راهنمای دریافت گواهی فوت و نمونه گواهی فوت

دریافت گواهی فوت
دریافت گواهی فوت در واقع گواهی است که بعد از فوت افراد صادر می‌شود و شناسامه متوفی بعد از صدور این گواهی باطل می‌شود. گواهی فوت همان رونوشتی از سند وفات است. دریافت این گواهی بعد از فوت افراد به صورت اجباری و با توجه به محدودیت‌های زمانی که در ادامه مقاله ذکر می‌کنیم باید دریافت شود و مدارک هویتی متوفی باید باطل شود. در این مقاله ما می‌خوانیم  در مورد اینکه چه مدارکی برای دریافت گواهی فوت مورد نیاز است، چه افرادی می‌توانند گواهی فوت را دریافت کنند، دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین چگونه است و مسائلی از این قبیل صحبت کنیم.
دریافت گواهی فوت بدون حضور شما در هیچ مرحله ای  برای اطلاعات بیشتر و مشاوره تلفنی رایگان با شماره های دادسو تماس بگیرید تا کارشناسان حقوقی مجموعه شما را راهنمایی کنند.

ماده 22 قانون ثبت احوال در مورد گواهی فوت چه می‌گوید؟

در ابتدا بهتر است بدانیم که دریافت این گواهی از اهمیت زیادی برخوردار است که ثبت احوال قوانین و تبصره‌های متفاوتی برای این موضوع در نظر گرفته‌ است. طبق ماده 22 قانون ثبت احوال: “وفات هرکس اعم از ایرانی یا خارجی و همچنین ولادت طفلی که مرده به دنیا آمده یا بلافاصله پس از ولادت بمیرد باید به مامور یا نماینده ثبت احوال اعلام شود. وفات ایرانیان در خارج از کشور به ماموران کنسولی محل اقامت یا به نزدیکترین ماموران کنسولی ایران یا به سازمان ثبت احوال کشور اعلام می‌شود. وفات ایرانیان و خارجیان ساکن کشور را ماموران و نمایندگان ثبت احوال، وفات ایرانیان در خارج از کشور را بر حسب محل اعلام، ماموران کنسولی ایران یا ماموران و یا نمایندگان ثبت احوال ثبت می‌کنند، وفات باید در سند ثبت وفات و همچنین در دفتر ثبت کل وقایع در صفحات مربوط به در گذشته و پدر و مادر او و شناسنامه متوفی ثبت و امضاء و مهر گردد.”

گواهی فوت برای انحصار وراثت نیاز است؟

بله. گواهی فوت از جمله مدارکی است که برای ادامه دادن مراحل انحصار رواثت چه به صورت محدود و چه نامحدود اجباری است و وراث یا  وکیل انحصار وراثت آنها باید همراه داشته باشد. پس دریافت گواهی فوت اجباری است. اموال معاف از مالیات بر ارث بیشتر بخوانید: اموال معاف از مالیات بر ارث
گواهی فوت برای انحصار وراثت نیاز است؟
گواهی فوت برای انحصار وراثت نیاز است؟

چه کسانی می‌توانند گواهی وفات را دریافت کنند؟

  •  اعضای خانواده متوفی مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند(با ارائه مدرک شناسایی)
  • خویشاندان و اعضای فامیل متوفی یا هر شخصی که در هنگام فوت حضور داشته(با ارائه مدرک شناسایی و مشخص شدن نسبت که با متوفی دارد)
  • مالک مکانی که شخص در آن فوت کرده.
  • ماموران انتظامی و مقامات قضایی
  • گروه‌های امدادی( برای مثال: نیروهای اورژانس)
  • کارکنان قبرستان‌ها

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی فوت

صدور گواهی فوت هم مانند مراحل قانونی دیگر نیازمند مدارکی است که با توجه به مدارک گواهی صادر شود. گواهی فوت را از کجا بگیریم؟ برای صدور گواهی وفات باید یکی از اشخاصی که در پاراگراف قبل عنوان کردیم به همراه مدارک هویتی متوفی مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهی پزشک یا بیمارستان، یا شهادت دو نفر ازاشخاصی که در هنگام فوت حضور داشتند، به اداره ثبت احوال مراجعه کند و با پرداخت تعرفه‌های جاری برای دریافت گواهی اقدام کند.

نمونه گواهی فوت

در گواهی فوت تمام اطلاعات هویتی شخص مانند تاریخ تولد، نام پدر، محل تولد و نام و نام خانوادگی او ذکر می‌شود. در این گواهی همچنین تاریخ و روز وفات و نشانی متوفی نمایش داده می‌شود. علت فوت و مشخصات تنظیم کننده گواهی نیز در این سند دیده می‌شود.
نمونه گواهی فوت
نمونه گواهی فوت

محدودیت دریافت گواهی وفات

با توجه به اهمیت دریافت این گواهی بهتر است بدانید که حتما ظرف 10 روز پس از فوت متوفی یکی از افرادی که در عنوان‌های قبل نام بردیم به همراه مدارک‌هایی که در پاراگراف قبل ذکر کردیم باید به ثبت احوال مراجعه کند و اعلام وفات، متوفی را بکند. در صورتی که مدارک هویتی متوفی به هر دلیلی در دسترس نبود باید حتما ظرف مدتی که گفتیم به اداره ثبت احوال مراجعه و اعلام وفات بکند و در مراحل بعدی می‌توانند شناسنامه را تحویل دهند. بعد از فوت شخص این گواهی فوت است که به جای شناسنامه برای مراحل مورد نیاز کارهایی مانند انحصار وراثت مورد نیاز است. می‌توانید مراحل مختلف انحصار وراثت به کمک گواهی فوت را در مقاله‌های دیگرمان مطالعه بفرمایید.

گواهی وفـات برای ایرانیان خارج از کشور

بهتر است بدانید که کلیه امور قانونی برای هر ایرانی که در هر کشوری دیگری زندگی کند مانند قوانین داخل کشور پیش می‌رود. گواهی فوت هم باید برای ایرانیان خارج از کشور مانند ایرانیان داخل کشور صادر شود. برای دریافت این گواهی باید یکی از اعضای خانواده، اقوام یا آشنایان شخص به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت یا نزدیکترین مأمور کنسولی مراجعه کند و با ارائه مدارک هویتی متوفی اعلام فوت کند تا در مراحل بعدی گواهی فوت صادر شود و به ثبت احوال ایران اعلام شود. برای مطالعه بیشتر در مورد روند انحصار وراثت ایرانیان حارج از کشور روی لینک پایین کلیک کنید.

دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین

برای صرفه جویی در وقت شهروندان و کاهش رفت و آمد و تردد در ادارات امکان دریافت گواهی فوت از بهشت زهرا به صورت آنلاین وجود دارد. به این صورت که ابتدا باید به اداره ثبت احوال مراجعه کنیم و اعلام فوت را انجام دهیم. بعد می‌توان به سایت ثبت احوال کشور مراجعه کرد و در قسمت درخواست صدور گواهی فوت، فرم در خواستی را تکمیل کرد. سپس باید تعرفه مورد نظر را پرداخت و کد رهگیری را دریافت کرده و بعد از انتخاب گزینه پیگیری درخواست گواهی فوت، کد رهگیری را وارد سامانه کنیم. پس از بررسی صحت اطلاعات وارده گواهی به آدرسی که به سامانه دادیم پست می‌شود.
دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین
دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین

دریافت گواهی فوت مجدد

مراحل دریافت گواهی فوت را به صورت کامل برای شما در پاراگراف‌های قبلی توضیح دادیم. در بعضی مواقع امکان این وجود دارد که به هر دلیلی گواهی فوت گم شود. سوالی که وجود دارد این است که آیا امکان دریافت گواهی فوت مجدد وجود دارد؟ باید عرض کنیم که بله. معمولا گواهی فوت تحویل بهشت زهرا می‌شود. برای این کار کافی است به بهشت زهرا مراجعه و رونوشتی از گواهی فوت دریافت کرد، که اعتبار کافی را دارد. در صورتی که متوفی در پزشکی قانونی تشریح شده باشد، باید به پزشکی قانونی مراجعه و رونوشت را از پزشک مربوطه دریافت کرد. راهنمای نوشتن وصیت نامه بیشتر بخوانید: راهنمای نوشتن وصیت نامه تعیین وراث پس از دریافت گواهی فوت در صورت فوت مرد چه کسانی ارث می‌برند؟ موضوع ارث پس از دریافت گواهی انحصار وراثت مشخص می‌شود. یعنی ابتدا باید شخصی گواهی فوت را دریافت کرده سپس با یکی از وراث برای مراحل انحصار وراثت اقدام کند. در این قانون حضانت فرزند بعد از فوت پدر و نحوه تقسیم ارث بین خردسالان و دیگر مسائل توضیح داده شده که می‌توان در مورد آن از یک وکیل انحصار وراثت کمک گرفت.

مراحل دریافت به صورت خلاصه

ابتدا یکی از اشخص نامبرده با مدارکی که در قبل‌تر توضیح دادیم به اداره ثبت احوال مراجعه و اعلام فوت می‌کند. بعد از بررسی صحت مدارک هویتی سند فوت صادر می‌شود. بعد از صدور سند فوت شناسنامه متوفی باطل شده و گواهی فوت صادر می‌شود. بر این اساس مالیات بر ارث تعیین خواهد شد. استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ بیشتر بخوانید: استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ سوالات متداول: [su_accordion][su_spoiler title=”چه کسانی می‌توانند گواهی فوت را دریافت کنند؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]خویشاوندان و اعضای فامیل، مالک مکانی که فرد در آن فوت شده، ماموران انتظامی و قضایی، گروه‌های امدادی و کارکنان قبرستان[/su_spoiler] [su_spoiler title=”دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین امکان پذیر است؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””] برای تسهیل کار و صرفه جویی در وقت شهروندان امکان دریافت گواهی فوت آنلاین وجود دارد. به این منظور باید به سامانه ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست را تکمیل کرد. [/su_spoiler][/su_accordion][su_accordion][su_accordion][su_spoiler title=”دریافت گواهی فوت چه مراحلی دارد؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]ابتدا یکی از نزدیکان،مالک خانه‌ای که شخص در آن فوت کرده یا مامور قضایی به ثبت احوال مراجعه کرده و فوت را اعلام می‌کند. پس از بررسی صحت مدارک، سند فوت صادر می‌شود، شناسنامه فرد باطل شده و گواهی فوت ارائه می‌شود.[/su_spoiler][/su_accordion]
4.2/5 - (96 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

26 پاسخ

  1. شماره این سایت چنده؟
    و چطور میتونیم فوت نامع قانونی درست کنیم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      دکمه تماس و مشاوره واتساپ داخل سایت هست

  2. سلام من مادرم وخواهرم فوت کردن ومدارکشان گم شده. برای گرفتن مدارک به کجا بایدمراجعه کنم ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      به ثبت احوال مراجعه کنید.

  3. سلام ببخشید چند سال پیش ما برادری داشتیم که ۹ماهه بود که فوت کرد. وحالا رفتیم که گواهی فوت بگیریم به ما میگن که ثبت نشده باید چیکار کنیم

  4. سلام.
    امکان گرفتن آنلاین گواهی فوت مجدد وجود دارد؟؟
    چه مراحلی را باید طی کنیم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله. باید از طریق سایت مخصوصش مراجعه کنید

  5. سلام. پدرم ۲۵روز پیش توراه رسوندن به بیمارستان تموم کردن وفردا اون روز به پزشکی قانونی انتقال دادن و کالبد شکافی شدن و قرنیه های چشمشون روهم اهدا کردن . حالا برای انجام کارهای اداریشون مدارک دست خواهرم هست وایشون میگن که علت فوت رو نامعلوم زدن ..چکار باید بکنم؟

  6. با سلام،در صورت مفقودی شناسنامه متوفی مراحل کار چگونه خواهد بود

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورت مفقودی شناسنامه متوفی، افراد می‌توانند با مراجعه به دفترخانه ثبت احوال محل تولد متوفی، اقدام به دریافت یکی از مدارک شناسایی معتبر دیگری مانند کارت ملی، گذرنامه یا شناسنامه سایر اعضای خانواده که نسبت به متوفی مرتبط هستند، می‌کنند.

  7. سلام من اتباع هستم پدرم ۱۸ سال پیش افغانستان فوت کرده و برای مدارک امایشم گفتن گواهی فوت پدر باید داشته باشم چیکار میتونم انجام بدم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا مقاله را با دقت بیش تری بخوانید توضیح دادیم.
      دریافت گواهی فوت برای انحصار وراثت الزامی است.

  8. سلام وقت بخیر پدرومادر من ازهم طلاق گرفتن الان پدرم فوت شدن فوت نامه را عمو بنده گرفته و به ما نمی‌دهد مدارک نداریم الان فرزندان چطوری میتونن اقدام کنن

    1. سلام، وقت بخیر
      برگه گواهی فوت را از بهشت زهرا یا اداره ثبت احوال می توانید بگیرید.

  9. سلام اگر خانواده باشند که دخترشان فوت کرده است ولی چندسالی است که فوتش را ثبت نکراندچه بایدکرد؟

    1. سلام چند ماه است خلاصه فوت پدر بزرگم رو نگرفتیم جریمه نداره اما مستمری برداشت کردیم

  10. مشخصات پدرمن میرجلال سیدجلیلی کوه کمروکدملی ایشان ودفتری که بنام ایشان است شگایت به دادگاهقران کریم وخداانلاین

  11. سلام مادرم دو سال پیش در کرمان فوت کرده و من در تهران هستم الان برای انحصار وراثت نیاز به گواهی فوت مادرم را دارم از کجا باید بگیرم با سپاس

    1. سلام، وقت بخیر
      از بهشت زهرا یا ثبت احوال باید گواهی فوت را بگیرید.

    2. سلام چند ماه است خلاصه فوت پدر بزرگم رو نگرفتیم جریمه نداره اما مستمری برداشت کردیم

  12. با سلام

    پدربزرگ من ۲ سال پیش رحمت خدا

    رفته و پدرم الان بخاطر مشکلات

    خانوادگی میخواهد اقدام به پلمپ خانه

    کند ولی نه مدارکی از پدرش دارد و نه

    گواهی فوت ، لطفا راهنمایی کنید چگونه

    اقدام به گواهی فوت مجدد کند. با تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *