مهریه در عقد موقت چگونه است؟

در این مقاله قرار است به صورت کامل شرایط مهریه در عقد موقت را توضیح بدهیم. ولی برای این که به سراغ موضوع اصلی برویم باید ابتدا مقدماتی در این خصوص را با هم مرور کنیم تا موضوع اصلی را به خوبی درک کنیم.

اگر خانم در دوران عقد درخواست مهریه داشته باشند، اگر رابطه زناشویی اتفاق نیوفتاده باشد، نصف مهریه به ایشان تعلق میگیرد. به زبان ساده مهریه دختر باکره نصف محسوب می‌شود.

در این مطلب به طور کامل درباره زمان پرداخت مهریه صیغه موقت، حکم ندادن مهریه در ازدواج موقت و حداقل مهریه در صیغه موقت به طور کامل به شما توضیح می‌دهیم.

در صورتی که وکیل مهریه نیاز دارید، با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

ارکان اصلی عقد موقت

عقد موقت که در ادبیات جامعه امروز از آن با کلمه صیغه یاد می‌شود دارای دو رکن اصلی می‌باشد. در صورت رعایت نکردن هر یک از این دو رکن عقد موقت باطل است. در ابتدا بهتر است بدانید که برای عقد موقت ضرورتی در مراجعه به دفتر اسناد برای ثبت عقد و دریافت صیغه نامه نیست و خانم و آقا می‌توانند خودشان، صیغه عقد را جاری کنند.

خانم در صورت باکره بودن نیاز به اجازه پدر، جد پدر یا دادگاه دارد. سن خانم بهتر است از 18 سال بیشتر باشد و از 13 سال نباید کمتر باشد. در صورتی که خانم در عقد دائم با فرد دیگری باشد (حتی اگر دین و مذهب ایشان متفاوت باشد) عقد موقت با ایشان حرام است. دو رکن اصلی عقد موقت به این صورت است:

  • مهریه در عقد موقت یکی از اصلی‌ترین ارکان می‌باشد که میزان آن حتما باید مشخص شود. (بر اساس ماده 1095 قانون مدنی: در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است.)
  • مدت زمان عقد موقت دومین رکن اصلی در این نوع از نکاح است.

مهریه در عقد موقت ثبت شده

همان طوری که در ابتدای مقاله عنوان کردیم عقد موقت هم می‌تواند در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق به ثبت برسد و میزان مهریه در آن مکتوب شود و هم می‌تواند بین خود خانم و آقا صیغه محرمیت خوانده شود. در صورتی که در دفاتر ازدواج، عقد موقت صورت گیرد، صیغه نامه‌ای به خانم و آقا داده می‌شود که سند رسمی محسوب می‌شود.

اگر خانم قصد مطالبه مهریه خود را داشته باشد می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و با ارائه مدارک شناسایی و صیغه نامه رسمی برای مطالبه مهریه در عقد موقت اقدام کند. در صورتی که مبلغ مهریه خانم بیست میلیون تومان یا کمتر بود باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند.  در صورتی که ارزش مهریه بیشتر از بیست میلیون تومان بود باید به دادگاه مراجعه کند.

مهریه در ازدواج موقتی که به ثبت نرسیده

مهریه در عقد موقت برای زمانی که خود خانم و آقا صیغه محرمیت را بین هم جاری کرده‌اند متفاوت است. در این زمان هم باید مهریه حتما مشخص شود وگرنه که عقد باطل است ولی چون صیغه نامه‌ای وجود ندارد، خانم مدرکی برای ارائه به دادگاه و مطالبه مهریه خود ندارد.

آیا خانم می‌تواند مهریه خود را دریافت کند؟ بله خانم باید به دادگاه مراجعه کند و از طریق شهادت شهود ( دو مرد یا یک مرد و دو زن باید شهادت دهند) و یا اقرار خود آقا عقد موقت را اثبات کند. در این صورت اگر باز هم مقدار مهریه کمتر از بیست میلیون تومان بود باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

تفاوت مهریه در عقد دائم و موقت

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌ها در این دو نوع عقد این است که در عقد دائم لزومی به مشخص شدن میزان مهریه در زمان خود عقد نیست. چرا که بعد از عقد خانم و آقا می‌توانند مجددا برای میزان مهریه توافق کنند. ولی در زمان عقد موقت باید حتما میزان مهریه مشخص شود و بعد صیغه محرمیت (زَوَّجتُکَ نَفْسی فی المُدَّهِ الْمَعْلوُمَه عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلوُم) جاری شود.

در عقد دائم اگر خانم و آقا در زمان عقد مهریه را مشخص نکنند و حتی بعد از آن هم برای مهریه به توافق نرسند باز هم امکان دریافت مهریه به دو شکل زیر وجود دارد:

  • مهرالمتعه (ماده 1093 قانون مدنی: هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است)
  • مهرالمثل (ماده 1093 قانون مدنی: هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و مرد زن را بعد از نزدیکی طلاق دهد، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود) مطالبه و دریافت کند.

ولی مهریه در عقد موقت نمی‌تواند به دو شکل مهرالمثل یا مهرالمتعه مطالبه و دریافت شود.

مهریه در ازدواج موقت دختر باکره

در صورتی که دختر باکره باشد و قصد داشته باشد با مردی به صورت موقت ازدواج کند باید اجازه پدر، جد پدری یا دادگاه را داشته باشد. اگر چنانچه بعد از عقد موقت و قبل از نزدیکی به هر دلیلی آقا عقد موقت را به هم بزند با هم باید مهریه دختر را به صورت نصف پرداخت کند.

سوالات متداول

آیا می توان در عقد موقت مهریه تعیین نکرد؟

خیر، یکی از ارکان عقد موقت مهریه است و حتما باید میزان آن مشخص شود.

نفقه در عقد موقت به زن تعلق می گیرد؟

خیر، بعد از طلاق از عقد موقت نفقه به خانم تعلق نمی‌گیرد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.2/5 - (29 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
یک پاسخ
  1. سلام بنظر من انسان شرایط رو میسنجه و بطور صلاحدید و تفاهمی انجام میگیره و مشکلی نداره با طی مراحل و گفتگو اگر شخصی مایل است یا کسی رو معرف داری لطفا از طریق پیام یا تماس با من درمیون بزاره با تشکر و آرزوی بهترینها برای هم وطنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *