مدت زمان انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟

مدت زمان انحصار وراثت

در این مقاله قرار است درباره مدت زمان انحصار وراثت توضیح دهیم. بسته به این که انحصار وراثت شما به صورت محدود باشد یا نامحدود، وکیل متخصص انحصار وراثت داشته باشید یا خیر، تعداد وراث چند نفر باشد، وراث در یک کشور زندگی می‌کنند یا خیر، متوفی در ایران زندگی می‌کرد یا خارج از ایران و موارد دیگر، ممکن است مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت متفاوت باشد.

معمولا انحصار وراثت محدود از نامحدود سریع تر انجام می شود. همچنین در صورتی که وکیل انحصار وراثت داشته باشید، مدت زمان جواب انحصار وراثت بسیار کوتاه تر خواهد بود. ایرانیان خارج از کشور نیز بدون نیاز به حضور در ایران می توانند تقسیم ارث خود را به وکیل در ایران بسپارند.

در صورتی که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید و برای پاسخ سوال انحصار وراثت چقدر طول میکشد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انحصار وراثت محدود و نامحدود

مدت زمان انحصار وراثت محدود و نامحدود با یک دیگر متفاوت است. انحصار وراثت محدود به نوعی از انحصار وراثت گفته می‌شود که در آن اموال باقی مانده از متوفی (ماترک متوفی) به ارزش پنجاه میلیون تومان یا کمتر از آن باشد. انحصار وراثت نامحدود برای زمانی که اموال به جا مانده از متوفی (ماترک متوفی) به ارزش بیشتر از پنجاه میلیون تومان باشد، استفاده می‌شود.

انحصار وراثت محدود چقدر طول میکشد؟

معمولا انحصار وراثت محدود حدود 40 روز زمان می برد که البته با داشتن وکیل این مدت زمان کوتاه‌تر خواهد بود.

انحصار وراثت نامحدود چقدر طول میکشد؟

انحصار وراثت نامحدود حدود 90 روز طول می کشد. برای انحصار نامحدود نیز داشتن وکیل می‌تواند کمک زیادی باشد و مدت زمان آن را کاهش دهد.

مراحل انحصار وراثت

برای اینکه بدانم مدت زمان انحصار وراثت چقدر است ابتدا مراحل آن را به صورت مختصر برایتان شرح می‌دهیم که موارد مختلف را بررسی کنید. تا بتوانید تصمیم بگیرید که خودتان انحصار وراثت را انجام دهید یا وکیل برای انجام این کار بگیرید. به صورت کلی باید بدانید که هدف از طی کردن این مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت متوفی است.

مراجعه به شورای حل اختلاف

در مرحله اول انحصار وراثت یکی از وراث به نمایندگی از بقیه یا وکیل به وکالت از همه‌ی وراث باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و این اولین قرم برای دریافت گواهی انحصار وراثت است. فقط باید توجه داشته باشید به شورای حل اختلاف آخرین شهری که محل سکونت متوفی بود مراجعه کنید. برای مراجعه باید گواهی فوتی که از ثبت احوال دریافت کرده‌اید را تحویل دهید.

تاثیر تائید وراث در مدت زمان انحصار وراثت

=در مرحله بعد باید به همراه فرمی که از شوراحل حل اختلاف دریافت کردید و مدارک شناسایی وراث به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. در این قسمت باید دو شاهد که از آشنایان وراث هستند هویت آنها را تائید کنند.

مالیات بر ارث

در این مرحله که وراث تائید شدند باید لیستی از اموال متوفی تهیه کنند تا مالیات اموال ایشان محاسبه یا پرداخت شود. در صورتی که از اموال متوفی به صورت کامل خبر نداشته باشند باید درخواست استعلام اموال متوفی را به دادگاه تقدیم کنند. در این مرحله اگر استعلام اموال متوفی را نداشته باشند مدت زمان انحصار وراثت طولانی‌تر می‌شود.

عدم وجود ورثه دیگر

بعد از مشخص شدن مالیات و تائید وراث باید مجددا به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. در این مرحله مدارک انحصار وراثت را به شورا تحویل می‌دهید. شورای حل اختلاف برای اینکه از عدم وجود وراث دیگر اطمینان حاصل کند آگهی  اطلاعات متوفی در روزنامه‌های کثیر الانتشار چاپ می‌کند.

این آگهی به هزینه خود وراث است و در صورتی که متوفی و وراث ایشان در روستا زندگی کنند به جای روزنامه، آگهی در قسمتی از روستا که در دید همه اهالی باشد قرار می‌گیرد.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت

بعد از طی شدن همه مراحلی که گفته شد، گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود. دادگاه فرصتی را برای اعتراض به گواهی انحصار وراثت مشخص می‌کند. مرحله اعتراض در مدت زمان انحصار وراثت تاثیر دارد. چرا که اگر یکی از وراث، افراد ذی نفع در انحصار وراثت و یا دادرسان پرونده به صدور گواهی معترض باشد بعد از ثبت اعتراض ایشان، پرونده مجددا بررسی می‌شود.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت

موارد دیگر غیر از مواردی که در ابتدای مقاله عنوان شد وجود دارد که مدت زمان انحصار وراثت را طولانی‌تر می‌کند.

  • اگر یکی از وراث به هر دلیلی همکاری نکند و مدارک هویتی خود را تحویل ندهد بقیه وراث می‌توانند به شورا درخواست دهند تا مدارک را از ثبت احوال استعلام کنند.
  • اگر همه‌ی وراث برای دریافت گواهی انحصار وراثت حضور پیدا نکنند مشکلی در روند مدت زمان انحصار وراثت پیش نمی‌اید چرا که حضور یکی از وراث یا وکیل‌شان هم کافی است.
  • اگر متوفی طلبکار داشته باشد ایشان چون جز اشخاص ذی نفع محسوب می‌شوند می‌توانند برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. و یا در صورت وجود طلبکار بعد از اقدام وراث برای گواهی باید اول طلب آنها پرداخت شود.
  • در صورتی که متوفی فرزندی داشته باشد که هنوز به در شکم مادر باشد باید ابتدا جنسیت ایشان مشخص شود و تا لحظه بدنیا آمدن ایشان صبر کرد تا زنده به دنیا بیاید.

سوالات متداول

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت چقدر طول می کشد؟

فرآیند انحصار وراثت حدود 2 الی 3 ماه زمان می برد. البته در صورتی که وکیل متخصص انحصار وراثت داشته باشید این زمان کوتاه‌تر می شود که در این مقاله توضیح داده ایم.

آیا برای انحصار وراثت داشتن وکیل الزامی است؟

خیر، داشتن وکیل الزامی نیست اما در صورتی که وکیل داشته باشید فرایند انحصار وراثت بسیار کوتاه تر می شود و نیازی به حضور در هیچ مرحله ای نیست.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.6/5 - (23 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *