قسط بندی مهریه چگونه انجام می شود؟

قسط بندی کردن مهریه

مهریه حقوق مالی زوجه است که هنگام عقد معین می‌شود. از قدیم الایام تا به امروز، در برخی کشورها، به ویژه کشورهای مسلمان سنت مهریه وجود داشته است. بر طبق این سنت، در زمان جاری شدن عقد و قبول ازدواج از سمت زوجه، مهریه‌ای برای او در نظر گرفته می‌شود.

در کشور ما نیز، هنگام وقوع عقد نکاح دائم یا موقت، با توافق طرفین ازدواج در مورد نوع و میزان، مهریه معین و مشخصی برای زن در نظر گرفته می‌شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که: “مهریه چیست؟” در چه شرایطی مهریه را قسط بندی می‌کنند؟ گرچه زن می‌تواند از زمان جاری شدن عقد، هر زمان که بخواهد، مهریه را از شوهر خود درخواست کند، اما اکثر زنان در زمان طلاق، مهریه را مطالبه می‌کنند و براساس توانایی شوهر برای پرداخت آن به زن تصمیم گیری می‌شود.

به این معنی که اگر مرد توانایی شرایط پرداخت مهریه را به صورت یک جا نداشته باشد، دادگاه مطابق با توانایی مالی وی، مهریه را قسط‌ بندی می‌کند. از این رو، قصد داریم در این مقاله از موسسه حقوقی دادسو به بررسی قسط‌ بندی مهریه و علل و شرایط آن بپردازیم.

انواع مهریه

مهریه از نظر نوع پرداخت به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • مهریه عندالمطالبه
  • مهریه عندالاستطاعه

در این حالت زوجه می‌تواند از زمان جاری شدن عقد نکاح، مهریه خود را مطالبه کند. در این مورد، زوجه فقط در زمانی که زوج استطاعت مالی داشته باشد، می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام کند.

شرایط پرداخت مهریه در دوران عقد

براساس قانون مهریه، در صورتی که طلاق در دوران عقد اتفاق بیفتد زن باز هم می‌تواند از حق مهریه استفاده کند. اما میزان تعلق مهریه در دوران عقد بستگی به وجود یا عدم وجود رابطه زناشویی مابین زوجین دارد.

بنابراین، مهریه دختر باکره نیمی از مهریه خواهد بود. در غیر این‌صورت، کل مهریه متعلق به او است و می‌تواند دادخواست مطالبه آن را به دادگاه بدهد. در این مورد وکیل طلاق می‌تواند در مورد نحوه دریافت مهریه به شما کمک کند.

شرایط پرداخت مهریه در دوران عقد
شرایط پرداخت مهریه در دوران عقد

بخشیدن مهریه با چه شرایطی امکان پذیر است؟

عموم افرادی که اطلاعات حقوقی کافی ندارند،گمان می‌کنند با روش‌هایی مانند اعلام شفاهی زوجه در حضور چند شاهد مبنی بر بخشیدن بخشی از مهریه یا تمام آن و یا دست نوشته زوجه به طوری که اعلام کند مهریه خود یا قسمتی از آن را بخشیده و ادعایی نسبت به آن ندارد، برای بخشیدن مهریه کافی است.

اما، باید بدانید که بخشیدن مهریه تنها تحت یک سری شرایط خاص امکانپذیر بوده و باید حتما طبق آن انجام شود. تنها روش قانونی برای بخشیدن مهریه آن است که زوجه به همراه پدر خود و با مدارک هویتی و سند ازدواج، به دفتر اسناد رسمی مراجعه نماید و با توجه به شرایطی که دارد یک سند برای بخشش مهریه تنظیم و امضا کند. شایان ذکر است که بخشیدن مهریه می‌تواند در ازای گرفتن حقوقی مانند حق طلاق و یا دریافت ملک یا مالی باشد.

اجرا گذاشتن مهریه

همانطور که در قسمت انواع مهریه گفته شد، زوجه می‌تواند از زمان جاری شدن عقد نکاح مهریه خود را بر طبق نوع آن از همسر خود مطالبه کند. لذا گرفتن مهریه بدون طلاق نیز امکان‌پذیر است. اما در مواردی که زوج از پرداخت مهریه امتناع می‌ورزد، زوجه می‌تواند از طریق مراجع قانونی اقدام به گرفتن مهریه کند که مطابق اصطلاحات قانونی به آن اجراگذاشتن مهریه گفته می‌شود.

از این رو، زن برای گرفتن مهریه به این روش، چه وکیل داشته باشد یا خود شخصاً اقدام کند باید مراحلی را طی کند. این مراحل عبارت‌اند از:

  • گام اول: به فتری که عقد در آن به صورت رسمی ثبت شده است مراجعه کند و درخواستی مبنی بر صدور اجرائیه برای هر مقدار از مهریه ارائه نماید.
  • گام دوم: با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک (اداره اجرای مهریه) می‌تواند در ابتدا زوج را ممنوع الخروج کرده و سپس درخواست توقیف اموال برای مهریه او را بدهد. چنانچه اموالی ثبت نباشد یا مشخصات اموال را نداند، این اداره از مراجع ذی‌صلاح مانند بانک یا راهور استعلام می‌کند.

ولی در صورتی که مالی پیدا شود، توقیف شده و سپس ارزیابی و به مزایده گذاشته می‌شود، البته زوج در مواردی مثل مستثنیات دِین حق اعتراض خواهد داشت. در نهایت، اگر بعد از گذشت 2 ماه، مالی پیدا نشود یا ظرف مدت 6 ماه این اقدام نتیجه‌ای نداشته باشد، به درخواست زوجه یا وکیل او گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادر می‌شود.

مستثنیات دِین چیست؟

موارد زیر جزو مستثنیات دین محسوب می‌شوند:

  • منزل مسکونی محکوم علیه که عرفا در حالت اعسار او باشد.
  • وسایل مورد نیاز زندگی که برای وی و افراد تحت تکفل او لازم و ضروری است.
  • آذوقه ای که به قدر احتیاج او و افراد تحت تکفل‌اش ذخیره شده باشد.
  • وسایل و ابزار کار او مانند کشاورزان یا کسبه که برای امرار معاش او و افراد تحت تکفل وی لازم است.

اگر مدیون به جز مستثنیات دین اموال دیگری نداشته باشد معسِر محسوب می‌شود. حال برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود که با به اجرا گذاشتن مهریه و طی مراحل قانونی مربوط به آن، مرد موظف است تمام مهریه را به طور کامل و یک‌جا پرداخت کند؟ در جواب باید بگوییم: خیر. [su_label type=”warning”]طبق قانون چنانچه مرد نسبت به میزان و نحوه پرداخت مهریه اعتراض داشته باشد، این اعتراض بررسی شده و با توجه به شرایط مالی وی می‌تواند منجر به قسط‌ بندی مهریه شود.[/su_label]

مستثنیات دِین چیست؟
مستثنیات دِین چیست؟

علت قسط‌ بندی مهریه

گاهی ممکن است زوج توانایی پرداخت مهریه را به صورت یک جا نداشته باشد که در این صورت ناچار به تقسیط مهریه می‌شود. زوج می‌تواند به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه که اصطلاحاً اعسار از پرداخت مهریه گفته می‌شود، از دادگاه تقاضای قسط‌ بندی مهریه را داشته باشد و مهریه را طی قسط‌های معینی به زوجه پرداخت نماید. وکیل مهریه در این حوزه می‌تواند مشاوره تخصصی به زوجین ارائه کند.

اِعسار چیست؟

اگر زوج به دلیل نداشتن دارایی و مالی غیر از مستثنیات دین یا عدم دسترسی به اموالش، توانایی پرداخت بدهی خود را نداشته باشد، معسر نامیده می‌شود و زمانی که حکم پرداخت مهریه از سمت دادگاه صادر می‌شود، زوج تا 30 روز مهلت دارد تا دادخواست خود مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه کند.

قسط‌ بندی مهریه چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند، چنانچه مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد. در غیر اینصورت، به دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

چنانچه دادخواست اعسار توسط دادگاه پذیرفته شود، متناسب با وضعیت مالی زوج، یک پیش قسط و اقساط ماهیانه یا اقساط چندماهه برای نحوه پرداخت مهریه مشخص می‌شود. اما توجه داشته باشید که هیچگونه میزان و ملاکی برای اقساط مهریه مشخص نشده و تعیین آن کاملا به قاضی پرونده بستگی دارد که براساس میزان مهریه، توان مالی زوج و دفاعیات زوجه مشخص می‌گردد.

البته در مواردی که درخواست طلاق از طرف زوج باشد، رویه دادگاه سختگیرانه‌تر است و برخی شعب اعسار زوج را نمی‌پذیرند و یا پیش‌قسط سنگین‌تری برای زوج در نظر می‌گیرند. لازم به ذکر است که طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی پیش قسط و اقساط باید کامل و منظم پرداخت شود وگرنه امکان جریمه و جلب وجود دارد ولی، امکان توقیف مستثنیات دین برای پرداخت مهریه نیست.

البته نپرداختن مهریه تا 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن جزو جرائم مالی محسوب شده و می‌تواند منجر به صدور حکم جلب مهریه شود. ولی نسبت به مازاد آن در صورت عدم پرداخت حکم جلب صادر نمی‌شود.

پیش قسط مهریه

پرداخت مهریه به چه صورت است؟ سوالی که برای خیلی از افراد در زمان تقسیط مهریه پیش می‌آید این است که میزان پیش قسط مهریه چقدر است؟ طبق قوانین مربوط به مهریه و اعسار، میزان و ملاک مشخصی برای پیش قسط و اقساط مهریه در نظر گرفته نشده و اختیار نحوه تعیین آن کاملا با قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده است.

قاضی با توجه به میزان مهریه، شرایط مالی زوج و دفاعیات و مدارک زوجه میزان پیش پرداخت را تعیین می‌کند. بنابراین، مبلغ قسط‌ها برای هر پرونده و در هر شعبه‌ای به صورت موردی و مجزا با توجه به درآمد زوج و دارایی‌های وی توسط قاضی دادگاه خانواده تصمیم‌گیری می‌شود.

رسیدگی به درخواست قسط‌ بندی مهریه در دادگاه

دادگاه خانواده تا سه بار اخطاریه برای زوج ارسال می‌کند و اگر زوج نسبت به اجرای حکم بی‌توجه باشد، با درخواست زوجه دادگاه حکم جلب صادر می‌کند. اجرای تقسیط مهریه از زمانی است که حکم به مرد ابلاغ می‌شود.

بدین صورت که حکم تقسیط مهریه در هر تاریخی به وی ابلاغ گردد، موظف است هر ماه و در همان تاریخ قسط را پرداخت کند، حتی اگر تاریخ دریافت حکم چند روز پس از تاریخ ابلاغ آن باشد. چنانچه مرد زودتر از موعد مقرر (تاریخ ابلاغ) قسط را پرداخت کند، می‌تواند تاریخ اقساط را به آن تاریخ تغییر دهد.

به عنوان مثال، اگر تاریخ ابلاغ دهم ماه باشد و مرد بیست روز بعد از دریافت ابلاغ یعنی در اول ماه قسط مهریه را پرداخت کند دیگر نیازی به پرداخت قسط بعدی در دهم همان ماه نیست و می‌تواند اول ماه بعد پرداخت نماید.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد آن است که هر فردی به نمایندگی از زوج می‌تواند قسط مهریه را پرداخت کند، ولی برای دریافت آن تنها خود زن می‌تواند دریافت کند مگر اینکه به شخص دیگری وکالت داده باشد.

رسیدگی به درخواست قسط‌ بندی مهریه در دادگاه
رسیدگی به درخواست قسط‌ بندی مهریه در دادگاه

قسط‌ بندی مهریه در طلاق یکطرفه از جانب مرد

اگر دادخواست طلاق از طرف مرد به دادگاه ارائه شود، دادگاه رسیدگی‌کننده براساس ماده 29 قانون حمایت از خانواده موظف است علاوه بر حکم طلاق، نسبت به حقوق مالی زن از جمله مهریه وی نیز تعیین تکلیف کند. در مواردی که مرد متقاضی طلاق است دو حالت وجود دارد:

حالت اول اینکه، اگر زوجه قبل از دادخواست طلاق از طرف مرد، دادخواست مهریه داده باشد، دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده طلاق، به پرونده مربوط به مهریه که ممکن است در همان شعبه یا شعبه‌ای دیگر باشد نیز رسیدگی می‌کند. در این حالت، اگر مرد تقاضای قسط‌ بندی مهریه داشته باشد، باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یا همان تقسط مهریه را به شعبه‌ای که در آن در مورد مهریه رأی صادر شده ارائه نماید.

حالت دوم، زمانی است که زوجه دادخواست مهریه نداده باشد ولی مرد دادخواست طلاق را مطرح کرده باشد، که در این حالت مرد می‌تواند بعد از صدور حکم طلاق، در همان دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده طلاق دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه را جهت قسط‌ بندی مهریه را از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کند.

دادگاه نیز بعد از تعیین وقت و بررسی شهادت شهود زوج و اظهارات و دلایل زوجه، رأی نهایی در مورد قسط‌ بندی مهریه را صادر می‌کند. نکته مهمی که قبلا نیز به آن اشاره شد این است که اگر دادخواست اعسار از سمت دادگاه پذیرفته نشود، پرداخت مهریه به چه صورت است؟

مرد باید کل مهریه‌ای در عقدنامه درج شده است را به صورت یک جا پرداخت کند، وگرنه ثبت طلاق ممکن نیست. اما در صورتی که اعسار زوج از سمت دادگاه پذیرفته شود، مرد باید پیش‌پرداخت تعیین شده توسط دادگاه و همچنین سایر حقوق مالی زوجه را که در دادنامه وجود دارد پرداخت نماید تا ثبت طلاق انجام شود.

نحوه اعتراض به قسط‌ بندی مهریه

اعتراض به قسط‌ بندی مهریه هم از جانب زن و هم از جانب مرد امکان‌پذیر است.

اگر زن نسبت به حکم دادگاه و نحوه تقسیط مهریه اعتراض داشته باشد، می‌تواند با تهیه لیستی از اموال و دارایی مرد و اثبات توانایی او در پرداخت مهریه اعتراض خود را ثبت نماید.

در صورتی که مرد به میزان تقسیط مهریه توسط دادگاه معترض باشد باید ثابت کند تمکن مالی برای پرداخت مبالغ تعیین شده را ندارد. لذا باید مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه کند.

اموال قابل توقیف برای مهریه

به طور کلی، تمامی اموال منقول و اموال غیر منقول را می‌توان برای مهریه توقیف کرد البته با این شرط که اموال در دسته اموال غیرقابل توقیف (همان مستثنیات دین)  نباشد، چرا که در این صورت مرد می‌تواند به توقیف آن‌ها اعتراض نموده و از آن‌ها رفع توقیف نماید. اموالی که قابلیت توقیف دارند عبارتند از:

  • اموال منقول مانند: اتومبیل، سهام، حساب سپرده، مطالبات از اشخاص ثالث و حقوق پرسنلی کارمندان (تا یک سوم در صورت نداشتن همسر و فرزند و تا یک چهارم در صورت داشتن همسر و فرزند)
  • اموال غیرمنقول مانند: زمین، خانه و آپارتمان

عدم پرداخت مهریه و تبعات آن

براساس احکام مالی مربوط به نفقه و مهریه، اگر مرد مهریه یا نفقه را پرداخت نکند، زن می‌تواند درخواست بازداشت وی را بدهد. لذا، مرد باید طبق حکم ابلاغی بابت مهریه به صورت ماه به ماه و در تاریخ معین شده بدهی خود را پرداخت نماید و در صورت پرداخت تاخیر در پرداخت بدهی، معمولا تا 10 روز از سوی اجرای احکام حکم جلب صادر نمی‌شود ولی در ازای دریافت مهریه آن هم با تأخیر، به میزان قیمت روز سکه، یک بیستم از مرد جریمه گرفته می‌شود.

بعد از گذشت 10 روز اگر زن تقاضای جلب مرد را مطرح کند، پرونده اجرای احکام به شعبه رسیدگی کننده ارسال شده و توسط قاضی بررسی و با موافقت او، اجرای احکام مجدد حکم جلب جدیدی صادر می‌کند. در صورتی که مرد توان پرداخت نداشته باشد با مراجعه به قاضی و با موافقت وی از او مهلت می‌گیرد و طی زمان داده شده پرونده به اجرای احکام ارسال نمی‌گردد و مرد می‌تواند بدهی خود را تا تأخیر و البته جریمه پرداخت کند.

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی همانطور که از اسم آن مشخص است، تنها توافق زوجین برای دادگاه حائز اهمیت است و باید برای مواردی مثل نفقه، مهریه و حضانت فرزندان به توافق رسیده و این توافق را که می‌تواند بخشیدن مهریه در قبال طلاق و یا گرفتن تمام مهریه یا بخشی از آن باشد، به صورت مکتوب به دادگاه ارائه دهند.

در مورد قسط‌ بندی مهریه پرداخت مهریه به چه صورت است؟ در این نوع از طلاق هم با توافق طرفین طلاق میزان پیش قسط و اقساط و نحوه پرداخت آن مشخص می‌شود. لازم است بدانید چناچه پرداخت تعدادی از اقساط مهریه موکول به بعد از ثبت طلاق شده باشد، ازدواج مجدد زوجه مانعی برای دریافت مهریه قبلی او نیست.

معمولا تغییر یا تعدیل حدود اقساط سکه توافق شده بین زوجین در صورت ادعای مرد مبنی بر عدم توانایی پرداخت از سمت دادگاه پذیرفته نمی‌شود و در موارد کمی این اتفاق رخ می‌دهد. همچنین با موافقت زوجین می‌تواند قبوض اقساطی برای اقساط مهریه توسط دفتر طلاق صادر شود. اما در صورت نپرداختن اقساط مهریه توسط مرد در این نوع طلاق نیز، با درخواست زن رسیدگی انجام می‌شود و تا پرداخت 110 عدد سکه یا معادل ریالی آن، منجر به صدور حکم جلب شده و اقدام قانونی از سوی زن امکانپذیر است.

ولی برای مهریه بالای 110 سکه حکم جلب صادر نشده بلکه زوجه می‌تواند اموال وی یا در صورت کارمند بودن زوج یک سوم یا یک چهارم حقوق او را توقیف کند. به علاوه اینکه زن می‌تواند در صورت عدم پرداخت اقساط وی را ممنوع‌الخروج نماید.

مهریه در طلاق توافقی
مهریه در طلاق توافقی

حدود اقساط مهریه برای کارمندان

برای کارمندان دولت، چنانچه همسرشان تقاضای پرداخت مهریه را داشته باشد و زوج اموالی برای پرداخت مهریه نداشته باشد و زوجه نیز نتواند تمکن مالی مرد را تا یک سال قبل از طرح دعوی اثبات نماید، با توجه به میزان مهریه و حقوق ماهیانه وی، برای پرداخت مهریه از حقوقشان کسر می‌شود.

به این صورت که با درخواست زوجه و بررسی و نظر دادگاه، طبق ماده 49 قانون احکام مدنی میزانی از حقوق او (بسته به داشتن یا نداشتن افراد تحت تکفل مانند زن و فرزند میتواند یک چهارم یا یک سوم باشد) طی هر ماه پیش از واریز شدن به حساب خودش کسر می‌گردد و به حساب زن واریز می‌شود.

اقساط مهریه برای افراد بیکار

زمانی که موضوع طلاق مطرح می‌شود و مهریه زن عندالمطالبه باشد، در صورتی که مرد بیکار باشد و هیچ منبع درآمدی نداشته باشد، در چنین شرایطی اگر اعسار هم توسط دادگاه پذیرفته شود، باز هم مرد وظیفه دارد بخشی از مهریه (پیش‌قسط) را به صورت نقد پرداخته و بقیه آن را با اقساط کمتر بپردازد.

گاهی پرداخت مهریه سالی یک سکه در نظر گرفته می‌شود. زیرا در قانون مهریه حتی بیکاری زوج نیز مانع پرداخت مهریه نمی‌شود و فقط در مبلغ اقساط تاثیر‌گذار است.

حدود اقساط مهریه در زمان کرونا

همانطور که می‌دانید، طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط اقتصادی جامعه و حتی برخی قوانین تغییراتی داشته و در قانون مهریه نیز این تأثیر دیده می‌شود و تا حدودی سختگیری‌ها نسبت زوج در پرداخت مهریه کمتر شده و در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه یا تاخیر در آن‌ها اگر زوجه شکایت کند و زوج دلایل کافی برای عدم توان مالی داشته باشد، احتمال بازداشت و زندان رفتن وی کمتر است.

مطالبه مهریه از پدر شوهر

از نظر قانونی، پدرشوهر حتی اگر متمول باشد، وظیفه ای در قبال پرداخت مهریه پسرش را ندارد، هرچند که پسرش فقیر باشد. در اصل مهریه تعهدی است که مرد در قبال همسرش کرده و مطلقا ربطی به اطرافیانش ندارد. اگر مرد مالی داشته باشد زن می‌تواند با اثبات آن از طریق اداره ثبت اسناد و دادگاه مهریه خود را وصول کند و چنانچه مرد مال قابل توقیفی نداشته باشد، در صورت عندالمطالبه بودن مهریه و با درخواست اعسار زوج، دادگاه رأی به تقسیط مهریه می‌دهد.

اما گاهی ممکن است در زمان عقد نکاح و در سند ازدواج یا در موارد در قراردادی جداگانه، پدر شوهر مهریه را تقبل کند یا ضمانت پسرش (شوهر) را کرده باشد، که در این صورت زن می‌تواند با استناد به این تعهد برای گرفتن مهریه به وی مراجعه کند.

دریافت مهریه در صورت فوت شوهر

در صورت فوت شوهر، اگر ماترکی (ارثی که از شوهر به جای مانده) از وی باقی مانده باشد، زن می‌تواند مهریه خود را که طلب ممتاز شمرده می‌شود از محل ماترک وصول کند. اما، در صورتی که بعد از فوت شوهر، اموالی به ارث نگذاشته باشد، پدر شوهر و سایر وراث برای پرداخت مهریه زن تکلیفی ندارند.

توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه

برای توقیف سهم الارث شرایط متفاوتی وجود دارد:

  • در حالت اول، شرایطی است که مرد فوت می‌کند و همسر دائمش هنوز مهریه خود را دریافت نکرده و آن را نبخشیده است. در این صورت، چون مهریه بدهی محسوب شده و برای پرداخت اولویت بالاتری نسبت به سهم الارث سایر وراث دارد، زن می‌تواند اموالی را توقیف نماید و باقی وراث برای فروش آن باید رضایت زن را جلب کنند.
  • در حالت دیگر، مرد در قید حیات است و یکی از بستگان وی (مانند پدر) فوت شده و از او مالی به زوج ارث تعلق می‌گیرد. چنانچه زن مهریه خود را مطالبه کند، می‌تواند به اندازه مهریه خود از سهم الارث مرد را توقیف کند.

در این شرایط، لازم است ابتدا زن دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه از همسر خود تنظیم کرده و از طریق دادگاه یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقاضای توقیف سهم الارث آقا برای مهریه را نماید. پس از تنظیم دادخواست و انجام کارشناسی‌های لازم توسط دادگاه، درصورت انحصار وراثت شخصی که ارث برای مرد به جا گذاشته، زن می‌تواند آن مال را به مزایده و فروش بگذارد.

توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه
توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه

جمع بندی

به طور کلی، مسئله مهریه به خصوص در زمان طلاق بسیار حائز اهمیت است و زوجین در اکثر مواقع به دلیل عدم آگاهی از حقوق خود و اطلاع نداشتن از قوانین مربوط به مهریه، ضررها و سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند. لذا، توصیه ما این است که در چنین مواقعی از افراد آگاه به قوانین مانند وکلا و مشاوران حقوقی راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

مهریه دینی است که از هنگام عقد بر عهده زوج قرار می‌گیرد و هر زمان که زن مایل باشد می‌توان درخواست آن را داشته باشد. چنانچه مبلغ مهریه از توانایی مالی مرد خارج باشد، قسط بندی مهریه انجام می‌شود.

سوالات متداول

قسط بندی مهریه در چه شرایطی انجام می شود؟

چنانچه زوج در زمان طلاق ادعا کند که توانایی پرداخت مهریه را ندارد و درخواست اعسار دهد، تقسیط مهریه انجام می‌شود.

قسط بندی مهریه برای افراد بیکار چگونه است؟

قانون برای افراد بیکار تمایزی ایجاد نکرده و زوج در هر صورت باید اقساط را پرداخت کند. فقط بیکاری در مبلغ قسط تاثیر خواهد داشت.

تقسیط مهریه در زمان کرونا چگونه است؟

دولت در شرایط بحرانی سخت گیری زیادی در مورد تاریخ پرداخت اقساط نخواهد داشت اما در هر صورت تقسیط از بین نمی‌رود.

“تقسیط مهریه در صورت فوت شوهر چگونه خواهد بود؟

چنانچه زوج از خود ماترکی برجای گذاشته باشد مهریه از آن برداشته می‌شود در غیر این‌صورت، وراث وظیفه‌ای در قبال پرداخت مهریه زن نخواهند داشت.

4/5 - (97 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

89 پاسخ

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر ارتباطی به یکدیگر ندارند.

      1. سلام من مهریه ام گذاشتم اجرا ، شوهرم وضع مالی خوبه داشت ولی همه را انتقال داد الان هیچی نداره تکلیف مهریه چی میشه

        1. سلام، وقت بخیر
          بهتره با یک وکیل مهریه مشورت کنید. اگه بتونید ثابت کنید که اموال خود را انتقال داده اند ممکن است بتوانید اقدام کنید.
          اگر وکیل مهریه احتیاج دارید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

  1. هرچه هست دولت بنفع زن اجرا میکند با بیکاری مردها کاری ندار ک ازکجا مهریه بیارن برن دزدی کنند ک باید یه منسبی داشته باشه ولی بیکاری و بدست پیمانکاران دولت روزگار مردان دولت سباه کرده

    1. راهکار مردا آدم باشن تا زنا مجبور نشن برن خونه پدری که بشون میگه بیوه وتحویلشون نمیگیره یه دست تنها صدا نمیده منطقی باش حاجی

      1. شما در مورد منطق حرف میزنی با این چیزی که نوشتی؟؟ یعنی وقتی یه زن میره خونه پدرش، فقط مرد ادم نبوده و باعث و بانی بوده؟ یعنی زن فرشته و مرد کثیف ۲ عالم، که باعث شده زنه بره خونه پدری….

        بعد شما به من بگو ببینم با چه منطقی داری میگی که زن باید بره خونه پدری؟ چطور مرد بعد از طلاق نمیره خونه پدری، فقط زن میره؟ چطور زن نباید کار بکنه مثل مرد، و بعد از طلاق مثل مرد روی پای خودش وایسه و مجبور نشه بره سر بار پدر بد بختش بشه، ولی مرد میتونه این کارو بکنه؟

        مگه زن و مرد برابر نیستن پس چطوری این حرفو میزنی؟ یه بار بخون حرف خودتو، واقعا منطقی باش حاجی

        1. اتفاقا بیشترین آمار بخاطر بی مسولیتی و ناسازگاری مرد هست که منجر به طلاق میشه، ضمنا کجای قانون برای زن و مرد حقوق یکسانی قائل شدن که حالا زن و مرد برابرن، هر موقع قوانین عادلانه شد و فرهنگ جامعه و‌حقوق زن و مرد یکسان شد شما بیا مدعی شو برابرن، ضمنا کار کردن از نظر جسمی و روحی خارج از محیط زنانه و خونه مسلما برای مردا خیلیییی راحتتر و پردرآمدتر هست ، مخصوصا تو این جامعه ، مردی که نتونه پول دربیاره یه آدم بی عرضست و خیلی بیخود کرده تشکیل خانواده داده و مسئولیت قبول کرده

          1. پس اونی که یک هفته بعد عقدش مهرشو میزاره اجرا تا قرن اخر مال اموالش بالا میکشه چی بازم در حق مرد ظلم نشده یا زمی که خیانت میکنه بازم حق مهریه نفقه …. داره تف تو این عدالتی که بی عذالتی توش موج میزنه

    2. چه نفعی ، همینکه قسط بندی میگنن شده به نفع مردا، مهریه قسطی به چه درد میخوره

      1. تو این وضع مملکت مرد ازکجا بیاره یباره مهریه بده .قسطی بدردت نمیخوره چون نمیتونی تیبا۲بخری اره

  2. سلام ببخشید مهریه ی من یک سکه هست و شوهرم کارمنده،این یک سکه رو می‌تونه قسطی بده یا ن؟

  3. سلام.ببخشید الان من بخوام طلاق بگیرم و بخوام فقط یک بخشی از مهریه رو بگیرم امکانش هست این؟…مهریه عندلمطالبس…نمیخوام همشو بگیرم نمیخوامم کامل ببخشم..یه کوچولوشو…امکانش هست؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله هر میزان از مهریه را که بخواهید می توانید ببخشید.

      1. سلام وقتتان بخیر ی سوال داشتم خانم بنده مهری اش را به اجرا گذاشته وبا توجه به این که هیچی بنامم نیست وفقط تو ی شرکت نیمه دولتی کار میکنم برام ابلاغیه اومده که حدود هشت میلیاردو دویست ملیون تومن به خانم بدهکار هستید و باید یک ربع در صورت معیل بودن والا یک ثلث از حقوق به خانم پرداخت کنید مگه صد و ده تا سکه نباید حساب کنند؟بعد اگه درخواست طلاق بدم وضعیتم چطوری ک
        میش خواهشن راهنمای کنید پول مشاوره ندارم

        1. سلام، وقت بخیر
          باید درخواست اعسار بدهید در دادگاه و قاضی با توجه به شرایط مالی شما مهریه را قسط بندی می کند.

  4. سلام وقت بخیر
    اگر زن برای درخواست طلاق توافقی به دادگاه برود ولی مرد نخواهد طلاق بدهد
    و زن هم مهریه خود را بخواهد. آیا مرد میتواند با دادن مهریه به صورت اقساطی طلاق زنش را ندهد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که خانم حق طلاق نداشته باشند و در عسر و حرج هم نباشند، بله
      برای طلاق از طرف خانم یا باید حق طلاق داشته باشند و یا یکی از شرایط عسر و حرج پیش آمده باشد.

      1. سلام من دوتا بچه دارم و بچه ها پیش خودم و دیگر بچه هارو نمیخواد و من فقط ی مادر مریض دارم و قادر به نگهداری نیست و واس رفتن به سرکار بخاطر بچه ها اسنپ میرم و خانم بنده مهریه گذاشته اجرا دستور پرداختش چجوریه؟

        1. سلام، وقت بخیر
          در دادگاه مهریه می توانید درخواست تقسیط مهریه داشته باشید. نحوه پرداخت را قاضی پرونده مشخص می کند.

  5. آیا مرد می‌تواند بدونه اینکه از هیچ یک از طرفین دادخواست طلاق یا مهریه داده شود ، به درخواست خود از دادگاه مهریه زن را به صورت ت قسطی با رضایت ودرخواست خود به حساب همسرش واریز کند

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می‌توانید این کار را انجام دهید.

  6. سلام من با یک زن صیغه کردم مهریه اش را اجرا گذاشته و مهریه در حال پرداخته اگر ارثی بهم تعلق بگیره ایا میتوان ارث تعلق گرفته به من را بگیرد یا نه تاثیری نمیزاره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانند برای گرفتن مهریه از سهم الارث اقدام کنند.

  7. سلام من پیش قسط مهریه و چند ماهشو دادم الان دوباره وضع مالیم خراب شده توان پرداخت اینقدرشو ندارم الان چه دادخواستی باید بدهم؟

  8. سلام من مهریه همسرم را تقسیط کردم در حال پرداخت هستم محاسبه مهریه برای تقسیط به چه صورت است هرسال در حال افزایش است

  9. سلام من یک خونه دارم که قولنامه محضری دارم ویک ماشین پراید وهمسرم بهم خیانت کرده میتونم ثابت کنم وسه تا بچه دارم میخوام از همسرم جدا بشم همسرم میگه یا بچه هارو بهم بده یا مهریه من نمیخوام بچه هامو بدم بهش آیا یک خونه وماشینم توقف میشه لطفاً راهنمایی کنید تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که فقط یک خانه داشته باشید، خیر خانه جزو مستثنیات دین بوده و توقیف نمی شود.
      در صوررتی که خودرو مربوط به کار شما می شود و از طریق آن درآمد زایی می کنید (مانند تاکسی) خیر توقیف نمی شود.

  10. سلام وقت بخیر من خانم سابقم ۱۱۴سکه بوده که با توجه با کارمند بودنم داره ۱۷/۰۰۰/۰۰۰حدودا کم میشه سزوالم اینه که زمانی که حکم دادن سکه ۴۲/۰۰۰/۰۰۰ریال بود و الان بدهی من با توجه به سکه ۴۲/۰۰۰/۰۰۰ریالی یا سکه روز؟؟؟ یعنی من باید ۱۱۴*۴۲/۰۰۰/۰۰۰ریال کلا بدم یا ۱۱۴*سکه روز؟؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      مهریه به نرخ روز محاسبه می شود.

        1. سلام، وقت بخیر
          میزان مهریه در سال ۸۶ رو بفرمایید چقدر بوده

          1. سلام مادر من میخواد طلاق بگیره بعد از ۲۵ سال زندگی، مهریش ۱۴ سکه هست و عندالمطالبه حقوق پدرم ۱۲ تومن هست مال اضافی هم نداره، اگه قسط بندی بشه هر چند ماه باید یدونه سکه بده؟؟

  11. سلام
    من ساله۱۳۹۵ازدواج کردم خانوم زندگی نباطی داره و پدرش قیومش شده وشاید کرد و برای مهریه و نفقه منم نه کاری دارم نه چیزی یک بچه ۵ساله دارم اونم پیشه خودمه الان من ندارم چه چور باید مهریه رو پرداخت کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که توان مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشید مهریه قسط بندی می شود.

  12. سلام. ببخشید من در ایران هستم و همسرم در خارج از کشور و میخوام مهریم رو ازشون بگیرم. من برگشتم ایران تا طلاق بگیرم ولی ایشون حاضر نشده برگرده. چطوری باید مهریم رو بگیرم وقتی ایشون خارج از کشور هستن؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      برای مهریه از اموال داخل ایران فرد می توانید اقدام کنید.

  13. سلام
    اگه در زمان طلاق چیزی به نام مرد نباشه و بعد از طلاق اعسار قبول و پیش قسط را پرداخت نماید و مابقی ماهیانه پرداخت شود در همین برهه ارث به اون برسد آیا می‌توان یکجا مابقی را گرفت یا خیر؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توان برای گرفتن مهریه از سهم الارث اقدام کرد.

  14. سلام من میخام مهریموازشوهرم که منوازخونه بیرون کرده ویه دختربچه هم دارم واوبدون اطلاع من یه زن دیگری روآورده وداره باوسایلای من زندگی میکنه میخام بگیرم چکارکنم لطفاراهنمایی کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان دادسو تماس بگیرید شمارو راهنمایی می‌کنند.

    2. دقیقا مشکا منم همینه الان با همسر دومش تو خونه من زندگی میکنه و من با دختر تو یه خونه گنبدی .خدایا خودت به دادمون برس با این مردای هوس باز

  15. سلام من می خوام زنم را طلاق ندهم
    مهریه اش را پرداخت کنم به صورت اقساطی لطف کنید من را راهنمایی کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      مهریه از طریق دادگاه تقطیع می شود.

  16. سلام اگه امکان دار منو راهنمایی کنید زوجه بدون اطلاع زوج مهریه اش را به اجرا گذاشته ودر همین حال ایشان میگوید من هم مهریه ام را می گیرم و هم در خانه می مانم به زندگیم ادامه میدهم و اگر من نخواهم با او در یکجا زندگی کنم با توجه به اینکه توان پرداخت مهریه را ندارم وباید قسطی پرداخت کنم آیا مجبورم با ایشان در یکجا زندگی کنم لطفا اگه امکان دار بنده را راهنمایی کنید مرسیتوکل

  17. پیش سکه دادگاه مثلا ۵ سکه محکوم کرد آیا باید ۵ سکه را یک جا داد و آیا پیش قسط را میشود قسط بندی کرد اگر میشود در چه صورتی میشود قسط بندی کرد

  18. سلام
    ببخشید زوج پیش قسط۱۰ سکه پرداخت کرده و ۴ تا سکه هر ۵ ماه پرداخت کرده ولی الان تو دو نوبت پرداخت نکرده ،چیکار باید انجام داد و میگه ندارم دیگه

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  19. سلام
    اگر در زمان پرداخت قسط زوج فوت کند.تکلیف مهریه زوجه چه میشود.
    اگر زوج بازنشسته باشد و همسری دیگر به دلیل عدم تمکین زوجه به حکم دادگاه اختیار کند.آیا هنگام قسط بندی تاثیری بر میزان قسط دارد.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

      1. سلام بنده ۱۰سال ازدواج کردم خودم سرکار رفتم وشوهرم همش یا بهانه میگیره ک دیسک دارم …الانم رفیق باز شده شبادیر میاد یا اصلا نمیاد من زندگی براش فراهم کردم الان ۱۰۰متر خونه ساختیم ولی بنام خودشه…الان بمن میگه میخام طلاقت بدم ولی مهریه تو قسطی میدم و میگه ازت راضیم ولی دیگه دوستندارم آیا میتونم خونه رو توقیف کنم؟چون منم باید ی سرپناهی داشته باشم چون من ۱زنم زندگی سخته تو این زمونه

        1. سلام، وقت بخیر
          در صورتی که یک خانه دارند جزو مستثنیات دین محسوب شده و نمی توانید توقیف کنید اما اگر بیشتر از یک خانه دارند بله می توانید توقیف کنید.

  20. سلام. اگر زوج قبل از درخواست طلاق اموالشو فروخته باشه یا بنام شخص دیگه ای بزنه , بازم میتونه درخواست اعسار بدهد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  21. سلام وقت بخیر ممنون بابت مقاله
    اگه زوج اموال خودش رو یکروز قبل از دادخواست تغییر ملکیت داده باشد به زوجه تعلق میگیره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

      1. سلام
        اگر مرد توان پرداخت پیش پرداخت را نداشته باشد و هیچی چیزی ب نامش نباشد ولی بتواند اقساط را پرداخت کند چ حکمی ب او میدهند ؟

  22. سلام
    ببخسید اگه ماشین یا خونه ای ک شوهر داره اصلا ب نامش نباشه فقط درحدکلامی بین خانواده بوده که برای شوهر هست ایا دادگاه میگیره!؟؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      خیر. دادگاه توقیف اموال را براساس سند و مدرک انجام میدهد.

  23. سلام خسته نباشید
    آیا امکان داره هیچ دارایی به نام زوج نباشه و پیش قسط مهریه تا ۶۰ تا سکه باشه و هر دوماه یک عدد سکه بده؟زوج توانایی پرداخت این مبلغو نداشته باشه درخواست تجدید نظرش پذیرفته میشه؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      بله اگر نداشتن توانایی پرداخت ثابت بشه تقسیط میشود.

      1. سلام ممنون از مطالب مفید شما
        من ی آپارتمان پیش خرید کردم ، البته قولنامه نوشتیم ولی کد رهگیری نداره. چندتا چک دادم و چندتا از چک ها را هم پاس کردم.
        آتابای داده قابل این است که به عنوان مهریه توقیف شود؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      اگر زوجه برای وصول از طریق اداره اجرای ثبت پیگیری کرده باشه بله؛ اما اگر از طریق دادگاه اقدام کرده باشن از طرف دادگاه انجام میشه.

  24. سلام اگر مرد جای ثابتی کار نکند(از این شاخه به آن شاخه پریدن) و با سن ۵۲ سال بیمه ای هم پرداخت نکرده باشد مال و اموال هم نداشته باشد تکلیف مهریه چه میشود

    1. سلام
      مهریه برای آقا قسط بندی میششود و ملزم به پرداخت اقساط می شوند

  25. سلام همسرم کارمند بانک دولتی هست و ما داریم جدا میشیم. هم مهریه و هم نفقه خودم و بچه م از حقوقش کسر میشه؟

  26. سلام و تشکر بابت مطالب خوبتون بهتره حالا که شما حکم رسانه رو دارید و خواننده دارید کمی بیشتر درباره مهریه صحبت کنید که دوستان مهریه سنگین مشخص نکنند و نخواد به این دردسر پرداخت قسطی برسه

  27. سلام وقتتون بخیر سوالی که برام پیش اومده بعد از خوندن مقاله تون اینه که پس اگر مهریه از نوع عندالاستطاعه باشه دیگه نیاز به قسط بندی مهریه نیست و تا آقا استطاعت پرداخت نداشته باشه مهریه پرداخت نمیشه؟

    1. سلام
      مهریه عندالاستطاعه در صورتی که آقا استطاعت مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشند، پرداخت نمی شود

      1. سلام درصورت طلاق زوجه و مهریه بصورت اقساط درامده.آیا زوج بعد از آنکه مهریه تقسیط شده مرد دارایی بعدا بدست بیاورد زن میتواند حکم توقیف بگیرد یا نه

        1. سلام، وقت بخیر
          در صورتی که مرد توان مالی پرداخت مهریه را داشته باشد می توانند اقدام کنند.

    2. دوست عزیز تقریبا فرق زیادی نیست و در عندالاستطاعه هم قسط بندی میشود فقط زندان و ممنوع الخروجی نداره در دو حالت دین برگردن مرد باقی خواهد ماند پس بهتره همون اول عقد آگاهانه و باتوجه به دارایی مهریه را قبول کرد تا بعدش پشیمانی حاصل نشود

    1. با سلام، بلی فقط باید توسط دو شاهد مرد و گواهی لیست اموال در دادگاه معسر بودنت را اثبات کنی.

    2. با سلام ، بله مهریه دینی است به گردن مرد.!

      1. سلام ببخشید اگه مهریه قسط بندی بشه تا پایان اقساط طلاق واقع نمیشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *