توافقنامه طلاق توافقی را چگونه تنظیم کنیم؟

توافق نامه طلاق توافقی

توافقنامه طلاق یکی از مواردی است که زوجین قبل از اقدام برای طلاق بهتر است که تکمیل نمایند. توافقنامه طلاق توافقی همانطور که از نامش پیداست زمانی می‌تواند وجود داشته باشد که زوجین بر روی طلاق توافق داشته باشند و برای طلاق توافقی اقدام کنند.

توافقنامه طلاق می تواند در شرایط های مختلفی نوشته شده باشد. توجه داشته باشید که تعهد آوری متن بستگی به شرایط ثبت تفاهمنامه دارد و الزاما با نگارش در منزل و امضای زوجین، تعهدی بر اجرای توافقنامه وجود نخواهد داشت.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

توافقنامه طلاق توافقی

زمانی که زوجین تصمیم به جدایی می گیرند و درخواست طلاق توافقی دارند، باید نسبت به یک سری از مسائل زندگی مشترک با هم توافق کنند و آن ها را تعیین و تکلیف نمایند.

این مسائل عبارتند از مهریه در طلاق توافقی، حضانت فرزند در طلاق توافقی و نفقه. انجام مراحل طلاق تفاهمی بدون تعیین و تکلیف این مسائل، امکان انجام ندارد و حتما باید در متن توافقنامه طلاق توافقی در موردشان صحبت شده باشد.

اعتبار تفاهم‌نامه طلاق

اعتبار متن توافقنامه بستگی به این دارد که در چه شرایطی مکتوب شده باشد. در برخی موارد زوجین اختلاف نظر خاصی ندارند و فقط می خواهند توافق های خود در زمینه طلاق را مکتوب کنند تا در مسیر سوتفاهمی پیش نیاید. در این صورت تحریر متن توافقنامه بدون نیاز به حضور حتی شاهد هم امکانپذیر است.

اما توجه داشته باشید که وجاهت قانونی برای استناد در مراجع قضایی را ندارد. برای اینکه متن توافقنامه طلاق توافقی معتبر باشد باید حتما در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شود.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

توافقنامه طلاق با وکیل

یکی دیگر از راه های ثبت توافقنامه این است که زوجین، به یک وکیل طلاق توافقی مراجعه کنند و درخواست تحریر توافقنامه را بکنند. وکیل متخصص طلاق توافقی با توجه به تجریه ای که دارد، زوجین را راهنمایی می کند تا یک توافقنامه قانونی و کامل برای طلاق تنظیم شود و هیچ نکته ای جا نمانده باشد.

در صورت تمایل برای تنظیم توافقنامه طلاق توافقی می توانید با کارشناسان ما در دادسو تماس بگیرید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

ثبت توافقنامه طلاق در دفاتر ثبت اسناد

این راه برای زوجینی که نگران هستند در ادامه مسیر طلاق توافقی طرف مقابلشان پشیمان شود و یا به وعده های خود عمل نکند بهترین راه است. در این صورت زوجین به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه می کنند و طی اسنادی در مورد مهریه، وکالت در طلاق، حضانت فرزند و نفقه توافقات خود را ثبت محضری می کنند. در این صورت خیال زوجین راحت خواهد بود که دیگر طرف مقابل، تحت هیچ شرایطی نمی تواند حرفش را پس بگیرد.

تنظیم اسنادی که قرار است در دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت شوند، کمی پیچیده است و بهتر است قبل از امضای هر سندی با توجه به غیر قابل بازگشت بودن موارد، حتما با یک کارشناس متخصص مشورت نمایید.

مهریه در توافقنامه طلاق

همانطور که در مقاله های قبلی دادسو توضیح داده شده، زوجین هر تصمیمی در مورد مهریه در طلاق توافقی می توانند بگیرند و توافق زوجین بر روی مهریه را دادگاه خواهد پذیرفت.

به طور مثال مهریه توسط خانم به طور کامل دریافت شود، به طور کامل بخشیده شود و یا بخشی از آن دریافت و بخشی بخشیده شود. زوجین باید در متن توافقنامه طلاق توافقی ، مهریه را تعیین و تکلیف نمایند و به وضوح در مورد مهریه صحبت کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مهریه در طلاق توافقی روی لینک زیر کلیک کنید.

حضانت فرزند در توافقنامه طلاق

حضانت فرزند در طلاق توافقی یکی دیگر از مسائلی است باید در متن توافقنامه طلاق در موردش صحبت شده باشد. به طور مثال در مورد فرزند دختر 5 ساله، باید اطلاعات هویتی فرزند ذکر شود، و حتما در توافقنامه طلاق قید شود که حضانت فرزند از چه سنی تا چه سنی با کدام یک از والدین است و همینطور در مورد هزینه های فرزند نیز باید ذکر شود که بر عهده کیست.

حتی اگر حضانت فرزند در طلاق با مادر باشد، نفقه و هزینه های جاری فرزند بر عهده پدر است.

نفقه در توافقنامه طلاق

منظور قانون از نفقه هزینه های جاری زوجه است که بر عهده زوج است و موظف بر پرداخت ماهیانه نفقه (خرجی) به خانم است. زوجین باید در مورد نفقه هم در توافقنامه طلاق با همدیگر توافق داشته باشند و در موردش بنویسند.

توجه داشته باشید که منظور از نفقه، نفقه دوران زناشویی است و بعد از طلاق به خانم نفقه تعلق نمی گیرد.

در اکثر پرونده های طلاق توافقی زوجین نسبت به نفقه تفاوت نظری ندارند و معمولا سریعا در این مورد به توافق می رسند. اما قید توافقاتت در متن توافقنامه مهم است.

پیشنهاد دادسو برای توافقنامه

در صورتی که تفاهم‌نامه طلاق را در منزل نوشته و امضا می کنید، پیشنهاد می کنیم از دو شاهد هم بخواهید که زیر توافقنامه را امضا کنند. گرچه امضای شاهد ها هم تاثیری نخواهد داشت و این توافقنامه در مراجع قضایی قابل پیگیری نیست ولی در صورتی که زوجین به اختلاف بخورند، شاهد ها شاید بتوانند به آنها کمک کنند.

پیشنهاد دادسو برای متن توافقنامه طلاق توافقی مراجعه به وکیل متخصص و ثبت توافقنامه در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی است.

دادنامه طلاق توافقی

نمونه متن توافقنامه طلاق توافقی

ابتدا باید اطلاعات هویتی زوجین به صورت کامل با عنوان اطلاعات زوج و اطلاعات زوجه را بنویسید. سپس باید در مورد مهریه تعیین و تکلیف شود:

بدین وسیله توافق گردید که زوجه مهریه را به زوج می بخشد یا بدین وسسله توافق گردید که زوج موظف به پرداخت مهریه زوجه است یا توافق گردید که زوج به ازای مهریه خودروی ……… به شماره انتظامی …………… را در دفتر ثبت اسناد رسمی به زوجه منتقل کند.

سپس در مورد حضانت فرزند باید تعیین و تکلیف گردد:

حضانت فرزند با نام ………….. متولد ……………. به شماره شناسنامه ………………… تا تاریخ ……………. بر عهده زوجه خواهد بود و زوج موظف به پرداخت مبلغ ……………… به صورت ماهیانه به عنوان نفقه است یا بلعکس. اگر زوجه فرزند ندارند باید نوشت که زوجین فاقد فرزند مشترک هستند.

در مورد نفقه هم باید نوشت:

زوجه اقرار می کند که در مورد نفقه ادعایی ندارد و نفقه زندگی مشترک را دریافت کرده است و از این تاریخ به بعد ادعایی نسبت نفقه نخواهد داشت یا توافق بعمل آمد که در تاریخ …………… زوج مبلغ ……………….. ریال را به عنوان نفقه زوجه از تاریخ ………………. تا تاریخ ……………… را به زوجه پرداخت کند.

این موارد مثال هایی برای متن توافقنامه طلاق توافقی است و طوجین می توانند نمونه مشابه را بر اساس توافق خود تنظیم کنند.

بخشیدن مهریه

در بسیاری از طلاق های توافقی زوجه مهریه اش را به زوج بذل می کند، یعنی می بخشد و مهریه ای در کار نخواهد بود. برای اینکه خیالتان از بخشیده شدن مهریه راحت باشد، حتما باید در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی یک متن کامل به امضای زوجه برسد.

در صورت نیاز به متن بخشیدن مهریه می توانید با کارشناسان ما در دادسو صحبت کنید تا برایتان در واتساپ ارسال نمایند. پیشنهاد می کنیم خانم ها در صورت بخشیدن مهریه، حتما وکالت در طلاق یا همان حق طلاق را از همسرشان بگیرند.

وکالت در طلاق

همانطور که گفته شد، بهتر است زوجه در هنگام بخشیدن مهریه از زوج، وکالت در طلاق بگیرد. چون مهریه یکی از قوی ترین اهرم های زوجه برای طلاق است. از طرفی هم بهتر است زوجی که به همسرش وکالت در طلاق می دهد، مهریه را هم تعیین و تکلیغ کند.

بخشیده شدن و یا پرداخت مهریه مهم نیست. حتی اگر مهریه پرداخت شده باشد باید حتما از زوجه یک رسید رسمی در مورد مهریه دریافت کند تا مجددا مجبور به پرداخت مهریه نشود.

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم توافقنامه طلاق تفاهمی کاملا به توافقات بین خانم و آقا بستگی دارد. در توافقنامه طلاق مواردی از قبیل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و موارد مالی مشترک بین زوجین ذکر می‌شود.

در نظر داشته باشید که مدت زمان طلاق توافقی در صورتی که وکیل نداشته باشید بسیار طولانی بوده و مواردی از قبیل توافقنامه جدایی را نیز خودتان باید تنظیم کنید. اما در صورتی که وکیل طلاق توافقی دادسو پرونده شما را برعهده داشته باشد؛ طلاق بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

سوالات متداول

آیا برای تنظیم توافقنامه طلاق توافقی باید وکیل داشته باشیم؟

برای توافقنامه طلاق الزامی به داشتن وکیل نیست. اما پیشنهاد میکنیم حتما با یک وکیل متخصص برای تنظیم وکالتنامه مشورت کنید.

چه مواردی در توافقنامه طلاق توافقی ذکر می شود؟

موارد مالی مشترک بین زوجین مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه و حضانت فرزندان معمولا در تنظیم توافقنامه طلاق ذکر می شود.

4.1/5 - (30 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

14 پاسخ

  1. ما واقعا نمی دونیم توافقنامه طلاق توافقی را چطورتنظیم کنیم. میشه اون رو هم وکلای شما کمکون کنن؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله وکیل دادسو توافقنامه رو برای شما تنظیم میکند.

  2. اگر یکی از بندهای توافق نامه توسط سردفتربه نفع زوجه که وکالت طلاق دارد بعدا تغییر داده شده باشد زوج می تواند از آن به عنوان اهرمی برای انصراف از طلاق توافقی استفاده کند؟

  3. سلام. همسر من خانه دار است و حتی به مدت یک ساعت هم سابقه ی کار ندارد. ولیکن من چون نامب ده را دوست داشتم تمامی داراییم را بنام ایشون خریداری میکردم ( ما بچه نداشتیم و خانواده همسرم میگفتند که علت از من است درصورتیکه ادعایی پوچ بود)
    بعداز ۵ سال متوجه شیطنت هایی از سوی همسرم شدم و پس از اعتراض من به صراحت اعلام کرد که میخواهم جدا شوم . ازمن انکار و از او اصرار بلاخرهدر دادگاه حکم طلاق صادر شد و تمامی مایملک من اعم از خانه ، ماشین سواری ، کامیون، طلا و جواهرات و …. را که بنامش بود برداشت فقط دو عدد چمدان حاوی لباس هایم را توسط اسنپ به منزل مادرم فرستاد.
    حالا من موندم و دلی شکسته سری سرفکنده بیکار و بیعار

  4. اگه یه نفر سواد نداشته باشه و همسرش ببرتش دفتر اسناد و سرش کلاه بذاره چی میشه؟ کسی که سواد ندار چیکار باید بکنه

    1. سلام
      در صورتی که اسناد محکمه پسند دارد، می تواند به دادگاه ارائه کند

  5. سلام متن وکالت نامه رو شما میتونید بر اساس توافق من و همسرم تنظیم کنید؟

    1. سلام
      بله. در صورت تمایل کلیه توافقات شما به صورت توافقنامه طلاق توافقی به صورت اختصاصی برای شما تنظیم می شود. در صورت تمایل با شماره های دادسو در ارتباط باشید

      1. والا من توافقاتمون رو دادم وکیلم نوشت و هم خودم همسرم و هم شاهد ها امضا کردن ولی دفتر اسناد رسمی هرجا بردیم قبول نکردن گفتن دردسر داره و کار ما نیست و باید برید از طریق دادگاه ک طلاقتون رو میخواید ثبت کنید اونجا برگه توافقو ارائه بدید مشاوره هامون رو ک رفتیم کپیشو دادم ضمیمه پرونده کرد فرستاد دفترخدمات قضایی و وقتی رفتیم دفتر خدمات قضایی اصلشو گرفت دوباره کپی گرفت ضمیمه پرونده کرد برا دادخواست طلاق برای نوبت دادگاه و گفتن ک اصلشو موقع دادگاه ببرید .. دیگ ثبتی میشه توافقمون تو دادگاه درسته ؟

        1. سلام، وقت بخیر.
          تمامی توافقات شما داخل دادگاه صورت جلسه میشود و معتبر است.

  6. من و همسرم یه دختر سه ساله داریم. خانمم معتاده و نمیتونه بچه رو نگه داره. صلاحیتش رو هم نداره. الان میخوایم بریم دفتر اسناد که حضانت بچه رو به من بده و بعدش طلاق توافقی بگیریم. با توجه به اینکه حضانت بچه تا ۷ سالگی با مادر مشکلی برای من پیش نمیاد؟ بعدش میتونه بچه رو از من بگیره؟

    1. سلام
      در صورتی که وکالت نامه به صورت حرفه ای تنظیم شده باشد مشکلی برای شما پیش نمی آید و حضانت را به صورت دائم خواهید داشت. در صورت تماسل با همکارانمان تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند

  7. توافقنامه طلاق توافقی رو میشه تو خونه خودمون بنویسیم و بیاریم چپیش شما تا بررسی کنین و کار رو ادامه بدین؟

    1. سلام.
      بله. در صورت تمایل با واحد مشاوره رایگان دادسو تماس بگیرید تا همکارانمان راهنماییتان کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *