انواع دلایل طلاق از طرف خانم و آقا

انواع دلایل طلاق

طلاق و دلایل طلاق می تواند انواع مختلفی مانند طلاق توافقی یا طلاق از طرف مرد یا طلاق از طرف خانم و … داشته باشد. همینطور میتواند دلایل مختلفی مانند طلاق به دلیل نپرداختن نفقه یا طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی و ….داشته باشد.

در این مقاله دلایل مناسب برای طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد را توضیح می‌دهیم. لازم به ذکر است که حق طلاق در ایران با مرد است. اما زن برای طلاق گرفتن باید دلایل مناسب و محکمه پسند داشته باشد.

معمولاً طلاق از طرف خانم دشوار و زمان بر است. به همین دلیل بهتر است وکیل طلاق از طرف زن داشته باشید. برای مشاوره و راهنمایی بیش‌تر پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

مراحل طلاق در صورت درخواست طلاق از طرف مرد

آقا با داشتن مدارکی همچون عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی می‌تواند برای طلاق اقدام کند. از آن جایی که عقدنامه معمولا نزد خانم یا خانواده او نگهداری می‌شود، آقا برای گرفتن عقدنامه باید به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده مراجعه کند و و رونوشت آن را بگیرد.

بدون عقدنامه یا رونوشت آن امکان درخواست طلاق وجود ندارد. دادگاه برای رسیدگی به روند طلاق باید امور مالی و غیرمالی مربوط با زوجیت را بررسی کند. در صورتی که بین زوجین نزدیکی صورت نگرفته باشد مهریه ثبت شده در شروط ضمن عقد نصف می‌شود و آقا موظف به پرداخت مهریه استحقاقی می‌شود.

مراحل طلاق در صورت درخواست طلاق از طرف مرد

قوانین مرتبط با درخواست طلاق از طرف مرد

  • در صورتی که خانم قبلا ازدواج کرده یا به هر دلیلی باکره نباشد و بین خانم و آقا ازدواج اختلاف ایجاد شود به طوری که خانم ادعای نزدیکی با آقا را داشته باشد و آقا آن را رد کند، دادگاه با تاسی از فقه، قسم و قول خانم را اولویت قرار داده و آن را تایید می‌کند.
  • در حالی که در شروط ضمن عقد تنصیف اموال درج شده باشد امکان وصول این اموال وجود ندارد زیرا تنصیف اموال پس از عقد و شروع زندگی انجام می‌گیرد و در صورتی که مرد پس از شروع مالی را دریافت کرده باشد.
  • اعتراض خانم به طلاق از طرف مرد از روند جلوگیری نمی‌کند بلکه مراحل طلاق را طولانی‌تر می‌نماید.
  • این نوع طلاق رجعی است و آقا می‌تواند در مدت 3 ماه به خانم خود برگردد و این طلاق از بین می‌رود.

درخواست طلاق از طرف مرد در دوران عقد

خانم و آقا ممکن است در دوران عقد و پیش از شروع زندگی به دلیل اختلافات پیش آمده تصمیم به جدایی بگیرند، ولی باید دلایل طلاق موجهی داشته باشند. در این مرحله در واقع خانم و آقا رسما زن و شوهر هستند اما با یکدیگر زندگی نمی‌کنند.

طبق قانون مدنی آقا می‌تواند هر زمان که بخواهد بدون ارائه دلیل به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق از طرف مرد دهد.

درخواست طلاق باید در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود و سپس از طریق دفاتر قانونی پیگیری گردد.

در طلاق از طرف مرد در دوران عقد تنها بحث مهریه و نفقه وجود دارد و مواردی مانند حضانت کودک یا اجرت المثل در صورت نبود رابطه زناشویی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

دلایل طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی جنسی

بسیاری از حقوق‌دانان علت اکثر طلاق ها در حال حاضر را به عدم آگاهی جنسی زوجین می‌دانند. خانم و آقا پس از ازدواج براساس آموخته های اندک و اطلاعات متعارف به ازدواج و برقراری رابطه زناشویی می‎پردازند. در حالی که باید توجه داشت برقراری رابطه زناشویی نیاز به علم و دریافت اطلاعات صحیح دارد.

گاهی زوجین به دلیل شرم و حیا، جلوگیری از بی آبرویی و غرور از ابراز مشکل اصلیشان خودداری می‌کنند. اما وقتی در گفته‌ها علت طلاق بررسی می‌شود طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی یا رابطه نامتعارف علت اصلی طلاق خوانده می‌شود. رابطه جنسی علاوه بر کاهش بار روانی به استحکام پیوند زن و شوهر کمک می‌کند.

استفاده از مشاوره پیش از ازدواج یا جدایی به کاهش آمار طلاق کمک می‌کند. اگر مشکل از سمت خانم باشد آقا نیاز به اثبات ندارد اما درمورد خانم قانون متفاوت است که در ادامه بررسی شده است.

طلاق به خواست آقا به دلیل نداشتن رابطه جنسی

در هر دینی با توجه به قوانین مذهبی همان آیین دستور طلاق صادر می‌شود. دادگاه ها نیز باید براساس احوال شخصیه فرد حکم را صادر کنند. بر طبق قانون اسلام اگر طلاق از سوی آقا به دلیل نداشتن رابطه جنسی باشد نیاز به اثبات ندارد و شرایط زیر حاکم است:

  • اگر آقا به دلیل عدم تمکین خاص و عام خانم درخواست طلاق دهد و خانم باکره باشد یعنی رابطه از هیچ راهی انجام نشده باشد، مهریه خانم به صورت نصف پرداخت می‌شود.
  • در صورتی که آقا به خاطر عیوب جنسی خانم درخواست فسخ نکاح را داشته و در این مدت رابطه زناشویی برقرار نشده باشد مهریه پرداخت نخواهد شد اما در صورت داشتن رابطه جنسی و ثابت کردن فسخ نکاح اجرت المثل به خانم پرداخت می‌شود.
  • در شرایطی که آقا به دلیل عدم تمکین خانم درخواست طلاق دهد و رابطه جنسی حداقل برای یک بار برقرار شده باشد به خانم تمامی مهریه پرداخت می‌شود. قابل ذکر است عدم تمکین به مهریه ارتباطی ندارد و نفقه و تنصیف به خانم تعلق می‌گیرد.

طلاق به درخواست خانم به دلیل نداشتن رابطه جنسی

شرایط طلاق از طرف زن به دلیل مشکلات رابطه جنسی ممکن است متفاوت باشد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

عُنُن بودن آقا

اگر آقا توانایی برقراری رابطه جنسی و نعوظ را نداشته باشد خانم حق دادخواست طلاق را دارد. مشکل عدم نعوظ تنها به زمان عقد بستگی ندارد و در هر زمان خانم بتواند آن را ثابت کند می‌تواند درخواست طلاق دهد.

زودانزالی و عدم پیگیری

در بیشتر مواقع زودانزالی با مراجعه به پزشک معالجه می‌شود ولی اگر آقا به دنبال درمان آن نباشد و خانم بتواند عسر و حرج خود را ثابت کند می‌تواند درخواست طلاق دهد.

سرد مزاجی

داشتن رابطه جنسی صحیح حق همه افراد متاهل است. گاهی آقا به دلیل داشتن مشکلات روحی و جسمی یا سابقه ارثی به سردمزاجی دچار است در این شرایط اگر خانم به دادگاه مراجعه کرده و اعلام کند شرایط برای او دشوار است می‌تواند درخواست طلاق داشته باشد.

عدم برقراری رابطه جنسی تعمدی

گاهی بر اثر اختلافات پیش آمده آقا از برقراری رابطه زناشویی جلوگیری می‌کند. در صورت طولانی شدن این موضوع و ابراز خانم به عسر و حرج وی می‌تواند درخواست طلاق خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای پیگیری طلاق ثبت کند. اگر آقا علت دوری از رابطه را عدم رعایت بهداشت از سمت خانم بیان کند از سوی دادگاه پذیرفته نخواهد شد.

رابطه جنسی نامتعارف

اگر خانم بیان دارد رابطه جنسی به صورتی خارج از عرف است درخواست طلاق او پذیرفته می‌شود.

رابطه جنسی مقعدی

اگر خانم با مراجعه به پزشکی قانونی بتواند این نوع از رابطه جنسی را ثابت کند و اعلام دارد به رابطه مقعدی راغب نبوده و در عسر و حرج است دادگاه درخواست طلاق وی را می‌پذیرد.

دلایل طلاق از طرف زن به دلیل نپرداختن نفقه

نفقه دائم زن همانطور که در ماده 1106 ذکر شده با همسر او است به شرطی که خانم بدون دلایل منطقی از ایفای نقش زوجیت جلوگیری نکرده باشد.

از این رو اگر آقا نفقه همسر خود را نپردازد خانم می‌تواند از طریق یک دادخواست از شورای حل اختلاف یا از طریق دادگاه، محکومیت شوهرش در رابطه با نپرداختن نفقه معوقه را درخواست کند یا در دادسرا شکایت ترک انفاق را مطرح کند. نفقه حق قانونی زن است که می‌تواند بابت آن از شوهرش جدا شود.

دلایل طلاق از طرف زن به دلیل نپرداختن نفقه

دلایل طلاق به دلیل نپرداختن نفقه با پرداخت مهریه

یکی از دلایل طلاق که زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق داشته باشد و با وجود مخالفت شوهرش حق طلاق به او داده می‌شود ندادن نفقه است. در این مورد خانم می‌تواند طلاق با مهریه داشته باشد یعنی می‌تواند درخواست طلاق ارائه دهد و در عین حال عمده مهریه خود را بگیرد.

یکی از موارد شروط چاپی سند ازدواج که در صورت طلاق از سوی زوجه، خانم، وکیل مرد برای طلاق می‌شود عدم پرداخت نفقه برای 6 ماه است. اگر مردی به مدت 6 ماه نفقه همسر خود را نپردازد و رای دادگاه درمورد پرداخت نفقه را رعایت نکند به خانم این امکان را می‌دهد که تقاضای طلاق کند.

محکومیت کیفری ترک انفاق شوهر بیش از 6 ماه به خانم امکان طلاق و استفاده از این شرط را می‌دهد. طبق ماده 1129 قانون مدنی پرداخت نکردن نفقه و عدم امکان اجرای حکم و الزامی بودن دادن نفقه از مواردی است که خانم می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و شوهر خود را به طلاق مجبور سازد.

مراحل و دلایل طلاق زن به دلیل عدم پرداخت نفقه

اگر آقا نفقه را نپردازد  یکی از دلایل طلاق محسوب می شود و خانم می‌تواند با همراه داشتن مدارک شناسایی و سند ازدواج به دادسرای عمومی نزدیک محل سکونت خود یا دادگاه خانواده جهت مطالبه نفقه مراجعه کند و طبق ماده 1129 درخواست طلاق دهد.

باتوجه به اینکه در رابطه با نپرداختن نفقه، مدعی آقا است، وی باید دلایل نپرداختن نفقه را به دادگاه ارائه کند. در صورتی که دادگاه رای را به خانم دهد و ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه برای دادگاه محرز شود خانم می‌تواند درخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه را داشته باشد. این حق در بند 1 عقدنامه ذکر شده است.

دلایل طلاق زن به دلیل ازدواج مجدد شوهر

قانون به آقایان این اجازه را داده که در صورت برقراری عدالت، چند همسر برای خود اختیار کنند اما یکی از شروط ازدواج مجدد آقا رضایت داشتن همسر اول است و در صورتی که این شرط رعایت نشده باشد خانم حق دارد از همسرش طلاق بگیرد و این یکی دیگر از دلایل طلاق است.

اگر آقا به دلایلی همچون ناشزگی خانم، مریضی همسر یا تجویز دادگاه همسر دوم اختیار کرده باشد جرمی برای او نیست اما ازدواج مجدد آقا باید حتما یا با رضایت خانم یا براساس حکم دادگاه باشد در غیر این صورت به خانم حق طلاق داده می‌شود و یکی از دلایل طلاق از طرف خانم محسوب می شود.

در صورتی که در قباله ازدواج به خانم حق تمکین داده شود آقا نمی‌تواند به دلیل عدم تمکین همسرش مجددا ازدواج کند و در صورت بروز این اتفاق خانم حق طلاق دارد. خانم باید شروط ضمن عقد را رعایت کند در غیر این صورت حتی با وجود ازدواج مجدد همسرش امکان طلاق ندارد.

قصور زن از ایفای وظایف زناشویی و ازدواج مجدد آقا

  • در صورتی که خانم تمکین نکند و از انجام وظایف زناشویی خودداری نماید دادگاه به آقا اجازه ازدواج مجدد می‌دهد و خانم نمی‌تواند تقاضای طلاق داشته باشد.
  • اگر آقا به دلایلی همچون جنون، بیماری صعب العلاج، اعتیاد و عقیم بودن همسر اول خود از دادگاه اجازه ازدواج مجدد را دریافت کند خانم ناشزه خوانده شده و آقا می‌تواند همسر دوم اختیار کند.
  • در صورت ازدواج دوم آقا همسر اول در هیچ صورتی نمی‌تواند عقد آقا با خانم دوم را باطل کند و این یکی از دلایل طلاق است.
  • در صورتی که آقا شروط ضمن عقد را امضا کرده و بدون اجازه همسر اول برای خود همسر دومی اختیار کند حق طلاق به خانم داده می‌شود و می‌تواند بدون حضور شوهر طلاق بگیرد. به این منظور خانم از سمت شوهر خود وکیل شده و به وکیل طلاق توافقی وکالت می‌دهد تا در دادگاه حاضر شود و به جای شوهر، خانم را طلاق دهد. در این مورد تعیین مهریه با خانم است و می‌تواند همه مهریه یا قسمتی را خواستار شود و آقا ملزم به پرداخت آن است.
  • از آن جایی که دفترخانه ها بدون داشتن رضایت از همسر اول یا حکم دادگاه نباید ازدواج مجدد آقا را ثبت کنند تخلف از سمت دفترخانه صورت می‌گیرد. مگر در شرایطی که آقا با داشتن شناسنامه المثنی نام همسر اول خود را از شناسنامه پاک کرده باشد که با استعلام از اداره ثبت احوال نام همسر اول مشخص می‌شود.

قوانین ازدواج مجدد آقا به صورت موقت دلایل طلاق

معمولا به دلیل اینکه ازدواج موقت در شناسنامه یا دفترخانه ثبت نمی‌شود اثبات آن دشوار است. اگر ازدواج موقت ثبت شده ولی زمان آن گذشته باشد طلاق فرض شده و امکان پیگیری ندارد. برخی حقوق دانان بین عقد دائم و موقت تفاوتی قائل نمی‌شوند و شروط ضمن عقد را به هر نوع عقد بسط می‌دهند.

سوالات متداول

اصلی ترین دلایل طلاق کدامند؟

اصلی‌ترین دلایل طلاق از طرف زن و مرد؛ خیانت، مشکلات اقتصادی و مشکلات رابطه جنسی است.

دلایل طلاق از طرف زن کدامند؟

در صورتی که زن قصد طلاق یک طرفه داشته باشد، باید دلایل مناسب داشته باشد که در این مطلب توضیح داده‌ایم.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

5/5 - (5 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

18 پاسخ

  1. سلام روز بخیر
    من یساله که ازدواج کردم و شوهرم هم اعتیاد به قرص متادون داره و هم مشکلات جنسی ، اینها دلیل محکمی برای جدا شدن هستند که من اقدام کنم ؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می‌توانید برای طلاق یک طرفه اقدام کنید. البته باید این موارد را اثبات کنید.

  2. همسر من هر شب مشروب می خوره؟ این دلیل برای طلاق میشه؟

  3. ببخشید من خانم ۲۷ ساله هستم. یک سال و سه ماهه ازدواج کردم و رابطه ای با همسرم نداشتم. سرد مزاج هستن. این میتونه دلیل طلاق باشه؟ چطور ثابت کنم؟

    1. بله. می تونید درخواست طلاق بدید. این امور از طریق آزمایش های پزشک قانونی پیگیری می شود

  4. من همسرم هیچ مشکلی از بیرون نداره. و کاملا موجه هستش. ولی تو خونه مارو دیوانه کرده. دو قطبی هستش. چیکار باید بکنم تا بتونم طلاق بگیرم؟

    1. باید درخواست آزمایش پزشک قانونی بدهید تا بیماری احتمالی ثابت شود

      1. سلام
        من همسرم مشکلی نداره و تمام خانوادم قبولش دارن اما من با علاقه باهاش ازدواج نکردم و الان عاشق شخص دیگه ای شدم چطور میتونم ازش جدابشم

        1. پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام برای چنین کاری حتما از مشاور خانواده کمک بگیرید. در صورتی که تصمیمتان قطعی بود باید از طریق ذفتر پیشخوان قضایی اقدام نمایید

  5. سلام خسته نباشی.
    اگه خانم تمکین عام نکنه آقا میتونه طلاقش بده؟

    1. با پرداخت حق و حقوق خانم از جمله مهریه، بله

  6. سلام. واقعا ناراحت کننده س که اقایون هر وقت بخوان میتونن خانومشون رو طلاق بدن ولی خانوما نمیتونن به راحتی طلاق بگیرن.
    الان همسر من اعتیاد به قرص داره.ترک هم نمیکنه. م میتونم اقدام کنم برای طلاق؟

    1. در صورتی که اعتیاد مضره باشد بله. می توانید. برای اطلاعات بیشت ربا دادسو تماس بگیرید

  7. من وکیل دادگستری هستم. مطالب سایت شما فوق العاده خوب و درست هستش و واقعا به خوبی دارین راهنمایی می کنین. به نوبه خودم از مجموعه دادسو که زحمات نوشتن چنین مطالبی رو کشیدن تشکر می کنم.

  8. ما در دوران عقد هستیم. اجرت المثل که به همسرم تعلق نمی گیره؟

    1. خیر. اجرت المثل برای زحماتی است که خانم در خانه مشترک کشیده است. در صورتی که در زمان عقد هستین به ایشون اجرت المثل تعلق نمی گیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *