مراحل اعتراض به تقسیم ارث در دادگاه

اعتراض به تقسیم ارث در دادگاه

در این مطلب قصد داریم مراحل اعتراض به تقسیم ارث در دادگاه را به شما توضیح دهیم. همانطور که می‌دانید انحصار وراثت یکی از پیچیده‌ترین مراحل قانونی در ایران است. چرا که ممکن است مشکلات زیادی مانند عدم همکاری وراث، خبر نداشتن از تمامی اموال متوفی یا دعوای وراث برای تقسیم ارث عادلانه پیش آید.

با توجه به مشکلات پیش آمده در این زمینه، مرحله‌ای برای اعتراض به تقسیم اموال در نظر گرفته شده است. که وراث قانونی فرد می‌توانند در مرحله خاصی نارضاتی خود را نشان داده و فرم مخصوص اعتراض به تقسیم اموال را تقدیم دادگاه کنند تا بررسی‌های لازم انجام شده و تجدید نظر شود.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا مراحل انحصار وراثت را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم و بیشتر درباره اعتراض به تقسیم اموال متوفی صحبت می‌کنیم.

مراحل انحصار وراثت

همانطوری که می‌دانید بعد از فوت متوفی اموال ایشان تا مشخص شدن ورثه و سهم هر کدام بنا بر نسبتشان با ایشان بلاتکلیف می‌ماند. وراث بعد از فوات متوفی باید گواهی انحصار وراثت را دریافت و به دادگاه تحویل دهند.

برای این کار باید ابتدا گواهی فوت را به همراه مدارک شناسایی خود به شورای حل اختلافی که آخرین محل سکونت متوفی بود تحویل دهند. بعد از آن فرم که از شورای حل اختلاف دریافت کرده‌اند را باید به دفتر اسناد ببرند. در این مرحله باید استشهادیه انحصار وراثت تهیه کنند تا وراث توسط این فرم و دوشخصی که همه وراث را می‌شناسند تائید شوند.

بعد از آن می‌توانند مدارکی که تا اینجا تهیه کرده‌اند را برای محاسبات مالیاتی به اداره مالیات تحویل دهند. در نهایت بعد از تائید وراث و مشخص شدن مالیات بر ارث گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.

اعتراض به تقسیم اموال در دادگاه

اعتراض می‌تواند در مراحل مختلف و توسط افراد مختلف باشد. برای مثال دادستانی که مسئول رسیدگی به پرونده تقسیم اموال می‌باشد، می‌تواند به این موضوع اعتراض کند که متوفی وارثی نداشته (در اصطلاح حقوقی بلاوارث بوده) و افرادی که برای انحصار وراثت اقدام کردند بی اساس بوده.

 ماده 367 قانون امور حسبی

در کلیه موارد که دادستان تشخیص دهد که متوفی بلاوارث بوده و درخواست اشخاص برای صدور تصدیق بی‌اساس است می‌تواند به‌درخواست تصدیق وراثت اعتراض نماید و نیز می‌تواند در صورتی که متوفی را بلاوارث بداند به تصدیق انحصار وراثت در موردی هم که تصدیق‌ مسبوق به آگهی نبوده است اعتراض کند و در هر حال دادستان حق دارد از رای دادگاه پژوهش و فرجام بخواهد.

از موارد دیگر اعتراض وراث نسبت به گواهی انحصار وراثت است که برای مثال نام یکی از وراث در گواهی آورده نشده. در این مورد باید مجدد موضوع توسط دادگاه بررسی شود.

ماده 369 قانون امور حسبی

در مورد ماده ۳۶۴ اشخاص ذینفع می‌توانند به درخواست تصدیق و همچنین به تصدیقی که در موضوع وراثت صادر می‌شود اعتراض‌نمایند و رای دادگاه در این خصوص قابل پژوهش و فرجام است. اتباع خارجه هم می‌توانند نسبت به انحصار وراثت اعتراض داشته باشند.

 ماده 356 قاون امور حسبی

تصدیق صادره از مقامات صلاحیت دار کشور متوفی راجع به وراثت اتباع خارجه با انحصار آن پس از احراز اعتبار آن در دادگاه ایران از‌حیث صدور و رعایت مقررات مربوطه به اعتبار اسناد تنظیم شده در خارجه قابل ترتیب اثر خواهد بود.

چه کسانی حق اعتراض به تقسیم ارث دارند؟

همانطور که گفیم بسته به مراحل مختلف اشخاص مختلفی حق اعتراض به تقسیم ارث در دادگاه را دارند. برای مثال اگر نام وارثی در لیست وراث وارد نشده باشد ایشان می‌تواند با ثابت کردن نسبت خود با متوفی برای اعتراض اقدام کنند. پس وراث جز افرادی هستند که حق اعتراض دارند.

دادستان همانطوری که گفتیم حق اعتراض نسبت به این موضوع را دارد که متوفی بلاوارث است. دسته سوم که حق اعتراض دارند را افراد ذینفع از انحصار وراثت تشکیل می‌دهند. افراد ذینفع شامل کسانی می‌شود که به صورت مستقیم وارث محسوب نمی‌شوند ولی یا طلبکار متوفی بوده‌اند یا وصی ایشان بوده‌اند ( به این معنا که باید وصایای متوفی را انجام دهند) یا موصی له بودند ( فردی که با وصیت متوفی ارث می‌برد).

ماده 582 قانون آیین دادرسی مدنی

‌در اعتراض شخص ثالث: اگر در خصوص دعوایی حکم یا قراری صادر شود که به حقوق شخص ثالث خللی وارد آورد و آن شخص یا نماینده او در مرحله‌دادرسی که منتهی به حکم یا قرار شده است به عنوان اصحاب دعوی دخالت نداشته می‌تواند بر آن حکم یا قرار اعتراض نماید.

مراحل اعتراض به تقسیم ارث در دادگاه

شخصی که جز وراث محسوب نشده یا میزان کمتری از حقش ارث دریافت کرده باشد ابتدا به شورای حل اتلاف مراجعه و دادخواست خود را تنظیم کند. سپس باد در دو مرحله به دادگاه مراجعه کند.

در یک مرحله باید ثابت کند که جز وراث است و در مرحله دیگر باید ثابت کند که متوفی فوت شده است. سپس باید دادخواست ابطال تقسیم ارث را به دادگاه تقدیم کند تا دادگاه وصول ایشان را طلب کند

در صورتی که در مورد اعتراض به تقسیم ارث در دادگاه نیاز به راهنمایی بیشتر دارید با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

مهلت اعتراض به تقسیم ارث

دادگاه زمانی را برای اعتراض به تقسیم اموال برای همه کسانی که حق اعتراض دارند در نظر گرفته. به صورت کلی تا سه ماه بعد از صادر شدن گواهی انحصار وراثت افرادی که در عنوان قبل ذکر کردیم حق اعتراض دارند.

در صورتی که اعتراضی از جانب هیچ شخصی نبود تقسیم اموال صورت می‌گیرد. ولی اگر شخصی بعد از این زمان قصد اعتراض داشت هم قانونی برای ایشان در نظر گرفته شده.

سوالات متداول

آیا متوفی می تواند تمام اموال خود را به یک نفر ببخشد؟

خیر؛ فرد متوفی قبل از فوت تنها یک سوم از اموال خود را می‌تواند وصیت کند و باقی آن بر اساس طبقات ارث تقسیم می شود.

چه کسانی حق اعتراض به تقسیم ارث دارند؟

تمام ورثه می توانند به تقسیم ارث اعتراض داشته باشند.

4.1/5 - (78 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

68 پاسخ

  1. سلام.. بعد از فوت پدر و انجام انحصار وراثت، برادرم سهم ارث من را داد و از من امضا گرفت که من سهم خود را گرفته ودیگر اعتراضی ندارم. بعد از مدتی متوجه شدم پدرم چند قطعه زمین هم داشته که برادرم این زمین ها را تقسیم نکرده بوده و خودش انها را تصاحب کرده حالا من از طریق شکایت میتوانم سهمم را از این زمینها بگیرم

  2. سالها پیش ارثی بین وارث تقسیم شده وچند بارنسبت به تقسیم اعتراض کردم کسی گوش بدهکار ندارد
    آیا با دادخواست به اعتراض بنده از طریق مراجع قضایی رسیدگی میشود

    1. سلام اگه اموال با توافق وتراضی تقسیم شده… خیر دادگاه دخالت نمیکنه… چون همگی راضی شدین به اون تقسیم

  3. سلام وقت بخیر خدا قوت اگه برای تقسیم ارث بخان وصی انتخاب کنن که ثلت اموال و به وصی بدن و مابقی تقسیم بشه برای انتخاب وصی باید چیکار کرد؟۹تا بچه ۵تا پسر ۴تا دختر آیا باید رای گیری بشه! رای خانم ها به چه صورته هر خانم ۱رای حساب میشه یا خیر؟

    1. سلام، وقت بخیر
      به توافق بین وراث بستگی دارد.

    2. سلام وقت به خیر یکی ازوراث قبل از رسیدن به سن قانونی سهم الارث خود را دریافت کرده قانونی و زیر نظر کارشناس دادگستری حال باز میتواند طرح دعوا مبنی بر درخواست مجددارث داشته باشد.

  4. سلام ما ده سال پیش انحصار وراثت دادیم دادگاه هم رای به فروش ترکه داد و به مزایده گذاشت اما به فروش نرسید تا دو سال پیش مادر و برادر بزرگم هم فوت کردند تمام اموال دست یکی از برادرانم هست و هر دفعه که انحصار وراثت مجدد می دهیم برادرم رای قبلی دادگاه را می آورد و قاضی هم می گوید چون قبلا رای داده شده شما دیگر حق تقسیم یا فروش ترکه را ندارید در صورتی که هیچ گونه تقسیم و فروشی صورت نگرفته و تمام اموال پدری ام دست فقط یکی از برادرانم هست و هرچه من وبرادر کوچک و فرزند برادر فوت شده ام شکایت می کنیم به جایی نمی رسیم خواهشا ما را راهنمایی کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      در این خصوص باید با وکیل انحصار وراثت مشورت کنید.

  5. با سلام
    ملک پدری بعد از انحصار وراثت و انجام مراحل قانونی توسط برادرم ک ب او وکالت داده بودم فروخته شد ولی پولم را کامل پرداخت نکرد و بدون رضایت بنده قسمتی ازپولم را بین سایر وراث تقسیم کرده و میگوید طبق وصیت پدر انجام داده ام،در صورتی ک وصیت نامه بین وراث تا قبل از تقسیم ارث مطرح نشده آیا میتوانم طبق گواهی انحصار وراثت اقدام نموده و پولی را که ب استعمال سایر وراث رسیده مطالبه کنم با تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بتونید ثابت کنید حقتون رو کامل پرداخت نکردن.

  6. سلام عرض ادب احترام
    منزل پدری ما بدون سند رسمی وبدون سند مشاع هست و وراث پسر خانه
    که ۸۰۰ متر هست بین خود تقسیم کردن وبه خواهراش ن چیزی ندادن،، الان میخوام شکایت کنم و د دو نفر از برادرام هم حاضر هستن شهادت بدن به این موضوع،،، آیا بشهادت دوتا برادرام میتونم شکایت کنم وحقم رو از اون ملک بگیرم
    سپاس

  7. مادر ماتازه فوت شده ۳تاخواهر هستیم هیچ اموالی نداشته هیچ پولی به اسم خودش دربانگ نداشته پدر، پدربزرگ فوت شدن چقدر طول میکشه انحصاروراثت بیاید

  8. باسلام مادر من فوت کرده ومن در شهرستان ساکن هستم میخواستم ببینم چگونه میشود سهم خودم را ازاموال مادرم را از پدر وخواهر وبرادرانم بگیرم چون امروز وفردا میکنند ومن هیچ گونه مدرکی از بابت گواهی فوت یا انحصار وراث ندارم وچگونه میتوانم شکایت کنم مرسی

  9. اگر پدر قبل از فوت بصورت هبه ارس خودرا میلی انجام داده باشد یکی از ورثه میتواند احتراض کند

  10. سلام من خانم بازنشسته هستم از ابتدا زندگی مشترک تموم حقوق خودرو صرف خرید لوازم ساختن خانه خرید ماشین کردم و هیچکدوم هم بنام خودم نیست حتی پاداش سنوات خدمتم رو سانتافه خریدم و بنام همسرم زدم فقط یک واحد آپارتمان اونهم از وام سازمان و قرض وام بنام خودمه آیا شوهرم می‌تونه به من ارث نده و دوتا فرزند دارم تو وصیت نامش نام فرزندان و سهم هریک رو نوشته به غیر از من

  11. سوال : چگونگی درخواست یکی از وراث که خواهان سهم خود ازارثیه پدرو مادرش که فوت شده میباشد. دیگر برادران وخواهران مایل به فروش املاک نمیباشند وحتی پیشنهد اینجانب مبنی بر خریدسهم بنده از ماترک هم نیستند. راه چاره چیست لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید برای انحصار وراثت اقدام کنید، دادگاه ملک را به مزایده گذاشته و حق شما از ارث به شما پرداخت می شود.

  12. سلام اگه فرزندی در قید حیات پدر درخواست ارثه خود راکند وارثه خودرو تمام کمال بادرخواست خود دریافت کند بعد از فوت پدر دوباره می تواند ادعای ارث از اموال پدر کند

  13. سلام برادرام بدون اطلاع من انحصار ورات انجام داده وگفتن تو امضا کردی در صورتی که من امضایی نکرده ام برای احقاق حقم چکار کنم که ارثی اگر از پدرم مانده شامل منم بشه چون از اموال پدرم بی اطلاعم

    1. سلام، وقت بخیر
      مراحل اعتراض به تقسیم ارث را در مقاله توضیح دادیم. با دقت مطالعه کنید لطفا

    1. سلام، وقت بخیر
      از سن ۱۸ سالگی، قبل از سن ۱۸ سالگی قیم باید شکایت کند.

  14. اگرملکی راموقع تقسیم ارث وراث خبرنداشته باشند وبعد از تقسیم ارث ان ملک توسط یکی از وراث تصاحب شودچه حکمی دارد

    1. سلام، وقت بخیر
      باید اثبات کنید که این ملک مربوط به کل ورثه است و متعلق به متوفی بوده. سپس انحصار وراثت انجام می شود.

  15. سلام پدرم ۱۲سال فوت شده انحصاروراثت انجام شده میخواهیم زمین تقسیم کنیم یکی از خواهرهاسر مکان زمین با ما تفاهوم نداره زمینش راهم به اندازه حتی بیشتر سهمش براش درنظرگرفتیم باز سرکان میتواند اعترض کند

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانند اعتراض کنند.
      تقسیم ارث بر اساس طبقات ارث انجام می شود.

    2. سلام ما سال ۹۶ تقسیم ارث انجام دادم برادربزرگم بامادرم کمترین مبلغ روبه ما دختران دادن وخونه رو با ۳ طبقه خودشون برداشتن حالا برادرام بازم ازمادرم سهم میخوان آیا میشه مادختران دوباره اعتراض مجدد کنیم چون واقعا حق ما ضایع شده واونهاصاحب خونه بزرگ شدن

  16. سلام وقت بخیر
    پدربزرگم فوت شده وکلا ۶ فرزند داشت
    ۴ فرزند پسرش فروشنامه و سهم الارث خودشون رو گرفتن و ترک دعوا دادند . پدربزرگم یک هفته قبل از فوتش به ۲ فرزند دخترش گفت که مابقی زمین ارث شما دونفره و قرار شد که فروشنامه و خط بده به دختراش اما مدارک شناساییش ناپدید میشه اما بطور ناگهانی فوت کرد و بعد از فوتش مدارکش زیر سرش پیدا شد … اما الان برادرها میگن مابقی زمینها باید ببین ۶ فرزند تقسیم بشه و تصرف کردن
    ۲ خواهر هیچ مدرکی ندارند
    راهی هستش که حقشون رو بگیرن
    شکایت هم کردن اما یجورایی کاراشون گره خورده برادر ها خط شورایی و ترک دعواشون رو قایم کردن و شورا و دهیار و شاهدین نیز همکاری نمیکنن

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانند درخواست تقسیم نامه مجدد دهند که به نظر قاضی مربوط می شود.

  17. سلام وقت بخیر، ببخشید بعد از فوت پدر، ورثه همسر، دختر و ۲ پسر و مادر متوفی هستند، آیا می‌توان برای پلمپ کردن واحد برای اینکه هیچ کدام از وراث نتوانند در آن سکونت کنند اقدام کرد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله هرکدام از ورثه می‌تواند درخواست پلمپ دهد.

  18. سلام من بچه طلاق هستم چندسالیه ازپدرم خبرنداردم می‌دونم اموال داره چطوربایدبدونم که زنده هست یا نه اگه مرده چطوری منم آزمالش ارث میبرم از کجا بایدپیگیرشم

  19. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون👌🏼👌🏼
    فقط یه سوال داشتم؟!
    در صورت شکایت وراث از یکدیگر بخاطره گرفتنه سهمشون، باید مالیات بیشتری به دولت بدهند؟!
    پدربزرگ من فوت کرده و دایی بزرگم میگه تا سالگردش نباید ارث تقسیم بشه، ولی دایی کوچیکم زودتر ارثشو میخواد و تهدید به شکایت کرده!
    یکی می‌گفت اگه شکایت کنه و پای قانون رو وسط بکشه، دولت مالیات بیشتری میگیره👌🏼👌🏼
    میخواستم ببینم این ادعا درسته یا شکایت وراث هیچ تاثیری تو سهم دولت نداره؟!
    بازم بابت وقتی که میذاریید سپاسگذارم😍😍

    1. سلام، وقت بخیر
      سپاس از همراهی شما 🙂
      خیر همچین چیزی صحت ندارد، در صورت اقدام یکی از ورثه برای انحصار وراثت، دولت مالیات بیش‌تری دریافت نمی‌کند.

  20. سلام وقتتون به خیر سوالی داشتم خدمتتون اینکه پدرم قبل فوت ملکی رو به نام خواهرم کرده که از جایی دیگه ارث نبره و متاسفانه پدرم فوت کرد والان خواهرم از مابقی ارث میبره آیا راهی هست که از مابقی ارث نبره ممنون میشم پاسخ بدید

  21. سلام۳ خواهریم که به مکروفریب وزورتنها برادرمان برای تقسیم ارث ازماامضاگرفت درحالی که چندین ملیارارث پدری داریم نفری ۳۰میلیون به ماداده وحق ماراخورده چکارکنیم

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید درخواست ابطال تقسیم نامه را بدهید، در صورتی که دادگاه قبول کند ارث مجدد تقسیم می شود.

      1. سلام ما۶خواهریم برادرم با یه کاغذ که دستش هست که ادعا میکند پدرم خونه اشو به اسم اون زده ولی محضری نیست از ما یه امضا میخواست ماندادیم آیا امکان سند زدنش وجود دارد

  22. سلام. وقت بخیر
    چندسالیه سهم ارث مادرم رو از خانه روستایی و زمین های کشاورزی که از پدربزرگم ارث رسیده ندادن و همیجور مانده حالا باخبر شدیم که همسایه جلو درحیاط رو دیوار کشید و گوسفند نگهداری میکنه آیا امکان شکایت هم از همسایه و هم وارثی که خونه در اختیارش بوده هست؟
    و آیا امکانش هستش که قبل از تقسیم ارث یکی از وراث سهم خودشو بفروشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله؛ فقط از همسایه می توانید شکایت کنید و هیچ کس قبل از تقسیم نمی تواند بفروشد سهم الارث خودش را

  23. سلام من ۲۰ سال دریک شهردورازخانواده زندگی میکنم که مشکلاتی باهم داریم وپدرم درغیدحیات هست ایامیتوانم تقاضای تعین ارث کنم چون مطمعنم دراینداگرعمری باشدحتمن مشکلات زیادی پیدا خواهم کردمتشکرم

  24. سلام وقت بخیر حدود ۳۰ سال پیش تمامی وراث سهم پدری رو تقسیم کردند و برگه انحصار وراثت رو همه امضا کردند و شاهدها هم امضا کردند و یک سری اموال خود را فروخته اند اما پدرم اموال خود را دارد و نفروخته ولی وراث بعد از ۳۰ سال می‌خواهند دوباره همه چیز تقسیم شود آیا امکانش هست؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر، تقسیم انجام شده و هرکس سهم خود را برده است.

  25. درود بر شما، ضمن سپاس از لطف و زحماتتان، راهنمایتان جامع نیست، احتمالاً، سهوا مطالبی که نیاز داشتم به آنها یا گنگ و یا اصلا اشاره نشده است، پیروز و سربلند باشید

    1. سلام، وقت بخیر
      هر سوالی دارید بفرمایید پاسخگو خواهیم بود.
      در صورتی که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

      1. با سلام آیا دا درگاه حقوقی میتواند بدون داشتن انحصار وراثت دادخواست ماترکه رابپذیرد و تقاضای قرار به کارشناسی کند

        1. سلام، وقت بخیر
          خیر انخصار وراثت حتما باید انجام شود.

  26. سلام ماارث پدرمونوبادست کارشناس ودادگاه ورییس شوراهاتقسیم وهمه مان امضاواثرانگشت رضایت دادیم ودادگاه پرونده رابایگانی کردالان دونفرازوراث تقاضای تقسیم دوباره دارندبعد۲۰ماه ازتقسیم ارث ایاالان ان دوورثه میتونن تقسیم ارث روباطل کنن درحالیکه چندتاازوراث ساخ وسازهم کردن

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر دلیل قانونی خاصی نداشته باشند نمی توانند این کار را انجام دهند.

  27. سلام وخسته نباشید پدرومادر ما فوت شده اند وسپس یکی از ورثه ما (برادرم) نیز فوت شد حالا پسر براد فوت شده میگوید زود باشید سهم مرا بدهید (حتی حاضر شده ملکی که دارای دوتا مغازه هست به قیمت کمتر بفروشد) که کاراضی نیستیم وپسر برادر ما حالا تهدید میکند که من شکایت میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید ما چه کار کنیم.تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      ایشون به عنوان ورثه قانونی برادر شما حق دارند که اقدام به انحصار وراثت داشته باشند.

  28. سلام. اگر احضاریه به دست وراث رسیده باشه و زمان حضور در دادگاه برای ۷ ماه دیگه باشه ایا اگر نیمی از وراث حضور پیدا نکنن امکان اعتراض رو بعد ۷ ماه دارند و می تونن به حکم اعتراض بزنند؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  29. سلام
    ببخشید مدت زمانی مشخص برای اعتراض به گواهی حسر وراثت هست
    یعنی فقط ۳ماه یا یک سال
    و یا فقط عدم مطلع بودن برای صدور گواهی کافی است حتی اگر ۱۲سال از صدور گواهی گذشته و بخشی از ارثیه را نیز گرفته باشند و حال فرزندان یکی از وراث که به سهم پدرش گه فوت شده آیا میتواند به این گواهی اعتراض کند؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      برای پاسخگویی به سوال شما به اطلاعات بیشتری نیاز هست. لطفا با کارشناسان ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان استفاده کنید.

      1. سلام ما در سال ۹۲ اموال رو بین خودمون تقسیم کردیم و یک زمین ۷۰۰متری رو از وسط و به عرض زمین تقسیم کردیم بنده امسال اومدم بسازم متوجه شدم اصلا زمینم راهرو نداره و اونها زمان تقسیم یه در گذاشتند تا فقط منو گول بزنند حالا باید چیکار کنم

  30. مسعودی هستم
    باسلام.پدرم ده سال پیش فوت شده.
    اموال پدرم درطول ده سال در تصرف برادرانم ونامادریم بوده ودر زمین های تجاری ومسکونی بای خود وفرزندانشان خانه ساختن وبه ما توجهی نکردن وبعد ده سال من وخواهرانم شکایت کردیم وهنوزنظرکارشناس نیامده وترکه تقسیم نشده و بعضی از اموال وده سال تصرف را در دادخواست ننوشتیم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.باتشکر

    1. سلام، وقت بخیر.
      اطلاعات برای راهنمایی کردن شما ناقص است. با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  31. سلام، راهی هست که بشه اموالی که قبل از فوت و تقسیم ارث به نام کس دیگه ای زده شده رو پس گرفت؟

  32. ما سه ساله که سر سهم الارث دعوا داریم و اشتباه کردیم از همون اول وکیل نگرفتیم. ۳ سال گذسته هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده. اشتباه خواهرم بود. الانم بعد سه سال دل و دماغ پیگیری نداریم. همه وراث از جمگ و دعوا خسته شدن و فقط ادارن لجبازی می کنن

    1. سلام
      وقت بخیر
      داشتن وکیل در چنین پرونده ای به شما کمک شایانی می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *