره خیالش راحت ولی در ایران تعداد زیاد سکه و بعصی سند خانه داماد همیشه دست بسینه عروس که
    نکند مثلا ۵۰۰ سکه را اجرا بگذارد
    و همیشه دلهره و دختر ها انتظارشان ایران زیاد است
    سوال چه داری چه کاره ای نوع ماشین چه هست این هست که
    جوانان ازدواج نمی‌کنند از ترس
    و دخترها اکثرا سن ۳۵ ،ببالا مانده و کسی انتخاب نمی‌کند

  3. چرادرتمام ابعاد مرد مقصره مگر درفقه دینی نیست درصورتی مرد زن را نخواهدومقصر باشد لازم است مهره رابپردازد*اما اگر زن درخواست طلاق کند ومقصرباشدلازم است مرد را راضی کند#چرا درهر شرایط مرد باید متحمل ضرر شود؟ایا به نظرتون درخواست مهر با قوانین حاکم زنان راوادار به سو استفاده ودخواست طلاق؟وکم رنگ کردن انگیزه ازدواج نمی شود

  4. چرادرهرشرایطی مرد مقصره مگر درفقه دینی نیست درصورتی مرد زن را نخواهدومقصر باشد لازم است مهره رابپردازد*اما اگر زن درخواست طلاق کند ومقصرباشدلازم است مرد را راضی کند#چرا درهر شرایط مرد باید متحمل ضرر شود؟ایا به نظرتون درخواست مهر با قوانین حاکم زنان راوادار به سو استفاده ودخواست طلاق؟وکم رنگ کردن انگیزه ازدواج نمی شود

  5. اگر دختری بلند پرواز باشد،و نامزد خود را لای منگه بگذارد،وبه ایشان تهمت خیانت بزند چگونه مرد میتواند بااوبه زیریک سقف زندگی کند،این چه قانونی ک از مرد دفاع کند

  6. با این قانون ها فقط دارید زندگی ها رو خراب میکنید حد اقل ده تا به نفع دختران حرف میزنید یکبار هم به نفع آقایان بگید که پدرشون رو در آوردید…

    1. به پیروپیغمبردرقانون ایران فقط فقط مردرالح گرده ایدتورابقران یکم کمتربه مردها ظلم کنیداخه این چه قانونی هست به والا دیگه هیچ مردی رقبت به زن گرفتن نمیکنه جونهامون پیرشدن ونسلمون پیروپیرترشدن اینکه همش شدزن پس حق مردبدبخت چیه تهش زندان وزندان توروقران قانونواصلاح کنید

  7. متاسفم برا این قانونایی که جهت پرداخت مهر گذاشتن. اخه چرا دختر عقدی باکره باید مهریه بگیره.. خوب همین قانونا باعث اخاذی دخترا فورا بعد عقد شده ودلزدگی پسرا از ازدواج شده.
    دیگه هیچ علاقه ای برا ازدواج نیست چون انگار معامله ملک و زمینه

    1. دورودبه شرفت بخدا قسم جونهاازازدواج سراین قانون آبکی وحوضکی وحشت دارن ازدواج حق مردکجای قانونه بخدا جونهامون پیرشدن فقط هم بخاطر قانون پرازظلم به مردها وجونهای ایران توروقران مسولان این قوانین را بررسی و اصلاح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *