عدم حضور زوجین در دفترخانه

طلاق چه به صورت یک طرفه از سمت خانم، چه یک طرفه از سمت آقا و چه توافقی باشد بعد از گرفتن رای طلاق از دادگاه باید به دفترثبت اسناد مراجعه، تا صیغه طلاق جاری شود و شناسنامه‌ها مهر طلاق بخورد.

تنها در یک حالت، عدم حضور زوجه و زوج پس از قطعیت رای گواهی عدم سازش در دفترخانه امکان پذیر است. در صورتی که برای طلاق خود وکیل داشته باشید، نیازی به حضور شما در دفترخانه نیست و وکیل به جای شما تمام مراحل را انجام می‌دهد.

اگر قصد ندارید برای طلاق خود در دفترخانه و یا جلسات دادگاه شرکت کنید، می‌توانید با وکیل طلاق دادسو در ارتباط باشید.

عدم حضور خانم و آقا در دفترخانه

در صورتی که خانم و آقا قصد طلاق به صورت توافقی را داشته باشند، هم می‌توانند برای انجام کار طلاق خود وکیل طلاق توافقی بگیرند و هم می‌توانند خودشان انجام دهند.

در صورتی که وکیل نداشته باشند باید در سایت تصمیم ثبت نام کنند و جلسات مشاوره بهزیستی را شرکت کنند. بعد باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و برای جلسات دادگاه وقت بگیرند.

در نهایت بعد از گذشت 6 تا 9 ماه که گواهی عدم امکان سازش و رای طلاق را دریافت کردند باید ظرف مدت سه ماه در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا کنند تا صیغه طلاق جاری شود و شناسنامه‌ها مهر بخورد.

در صورت عدم حضور زوجین در دفترخانه، سر دفتر برای هر دو نفر اخطاریه‌ای مبنی بر حضور در دفتر اسناد صادر می‌کند. در شرایطی که بعد از صدور اخطاریه مجدد به دفتر مراجعه نکنند تمام مراحل متوقف شده و برای انجام طلاق باید از ابتدا مجددا اقدام کنند.

وکیل می‌تواند در دفتر اسناد به جای زوجین حضور پیدا کند؟

بله در صورت عدم حضور زوجین در دفترخانه، زوجین می‌تواند برای جاری شدن صیغه طلاق توافقی خود وکیل بگیرید. ایشان می‌تواند با حدود اختیاری که شما برای‌شان مشخص کردید، در دفتر اسناد رسمی برای ثبت طلاق حضور پیدا کند. در این شرایط دیگر نیاز به حضور خانم و آقا در دفترخانه نمی‌باشد.

چنانچه شما وکیل پایه یک دادگستری برای طلاق توافقی خود داشته باشید هم امور طلاق شما با سرعت بیشتری پیش می‌رود و هم نیاز نیست شما در جلسات و جو شلوغ دادگاه حضور پیدا کنید.

عدم حضور آقا در دفترخانه

در شرایطی که خانم وکالت در طلاق از سمت آقا داشته باشد، دیگر نیاز به حضور آقا در پروسه طلاق نیست ولی بسته به حدود اختیار وکیل، ایشان باید در دفتر اسناد رسمی برای جاری شدن صیغه طلاق حضور پیدا کنند.

در صورتی که آقا در دفتر اسناد حاضر نشوند، سردفتر طی نامه‌ای دادگاه را از این موضوع با خبر می‌کند تا اخطاریه‌ای برای آقا ارسال شود. در صورتی که آقا باز هم از مراجعه به دفترخانه، سر باز کند بدون ایشان صیغه طلاق جاری می‌شود.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

عدم حضور خانم دردفتر خانه

در ادامه مبحث عدم حضور زوجین در دفترخانه بعضی وقت‌ها ممکن است فقط یکی از طرفین در دفتر خانه حضور پیدا نکند.

در این مورد بهتر است بدانید که حق طلاق به صورت کلی با آقا است و تحت هر شرایطی با پرداخت حق و حقوقی مالی خانم (مهریه، نفقه، اجرت المثل) ایشان را طلاق دهد.

وقتی نوبت به مرحله ثبت طلاق در شناسنامه می‌رسد ممکن است خانم در دفتر اسناد حضور پیدا نکند. در این صورت یک اخطاریه‌ای از طرف سردفتر به خانم ارسال می‌شود و یک هفته به ایشان وقت می‌دهند تا در دفترخانه حاضر شوند.

بر اساس ماده 35 قانون حمایت از خانواده:

هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می‌دهد برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد.

تبصره: فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه در این ماده و ماده (۳۴) این قانون نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواردی که زوج یا زوجه مجهول‌المکان باشند، دعوت از شخص مجهول‌المکان از طریق نشر آگهی در جراید کثیرالانتشار یا هزینه درخواست کننده به وسیله دفترخانه به عمل می‌آید.

قوانین مربوط به مدت زمان جاری شدن صیغه طلاق

در صورت حضور یا عدم حضور زوجین در دفترخانه قوانین زیر بر قرار است.

ماده ۳۶ قانون حمایت خانواده 1391

هرگاه گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجین صادر شده باشد، درصورتی ‌ که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده رای و یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

ماده ۳۷ قانون حمایت خانواده 1391

اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می‌گیرد.

ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده 1391

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی ‌ شدن رای است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.
تبصره ـ هرگـاه گواهی عـدم امکان سازش صادرشده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می‌گردد.

4.1/5 - (8 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

11 پاسخ

  1. سلام من طرفم زندانه .به دفتر خونه هم گفتم که اخطار هم بفرستید نمیاد
    الان با این شرایط صیغه طلاق برای من جاری میشه .

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی دارد که طلاق یک طرفه باشد یا توافقی!

  2. سلام مجدد
    وکیلی به من گفت اول طلاق بگیر و بعد درخواست مهریه کن.
    درخواست مهریه قبل یا بعد از طلاق مگه فرقی داره؟

    ممنونم

    1. سلام، وقت بخیر
      مهریه در سند طلاق توافقی باید تعیین و تکلیف شود و شرایط پرداخت آن بعد از جاری شدن صیغه طلاق هم مشخص شود.

  3. سلام
    من با وکالت در طلاق، دوتا وکیل گرفتم و حکم دادگاه رو هم دارم، مبلغ ۷ میلیون هم پرداخت کردم اما وکیل مرحله رفتن به دفتر خانه را به خودم محول کرده. آیا این وظیفه وکیل نیست؟

    مراحل اولیه مشاوره و پزشک قانونی و هزینه های آن را هم جداگانه پرداخت کردم.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  4. سلام وقت بخیر همسر من که پسر خاله ام هستن در دوره ای که از من خواستگاری کردند خانومی را صیغه کرده بودند در صورتیکه به من گفته بودند خیلی وقت هست توبه کردند و با کسی در رابطه نیستند و حتی با آن خانوم مسافرت رفته بودنو.اگر‌من می‌دانستم در حالیکه از من خواستگاری میکنن که حدود دوسال طول کشید و من به دلایلی رد میکردم ایشون رو با کسی در ارتباط هستند هرگز پاسخ مثبت نمیدادم.الان با اینکه می‌خواهیم سر خانه و زندگیمون برویم من دل چرکین و حسم بهشون از بین رفته.چه باید بکنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

    1. سلام.
      در صورتی که از هسمرتان وکالتی وجود داشته باشد نیازی به حضورشون در دفترخانه نیست

    2. بله. محضر اخطار می‌فرسته و در صورت عدم مراجعه پس از دو اخطار با فاصله هرکدام یک هفته با حضور نماینده دادگاه طلاق انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *