مهریه در طلاق توافقی

شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی یکی از مواردی است که آقا و خانم باید در مورد آن باهم به توافق برسند.

هر توافقی که زوجین در مورد مهریه داشته باشند (مانند دریافت یا بخشیدن مهریه)، از نظر دادگاه محترم شمرده می‌شود و قابل اجراست.

توجه داشته باشین که در صورتی که قبل از طلاق توافقی، خانم مهریه را از طریق اداره اجرای ثبت به اجرا گذاشته باشد، باید پرونده به اجرا گذاشتن مهریه را مختومه نماید.

در ادامه مقاله در مورد موضوعاتی مانند: گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی، تا چند سال بعد از طلاق میتوان مهریه گرفت و بذل مهریه در طلاق توافقی صحبت خواهیم کرد.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

مهریه در طلاق توافقی به چه صورت است؟

همان‌طور که گفته شد، هر توافقی که زوجین بر روی مهریه داشته باشند، قابل اجراست و دادگاه به آن احترام می‌گذارد.

در مورد مهریه در طلاق توافقی، هر توافقی قابل انجام است. مثلا:

  • مهریه کامل بخشیده شود. 
  • مهریه کامل پرداخت شود. 
  • بخشی از مهریه بخشیده شده و مابقی پرداخت شود. 
  • به جای مهریه پول پیش خانه، یا سند خودرو یا ملک منتقل شود. 
  • مهریه بر ذمه اقا بماند و بعد از طلاق پرداخت شود. 
  • و یا هر توافق دیگری …

در صورتی که در این زمینه نیاز به مشورت دارید، با کارشناسان خقوقی دادسو در ارتباط باشید.

گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

اینکه آیا بعد از طلاق توافقی میتوان مهریه گرفت یا نه! یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان طلاق توافقی است.

در پاسخ به این سوال باید گفت که بستگی به نوع توافق آقا و خانم برای طلاق توافقی دارد. 

اگر آقا و خانم توافق داشته باشند که مهریه بعد از طلاق همچنان بر عهده آقا باقی بماند، بعد از طلاق می‌توان مهریه گرفت. 

تا چند سال بعد از طلاق میتوان مهریه گرفت

در صورتی که مهریه بر ذمه (عهده) آقا باقی بماند، خانم می‌تواند هر زمانی بعد از طلاق اقدام به وصول مهریه نماید. در این زمینه محدودیت زمانی شامل حال خانم نمی‌شود.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

بذل مهریه در طلاق توافقی

در صورتی که آقا و خانم بر روی بخشش مهریه در طلاق توافقی توافق داشته باشند، می‌توان در توافقنامه طلاق توافقی این مورد را ذکر کرد و مهریه بذل بلا رجوع می‌شود. 

توجه داشته باشید که امضای توافقنامه به تنهایی کافی نیست و زمانی مهریه بخشیده می‌شود که دادنامه طلاق تنظم و سند طلاق در دفتر ثبت طلاق صادر شده باشد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

آیا طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه امکان پذیر است؟

مهریه در طلاق توافقی حتما باید تعیین تکلیف شود.

برای این حالت آقا و خانم می توانند توافق کنند که مهریه بر ذمه آقا باقی بماند و خانم هر وقت که مایل بود برای وصول مهریه اقدام نماید.

توجه داشته باشید که در این صورت، آقا یک بدهی مالی به خانم خواهد داشت و خانم هر وقت که مایل باشد می‌تواند نسبت به توقیف اموال آقا بابت مهریه و یا ممنوع الخروجی آقا اقدام نماید.

در صورتی که اقا مهریه را با خانم تسویه نماید، دیگر مورد متوجه آقا نخواهد بود.

در صورتی که تمایل به حضور در مراحل مختلف طلاق توافقی ندارید و مایل هستید پرونده شما در عرض چند روز توسط دادسو انجام شود، روی وکیل طلاق توافقی کلیک نمایید و یا با موسسه حقوقی دادسو تماس بگیرید.

شرایط مهریه در زمان عقد به چه صورت است؟

اگر زوجین در دوران عقد به سر ببرند و به دلایل مختلف قصد جدایی به صورت توافقی داشته باشند، باید درباره شرایط این دوران هم اطلاعات کافی را به دست آورند. همانطور که گفتیم مهریه کامل تنها در صورت برقراری روابط زناشویی بین زن و شوهر به خانم تعلق می‌گیرد. پس تفاوتی ندارد که این رابطه در زمان عقد یا پس از ازدواج رخ داده باشد.

بنابراین در صورت توافق بر سر طلاق، شرط زناشویی عامل مهمی در تعیین میزان مهریه است. اما نکته جالب در مورد میزان مهریه در زمان عقد وجود دارد که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم. در صورتی که زن و شوهر تنها عقد کرده باشند و زناشویی رخ نداده باشد، زن می‌تواند تمام مهریه خود را از همسر خود مطالبه کند.

هرچند ذکر این نکته ضروری است که تنها در صورتی که زن قصد طلاق نداشته باشد، چنین شرایطی امکان پذیر خواهد بود. اما در صورتی که قصد طلاق داشته باشد تنها نیمی از مبلغ مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

عدم پرداخت مهریه در زمان طلاق توافقی تنها در صورتی امکان پذیر است که زن به دلایل مختلف مانند مبادله مهریه با دریافت حضانت فرزندان، امکان پذیر خواهد بود. زن حتی در زمان عقد می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

بخشش مهریه در دفتر ثبت اسناد رسمی

بعضی مواقع، برخی از زوجین تصمیم میگیرند کمه توافقات خود را در دفتر ثبت اسناد رسمی، تنظیم کنند تا خیال طرفین نسبت به تعهدات همدیگر راحتش ود.

در چنین شرایط می‌توان با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی، مهریه را به طور رسمی ابرا و یا بذل نماید.

توجه داشته باشید که همزمان با بخشش مهریه، یک وکالت در طلاق هم از طرف آقا، برای خانم تنظیم شود که عدالت بین‌شان برقرار شود و کسی متضرر نشود.

سوالات متداول

آیا مهریه در طلاق توافقی باید بخشیده شود؟

خیر؛ تعیین و تکلیف مهریه در طلاق توافقی بستگی به توافق و نظر زوجین دارد.

پرداخت مهریه به صورت اقساطی در طلاق توافقی امکان پذیر است؟

بله؛ این مسئله بستگی به توافق آقا و خانم دارد.

تا چند سال بعد از طلاق میتوان مهریه گرفت؟

در صورتی که مهریه بخشیده نشده باشد تا هر زمانی بعد از طلاق خانم می تواند برای گرفتن اقدام کند.

آیا بعد از طلاق میتوان مهریه گرفت؟

بله، خانم هر زمانی که بخواهد می تواند برای گرفتن مهریه اقدام کند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

4.5/5 - (28 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

44 پاسخ

  1. سلام
    خانمم میگه طلاق توافقی بگیریم درحالیکه از دادگاه هم شکایت کرده.
    سوال اول اگر بخواهیم توافقی طلاق بگیرم باید اول بگم شکایت دادگاه پس بگیره درسته؟ جوری نباشه بعد از طلاق توافقی دوباره دادگاه ادامه داشته باشه. و اینکه خیلی میگن هنگام طلاق توافقی که بندهای نوشته شده دقت کن که دوباره نتونه ازت بگیره مهریه باز و خیلی از مورد نگرانم کردند.
    سوال دوم ایا اسناد قولنامه ای را میتونه در دادگاه به عنوان مال من برای دریافت مهریه ذکر کنه؟ نکته هم قولنامه را خودش برداشته و به من قبل از ترک کردن منزلش گفته گم شده. الان معلوم شده خودش همه مدارک من و همچنین قولنامه های مذکور برداشته و رفته شکایت کرده که زمینهای قولنامه را بگیره. منظورم اینه که چون سند نیست بازم میتونه ادعا کنه جزو اموال من است.

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی دارد که شکایت برای چه موضوعی بوده.
      در خصوص طلاق توافقی هم همه چیز به توافق شما بستگی داره. بهترین راه حل داشتن وکیل طلاق توافقی هست که اشتباه یا خطایی در بندهای توافقنامه پیش نیاد.
      اگه به وکیل نیاز دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  2. برای مهریه در طلاق توافقی میشه سند ماشین به نامم بزنه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله همه چیز به توافق شما بستگی دارد.

  3. سلام در برگه ثبت طلاق توافقی نوشته مهر را زوجه در قبال طلاق بذل میکند حالا سوال من با توجه به اینکه موافق طلاق نبودم و از ترس و اجبار و آبروریزی قبول کردم که مهریه رو ببخشم در آرامش جدا بشیم حالا تهدید میکنه که جداشیم میایم ابروریزی و از این حرفها میتونم بعد ثبت طلاق در صورت آبروریزی و ادامه تهدید در دوران عده درخواست مهریه بدم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که مهریه را بخشیده باشید خیر نمی توانید مجدد درخواست مهریه بدهید.

  4. مهریه در طلاق توافقی رو میشه بخشید. من نمی خوام مهریه رو. فقط طلاق توافقی رو بگیریم. بدون اینکه چیزی به من بده همسرم. میشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله همه چیز به توافق بین شما بستگی دارد

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر به توافق بین زوجین بستگی دارد.
      می توان همه آن را مطالبه کرد، بخشی از آن را بخشید و یا همه آن را بخشید.

  5. در طلاق توافقی بعد از اینکه زوجین به توافق رسیدن بر سرمهریه بعد از اینکه طلاق توسط دادگاه ثبت شد مهریه داده میشود یا در طول انجام مراحل طلاق هم میشه گرفت؟

    1. سلام، وقت بخیر
      به توافق زوجین بستگی دارد.

  6. سلام وقتتون بخیر خسته نباشید اگ خانم حق طلاق بگیرد بره طلاقشوبگیرد میتونه بعدا بره شکایت مهریه کند یا نه

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر داخل حق طلاق بخشش مهریه ذکر شده باشد، خیر نمی توانند برای طلاق اقدام کنند.
      در غیر این صورت قانوناً مهریه به ایشان تعلق می‌گیرد اما در عرف اصولا قضات هنگام طلاق با داشتن حق طلاق مهریه رای برای گرفتن مهریه به خانم نمی‌دهند.

  7. چندسال پیش توافق کردیم که طلاق توافقی بگیریم ودردفتراسنادمن نوشتم که مهریه هم نمیخام ولی دوروزبعدآشتی کردیم ودنبال پیامهای ارسالی ازدادگاه نرفتیم .یعنی الان من مهریه ندارم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر بخشش مهریه شما ثبت شده باشد بله بخشیده شده است.

  8. سلام
    ببخشید من ک میخوام طلاق توافقط بگیرم و بچه دارم ، میتونم هم بچه رو بردارم هم مهریه

  9. سلام خسته نباشید
    توضیحات کامل نبود
    برای توافق برای پرداخت مهریه به کدوم سازمان باید رفت و چه مسیری باید طی بشه
    خیلی ممنون بابت زحماتتون

    1. سلام، وقت بخیر
      توافقات طلاق توافقی را می توانید در یک کاغذ مکتوب نمایید و به دادگاه ارائه نمایید. همچنین می توانید در دفاتر ثبت اسناد رسمی توافق نامه را رسمی کنید.
      در صورتی که دادسو وکیل طلاق شما باشد این کار توسط وکلا انجام خواهد شد.

      1. سلام مهریه من۱۴ سکه و۱۰میلیون پول نقدبوده سال۹۷من۱۵میلیون بابت بخشی ازمهریه روگرفتم وبذل وبخشش نکردم فقط زده بابت بخشی وطلاقم خلعی بوده

  10. سلام خسته نباشید برای طلاق توافقی اقدام کردیم بعد میخواستم بپرسم طلا هایی که موقع ازدواج برای من خریدن رو باید پس بدم یا مال منه بعد دیگه این که مهریه کامل به من تعلق میگیره یانه

    1. سلام، وقت بخیر
      در طلاق توافقی تمام مسائل بین زوجین مانند مهریه بر حسب توافق شما و همسرتان لحاظ می شود.
      شما می توانید مهریه را به طور کامل بخشیده، بخشی از آن را بخشیده و یا به طور کامل دریافت کنید. همه چیز به توافق طرفین مربوط است.

  11. سلام من باهمسرم در حال زندگی کردن هستیم ولی بهش حق طلاق دادم. الان میگه مبلغ هفت میلیون تومن ماهیانه بعنوان مهریه بهم در حضور دادگاه پرداخت کن.
    سوال اینجاست که اگر من با ایشان به دادگاه بروم و سر مبلغ ذکر شده با ایشان توافق کنم. و بعداز مدتی ایشان اقدام به طلاق کند. من می‌توانم نسبت به کم کردن مبلغی که توافق کرده ام اعتراض کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  12. سلام
    خانومی که در طلاق توافقی مهریه رو بخشیده و الان دچار عسر حرج شده و از عهده تامین مخارج زندگیش بر نمیاد آیا می تونه مجددا شکایت کنه و مهریه اش رو‌طلب کنه؟

      1. سلام
        وقتتون بخیر

        ببخشید من و همسرم یکسال عقد کردیم درخواست طلاق توافقی دادیم
        همسر میگه به این شرط طلاق میدم که مهریه و نفقه رو ببخشی
        من می‌خوام مهریه رو ببخشم
        اما ایشون میگن که طلا ها رو بده که طلاها جز هدایا هست
        من نمیخوام طلاها رو بدم
        خواستم بدونم اگه تو دادگاه حرف از طلا شد چی بگم

        1. سلام، وقت بخیر
          برای طلاق توافقی طرفین باید بر سر تمام مسائل به توافق برسند.
          برای راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  13. سلام
    وقتتون خیر
    سوال من اینه که اگه من بخواهم در مقابل مهریه سند منزل به نامم بزنه قابل اجراست؟؟

    1. سلام.
      در حالتی این اتفاق می تواند بیفتد که سند منزل موجود باشد و در اصطلاح سند تک برگی به نام آقا باشد

  14. سلام یعنی پرونده ای جدید در دادسرا باز کنم یا در ادامه ی همون پرونده که در اجرای احکام باز هست اقدام کنم ؟
    دادسرا در اسلامشهره اگر وکیل از دادسو بخوام اونجا هم تشریف میارن ؟

  15. سلام من و همسر سابقم توافقی جدا شدیم و ایشون در همون دفتر خانه یه قبض قضایی امضا کردن که مهریه را یکجا ۴ ماه بعد پرداخت میکنن الان ۴ ساله موفق به دریافت نشدم دادکاه هم همکاری لازم رو نمیکنه مثلا حکم جلب نمیده و اصلا پرونده ی منو باز نمیکنن ببینم قضیه ما چیه ؟ ایشون قبض امضا کرده که یکجا پرداخت کنه …. نه قسطی یا به شکله دیگه

    1. سلام
      در صورتی که مهریه خود را نبخشیده اید می توانید نسبت به عدم وصول مهریه شکایت فرمایید. پیشنهاد می کنیم از یک وکیل متخصص مهریه مشاوره بگیرید

  16. سلام خوبین
    من وهمسر اولم در ۲۴ مهر ۹۷ جدا شدیم
    طلاق توافق بوده ماهیانه ۱/۵ میلیون
    بنده الان متاهل هستم
    خانم اولم قرار بود وسایل مانند دوربین مبل طلاها و‌غیررو بهم بده نداده و میگه در مدارک نیومده
    منم تا الان چهار تا قسط ندادم اما پشت سر هم نبوده
    میخوام بدونم با توجه به اینکه من ازدواج کردم و ایشون هم
    میشه مبلغ ماهیانه رو نصف کرد ؟

    1. سلام
      شما می توانید تقاضای اعسار در پرداخت بدهید.

  17. میشه مهریه در طلاق توافقی ما کاملا بخشیده شه و من به جای مهریه سند یک ماشین به نامم بخوره. یعنی همسرم به جای مهریه ماشینو به نام من کنه؟

    1. سلام.
      بلامانع است. هر توافقی می توانید انجام دهید و حتما این توافقات در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام شود.

      1. سلام وقت بخیر
        ببخشید اگر خانم اول پیش قدم بشه و درخواست طلاق توافقی رو بده الزاما به این معنی که مهریه رو بخشیده؟
        من و شوهرم خیلی وقت به مشکل برخوردیم ولی اون همش اصرار داره واسه درخواست طلاق توافقی اول من برم و درخواست بدم

        1. سلام وقت بخیر
          در خصوص طلاق توافقی خانم و آقا باید در خصوص مهریه، نفقه و سایر حقوق مالی خانم و حضانت فرزند مشترک شان به توافق برسند و صرف درخواست طلاق توافقی به معنی بخشش مهریه نیست.

  18. پس من اگر مهریه در طلاق توافقی را نبخشم، همسرم چاره ای جز پرداخت مهریه ندارد؟
    منظور من این است که چون الزاما طلاق توافقی است دلیل نیست که مهریه وجود ندارد؟

    1. اختیار بخشیدن مهریه با شماست ولی چون طلاق توافقی است الزامی به بخشیدن مهریه نیست. در هیچ نوع طلاقی بخشیدن مهریه الزامی نیست و فقط با اختیار خانم می توان بخشید

  19. مهریه در طلاق توافقی پس حتما نیازی نیست که بخشیده بشه؟

    1. خیر. الزاما طلاق توافقی با بخشیدن مهریه نیست و هر گونه تصمیمی در مورد مهریه می شود گرفت. ولی در اکثر پرونده های طلاق توافقی مهریه بخشیده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *