رجوع از بخشش مهریه

در این مقاله قرار است درباره رجوع از بخشش مهریه صحبت کنیم.

در شروع زندگی مشترک معمولا خانواده‌ها بدون توجه به بضاعت مالی آقا مهریه‌های سنگینی مشخص می‌کنند که در ادامه وقتی خانم و آقا به مشکل برمی‌خورند، مهریه به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تبدیل می‌شود.

معمولا در بعضی مواقع آقا طی مذاکره‌ای با خانم درخواست بخشش مهریه در ازای حق طلاق را مطرح می‌کند.

یا می‌گوید در ازای بخشیدن مهریه راضی به طلاق همسرش می‌شود. در این مقاله درباره پشیمانی پس از بخشش مهریه و رجوع از بذل مهریه خانم توضیح می‌دهیم.

در صورتی که در خصوص مهریه و یا بخشش آن به وکیل مهریه نیاز دارید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

رجوع از بخشیدن مهریه

در عنوان قبل توضیح دادیم که تحت شرایط خاصی خانم با مشورت همسرش یا با نظر شخصی خودش تصمیم می‌گیرد که مهریه خود را ببخشد و بعد از مدتی بنا به هر دلیلی از این تصمیم خود منصرف می‌شود.

بسته به نوعی که مهریه خود را بخشیده امکان این وجود دارد، که بتواند از بخشش خود رجوع کند. یعنی بتواند مهریه خود را مطالبه کند. این موضوع پشیمانی از بخشش مهریه به دفعات زیادی تکرار شده پس قوانین و شرایط خاصی برای آن وضع شده که در ادامه بررسی می‌کنیم که خانم در چه صورت می‌تواند به مهریه خود رجوع کند و در چه صورت نمی‌تواند رجوع کند.

بخشیدن مهریه

سوالی که اینجا مطرح است این می‌باشد که آیا خانم در هر صورتی بعد از پشیمانی می‌تواند مهریه خود را مجددا مطالبه کند و مالک مهریه خود شود؟ برای جواب به این سوال باید ابتدا شرایط مختلف بخشیدن مهریه را مورد بررسی قرار دهیم. درصورتی که خانم قصد بخشیدن مهریه خود را دارد باید از روش‌های زیر اقدام به اانجام این کار کند:

 اقرار به وصول (دریافت) مهریه

در این حالت باید خانم به دفتر اسناد مراجعه کند و اقرارنامه‌ای مبنی بر دریافت مهریه تنظیم کند. با تنظیم این سند خانم اقرار می‌کند که همه‌ی مهریه خود یا بخشی از آن را دریافت کرد و دیگر آقا مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه ندارد.

 هبه مهریه

هبه به معنای بخشیدن و هدیه دادن است. در این حالت خانم به دفتر اسناد مراجعه می‌کند و سند هبه مهریه را با اختیار خود امضا می‌کند. وقتی شخصی مالی را با اختیار خود به دیگری ببخشد می‌تواند از بخشش آن صرفه نظر کند. پس هبه مهریه قابل رجوع است مگر در مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم.

بذل مهریه

 بذل مهریه

بذل هم به معنای بخشیدن، هدیه دادن و یا اعطا کردن است. بذل مهریه در بیشتر در طلاق خلع و مبارات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از طلاق به دلیل کراهت خانم از زندگی مشترک است که در آن با بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه از آقا طلاق می‌گیرد. البته در این نوع از مهریه هم امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد.

ابراء مهریه

ابراء به حالتی گفته می‌شود که خانم بدون نیاز به همراهی یا رضایت آقا به دفتر ثبت اسناد مراجعه می‌کند و سند ابراء مهریه را تنظیم و امضا می‌کند. در این حالت دیگر دینی نسبت به پرداخت مهریه بر گردن آقا نیست و امکان رجوع ندارد.

نمونه سند بخشش مهریه با اقرار به وصول و ابراء

سند ابراء مهریه

سرکار خانم ……………فرزند …………. به شماره شناسنامه ………… و کد ملی …………..و به آدرس سکونت …………زوجه سند نکاحیه شماره …………به موجب  این  سند اقرار نمودند تمامی  مهریه  مندرج  در سند نکاحیه  فوق  الذکر را به همسر خود جناب آقای  ……………….فرزند …………. به شماره شناسنامه …………. و کد ملی ………….. ابرا نموده و ذمه  زوج  درخصوص  پرداخت  مهریه  به  زوجه  بری  گردیده. زوجه در این خصوص حق هیچگونه مطالبه ای را نخواهد داشت. ضمنا” زوجه حق  هرگونه ادعا و اعتراض احتمالی را از خود سلب و ساقط نمود.

سند اقرار به وصول مهریه

حاضر این دفتر گردید خانم ………….با مشخصات مذکور در فوق و با طیب خاطر و رضای کامل اقرار و اعتراف صریح نمود. مبنی بر اینکه تمام مهریه موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره ……….. مورخ …………دفتر شماره ……. را از همسرش، آقای ………………. با مشخصات مذکور دریافت نمود و درمورد آن هیچگونه ادعا و اعتراضی ندارد. مستندات: نامه شماره ………..مورخ…………… دفتر رسمی ازدواج شماره ……… و سند نکاحیه به شماره چاپی ……………..

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

در چه صورتی امکان رجوع از بخشیدن مهریه وجود دارد؟

  •  در صورتی که در متن سند بخشش مهریه از کلمه ابراء مهریه استفاده شده باشه، دیگر امکان رجوع از بخشش مهریه وجود ندارد و خانم تحت هیچ شرایط دیگری نمی‌تواند مهریه‌ش را مطالبه کند.
  • با توجه به متن قانون بالا فقط در صورتی که خانم صغیر یا دیوانه باشد سند بخشش مهریه ایشان باطل محسوب می‌شود.
  •  وقتی خانم در سند بخشش مهریه خود از کلمه هبه استفاده می‌کند قابل رجوع است ولی در شرایطی که هبه معوض باشد. یعنی در ازای دریافت مال مهریه خود را بخشیده. وقتی خانم مال مورد نظر را دریافت نکرده می‌تواند از بخشش خود رجوع کند.
  •  وقتی خانم در ازای طلاق مهریه خود را هبه کند و در مدت عده (سه ماه و ده روز یا سه طهر) بخواهد به مهریه خود رجوع کند آقا هم می‌تواند به زندگی خود برگردد و طلاق باطل می‌شود.

ماده ۲۹۰ قانون مدنی: ابراء وقتی موجب سقوط تعهد میشود که متعهد برای ابراء اهلیت داشته باشد.

خانم چطور باید رجوع از بذل مهریه را انجام بدهد؟

برای رجوع از بذل مهریه خانم باید به دفتر ثبت اسناد مراجعه کند و اعلام کند که می‌خواهد رجوع از مابذل کند. در این بین یک اخطاریه برای همسرش ارسال می‌شود. اگر بخشش مهریه در ازای طلاق بود آقا می‌تواند به زندگی خود برگردد. یعنی طلاق از هر نوعی که باشد به طلاق رجعی تبدیل می‌شود.

در نهایت؛ رجوع از بذل مهریه چگونه است؟

همان‌طور که دیدید، در این مطلب شرایط مختلف بخشیدن مهریه را برای پاسخ به سوال “آیا زن بعد از بخشیدن مهریه میتواند باز مطالبه کند؟” بررسی کردیم. برای رجوع از بذل مهریه خانم باید به دفتر ثبت اسناد مراجعه کند.

در صورتی که همچنان در رابطه با رجوع از بخشیدن مهریه و پشیمانی پس از بخشش مهریه سوال دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا زن بعد از بخشیدن مهریه میتواند باز مطالبه کند؟

در صورتی که مهریه به صورت هبه غیر معوض بخشیده شده باشد؛ بله می توان باز مطالبه کرد.

در صورت ابرا مهریه امکان رجوع به مهریه وجود دارد؟

خیر، در صورتی که مهریه ابرا شده باشد و از کلمه ابرا در سند بخشش مهریه استفاده شده باشد، امکان رجوع از بذل مهریه وجود ندارد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.2/5 - (15 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

14 پاسخ

  1. سلام من خانمم ۱۰۰ عددسکه رابذل کرده ونوشته هیچ گونه طلبی ندارم وتعداد۱۴ عددسکه بزمه شوهرم دین ثابت است آیا حق رجوع دارد

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بخشش مهریه به صورت رسمی و در دفتر ثبت اسناد انجام شده باشد خیر نمی توانند رجوع کنند.

      1. سلام
        من به همسرم وکالت طلاق بلاعزل دادم مشروط به بذل مهریه اش و انتهای وکالتنامه حق عزل وکیل و تجدید نظر خواهی و اعتراض به گواهی عدم امکان سازش رو از خودم ساقط کردم . سوالم اینکه ایشون بعد از طلاقش میتونه به مهریه اش رجوع کنه و اگه رجوع کرد منم میتونم به زوجیت رجوع کنم

        1. سلام، وقت بخیر
          خیر در صورتی که حق طلاق به شرط بذل مهریه داده باشید ایشان برای جدایی باید مهریه خود را ببخشند.

  2. سلام من خانمم بخشی ازمهریه روبذل کرده وگفته دیگرطلبی ندارم آیا می‌تواند رجوع کند

  3. سلام آیا امکان رجوع از بذل نفقه که در قبال طلاق توافقی صورت گرفته هم وجود دارد ؟

  4. درب مهریه آقایون حواسشون با کلمه ابرا یا بری حتما در قبال طلاق قید کردد

  5. سلام، من شوهرم چند روز پیش طلاق طلاق توافقی گرفتیم داخل شناسنامه مهر طلاق خورد نوشتن مبارات نوبت اول من کل مهریه ام رو گرفتم باقی حقوقم مثل نفقه و… در قبال طلاق بخشیدم. داخل حکم دادگاه تا رجوع به عوض نکرده به بائن تبدیل میشه می خواستم من در خواست بدم باقی حقوقی که بخشیدم مثل نفقه همه چی غیر مهریه، آیا امکان پذیر است.

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بخشیده باشید و در توافقنامه طلاق توافقی ذکر شده باشد خیر قابل رجوع نیست.

      1. من چندروز زنم ازم طلاق گرفت مهریه اشرا بزل کرد بمن به جایش حزانت بچه را بعهده گرفت دوباره میتواند مهریه اش را متالبه کند

        1. سلام، وقت بخیر
          در صورتی که بخشش مهریه به طور رسمی در دفتر ثبت اسناد انجام شده باشد خیر نمی توانند باز مطالبه کنند.

      2. سلام من میخوام از خانمم توافقی جدا بشم
        با یک مبلغی معلوم برای اینکه بعد از طلاق رجوع نکنه باید چه کار کنم
        ممنونم جواب بدهید

        1. سلام، وقت بخیر
          اگه خودتون اقدام کنید باید در جلسات مشاوره و دادگاه شرکت کنید و حدود ۸ الی ۱۰ ماه زمان می برد.
          اما اگه وکیل داشته باشید در مدت زمان بسیار کوتاه تری و بدون نیاز به حضور شما انجام می شود. صفر تا صد کار توسط وکیل انجام می شود.
          اگه به وکیل طلاق توافقی نیاز دارید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *