قانون ارث زن از شوهر چگونه است؟

قانون جدید ارث زن از شوهر

در این مقاله قرار است به صورت کامل درباره قانون ارث زن از شوهر توضیح دهیم. همانطوری که می‌دانید بسته به داشتن یا داشتن فرزند، طلاق و نوع آن (رجعی و بائن)، بیماری و یا سلامت آقا میزان ارث خانم از همسرش متفاوت است.

در صورتی که آقا در زمان فوت همسری داشته باشد باید اول مهریه ایشان از اموال به جا مانده تقسیم شود سپس به سراغ وراث دیگر رفت.

سوال‌های متعددی در مورد انحصار وراثت در این مورد وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. آیا در ازدواجی که رابطه زناشویی در آن شکل نگرفته هم ارث به خانم تعلق می‌گیرد؟

اگر ازدواج به صورت موقت باشد و شرط به ارث بردن هم جز شروط دیگر امضا شده باشد، در زمان فوت آقا همسر موقتش جز وراث محسوب می‌شود؟ زن دوم آقا در چه صورت ارث می‌برد؟

قانون کلی ارث بردن خانم از شوهرش چیست؟

به صورت کلی در قانون آمده است که اگر نکاح بین خانم و آقا از نوع دائم باشد و روابط زناشویی بین‌شان صورت گرفته باشد، خانم جز وراث آقا محسوب می‌شود و در زمان فوت آقا باید بسته به داشتن و نداشتن فرزند میزان ارث ایشان محاسبه و پرداخت شود.

بر اساس ماده 940 قانون مدنی: زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث میبرند.

ممنوع از ارث نبودن شامل چند مورد می‌شود. اول اینکه زن همسرش را به قتل نرسانده باشد که در این صورت خانم ممنوع ار ارث است. دومین مورد عدم لعان است.

یعنی آقا قسم به خیانت همسرش با شخص دیگر بخورد و به این دلیل از یکدیگر جدا شود. قانون ارث زن از شوهر را در شرایطی که فرزند نداشته باشند به اندازه یک چهار از اموال آقا مشخص کرده است.

قانون ارث خانم از آقا در ازدواج موقت

همان طوری که گفتیم برای ارث زن از شوهر وجود دو شرط الزامی است. اول اینکه ازدواج از نوع دائم باشد و دوم اینکه رابطه زناشویی بین خانم و آقا صورت گرفته باشد. حتی اگر در زمان عقد موقت خانم و آقا با توافق یکدیگر، بندی به صیغه نامه اضافه کنند که در زمان فوت یکدیگر  از هم ارث ببرند هم باز وراث هم محسوب نمی‌شوند.

حالتی وجود دارد که در آن صورت خانم می‌تواند از همسرش در ازدواج موقت ارث ببرد. وقتی آقا با اختیار خود یک سوم اموال یا کمتر از آن را وصیت کند که در زمان فوتش به همسرش از ازدواج موقت ارث برسد.

قانون ارث خانم از آقا در طلاق رجعی

از نظر منطقی وقتی خانم و آقا از یکدیگر جدا شده باشند دیگر نباید از یک دیگر ارث ببرند. ولی بهتر است بدانید که طلاق انواع مختلفی دارند که بسته به آن شرایط ارث زن از شوهر و بالعکس  متفاوت می‌شود. طلاق به صورت کلی به دو نوع است.

طلاق رجعی به حالتی گفته می‌شود که در زمان عده (سه ماه و ده روز) آقا در صورت پشیمانی از طلاق حق رجوع به همسرش حتی بدون رضایت ایشان را دارد. در این سه ماه و ده روز آقا باید به همسرش نفقه پرداخت کند و اگر یکی از طرفین فوت کند دیگر شامل وراث محسوب می‌شود.

بر اساس ماده 943 قانون مدنی: اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند هر یک از آن‌ها که قبل از انقضای عده بمیرد دیگری از او ارث می‌برد لیکن اگر فوت یکی از آن‌ها بعد از انقضای عده بوده و یا طلاق بائن باشد از یکدیگر ارث نمی ‌برند.

قانون ارث خانم از همسرش در طلاق بائن

نوع دیگر طلاق بائن است. در این نوع از طلاق آقا در زمان عده حق رجوع ندارد و نفقه‌ای پرداخت نمی‌کند پس ارثی هم به طرفین تعلق نمی‌گیرد.

استثنایی در قانون ارث زن از شوهر وجود دارد که به آن می‌پردازیم. تصور کنید که مردی به بیماری سختی مبتلا باشد و به مدت یک سال قبل از فوتش، همسرش را طلاق دهد (در این مورد طلاق بائن یا رجعی فرقی نمی‌کند). بعد از آن بر اثر همان بیماری فوت کند. در این مورد خانم از همسرش ارث می‌برد.

ماده 944 قانون مدنی: اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه از او ارث می ‌برد اگرچه طلاق بائن باشد مشروط بر این که زن شوهر نکرده باشد.

حال در صورتی که آقا در شرایط بیماری سخت همسرش را عقد دائم کند ولی رابطه زناشویی اتفاق نیفتد، قانون ارث زن از شوهر به این صورت است که به زن ارث تعلق نمی‌گیرد.

قانون ارث زن دوم چیست؟

در صورتی که زن دوم حاصل ازدواج دائم باشد، در زمان مرگ آقا شامل وراث محسوب می‌شود. حال سوالی که اینجا مطرح است این است که میزان ارث زن دوم چقدر است؟

قانون ارث زن از شوهر در این مورد تفاوتی با زن اول ندارد و در صورتی که فرزندی وجود داشته باشد (فرقی ندارد برای کدام همسر باشد) یک هشتم اموال آقا بین دو همسرش تقسیم می‌شود و اگر فرزندی وجود نداشته باشد یک چهارم اموال بین‌شان تقسیم می‌شود.

در صورتی که آقا بیشتر از دو زن عقدی داشته باشد باز هم شرایط به همین صورت است که در صورت وجود فرزند یک هشتم اموال بین همه همسران تقسیم می‌شود، برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم از مشاوره حقوقی رایگان  کارشناسان حقوقی دادسو استفاده نمایید یا به یک وکیل انحصار وراثت مراجعه کنید.

4.2/5 - (23 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

21 پاسخ

  1. سلام فردی فوت کرده مادرش زنده است خواهر و برادر دارد آیا اموال مرحوم به مادرش می رسد یا به برادر و ۲خواهر هم ارث می برند

    1. سلام، وقت بخیر
      به برادر و خواهر هم می رسد.ا
      ارث بر اساس طبقات ورات تقسیم می شود.

  2. سلام من یک سوالی دشاتم
    ایا به زن صیغه دائم ارث تعلق میگیرد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند بعد از فوت پدر با مادر است.

  3. سلام آیا بعد فوت همسر زن دوم که عقدشان دائم هست مهریه به او می‌رسد یا بچه اش بعد هفت سال به او داده می‌شود یا جد پدریش

    1. سلام، وقت بخیر
      مهریه به خانم تعلق میگیرد.
      سوالتون گویا نیست در صورتی که منظورتان اموال به جای مانده از متوفی است ابتدا مهریه خانم پرداخت می شود و سپس باقی اموال بین وراث تقسیم می شود.

  4. سهم الارث زن ۱/۸اموال هست اگردوتازن باشنداین۱/۸بین دوتازن تقسیم میشود.آیاسهم زن وفرزنددخترباهم برابرهست؟

  5. سلام و عرض خسته نباشید. بنده سالها قبل از همسرم جدا شدم و در حال پرداخت مهریه بصورت اقساط بودم که ایشون از دنیا رفت. الان پدر و مادرش درخواست پرداخت مهریه ایشون رو از من دارند. آیا ارث مهریه مرحومه به والدین ایشون میرسه یا نه. با تشکر فراوان

  6. سلام من مادرم دوبار ازدواج کرده از شوهرش قبلی ۳بچه داره ومادرم دوباره ازدواج میکنه از شوهر دومش فقط منو داشته والان مادرم ۲۰سال میشه فوت کردن ..الان از شوهر قبلی مادرم اون یک هشتم ب من تعلق میگیره یانه

  7. در ارتیه دو زن از شوهر هر دو ازدواج دائم و با فرزند اگر یکی از زنان زود تر از مرد فوت کند،تقسیم ارث زنان به چه نحوی است؟

    1. سلام، وقت بخیر
      شخصی که فوت کرده ارث به او تعلق نمیگیرد. اموال به جای مانده بر اساس طبقات وراث بین باقی ورثه تقسیم می شود.

  8. سلام من قبلا ازدواج کرده بودم ویک فرزند ازمرد اول دارم بعد از فوت شوهر ازدواج مجددکردم وحالا ازازدواج دوم پنج فرزند دارم ایا ازیک هشتم که به من ارث میرسد ازمن به فرزند قبلی میرسد یا خیر

  9. سلام من دوران نامزدی همسرم فوت کرد عقد دائم میتونم از خانواده همسرم مهریه و ارث بگیرم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که پدر شوهر ضامن مهریه شده باشند می توانید از ایشان طلب کنید.
      در غیر این صورت از ارث متوفی مهریه شما حساب می شود.

  10. من که ارث زن از شوهر ندیدم اصلا. خانواده همسر مرحومم هیچی نزاشتن به من برسه

    1. سلام
      وقت بخیر
      در ازدواج موقت زوجین از همدیگر ارث نمی برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *