طلاق در دوران کرونا به چه صورت است؟

طلاق در دوران کرونا

در این مقاله قرار است درباره طلاق در دوران کرونا توضیح دهیم. از زمان همه گیر شدن ویروس کرونا بنا بر شرایط متفاوت انواع امور روزمره و کسب و کار دست خوش تغییر شدند. فروشگاه‌ها  به صورت آنلاین خرید و فروش انجام می‌دهند و انجام انواع امور از طریق غیر حضوری انجام می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین اهداف انجام شدن کارها به صورت غیر حضوری جلوگیری از ازدحام مردم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. انجام بعضی از امور حقوقی مانند ثبت دادخواست و ابلاغ الکترونیکی و … هم بنا بر شرایط موجود نیاز به مراجعه به مراجع قضایی و حقوقی ندارد. یکی دیگر از امور حقوقی که نیاز به مراجعه حضوری ندارد، طلاق توافقی می‌باشد.

با توجه به تدابیری که در خصوص راه اندازی سامانه ثنا صورت گرفته دیگر نیاز به حضور در دفتر وکیل طلاق توافقی برای انجام طلاق وجود ندارد.

در ادامه مقاله به صورت کامل درباره سامانه ثنا، ثبت نام سامانه ثنا، طلاق توافقی بدون حضور زوجین، وکیل طلاق توافقی و … برای شما توضیح می‌دهیم.

مراحل طلاق در دوره کرونا با وکیل

در این قسمت ابتدا مراحل را به صورت تیتروار می‌نویسیم و در ادامه درباره هر کدام به صورت کامل توضیح می‌دهیم. در صورتی که قرار باشد تیم وکلای موسسه دادسو در خدمت شما باشند با انجام مراحل زیر دیگر نیاز به حضور شما در هیچ کدام از جلسات اجباری مشاوره، غربالگری و دادگاه نیست و صفر تا صد کار طلاق بدون حضور شما انجام می‌شود.

  •  توافق کردن بر سر موضوعاتی مانند حضانت فرزند، مهریه و نفقه
  •  انتخاب وکیل پایه یک دادگستری
  •  ثبت نام در سامانه ثنا
  •  امضای قرارداد الکترونیک به کمک وکیل

توافقات طلاق توافقی

همان طور که توضیح دادیم در صورتی که طلاق در دوران کرونا به صورت توافقی بود، باید توافقات خانم و آقا بر سر مسائلی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزند مشخص شود. در این شرایط قانون به صور کامل به توافقات خانم و آقا احترام می‌گذارد. در صورتی که فرزندی داشته باشند باید مشخص کنند که مادر قصد نگهدار و حضانت از فرزند را دارد یا پدر.

یا اگر قرار به پرداخت مهریه باشد باید مشخص شود که قرار است کل مهریه پرداخت شود، یا قسمتی از آن پرداخت و قسمت دیگر بخشیده شود و یا کل مهریه بخشیده شود. بعد از مشخص شدن توافقات باید وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وکیل طلاق در کرونا

برای انجام طلاق در دوران کرونا باید وکالت انجام امور طلاق را به وکیل پایه یک دادگستری که متخصص امور طلاق هست بدهیم. از زمان راه اندازی سامانه ثنا دیگر نیاز به حضور در دفتر وکالت وکیل مورد نظر نیست. چرا که دادن وکالت از طریق قرارداد الکترونیک امکان پذیر می‌باشد. در صورتی که شما خودتان قصد انجام طلاق را داشته باشید باید مدت زمان زیادی را صرف این موضوع کنید. در صورت دادن وکالت به وکل متخصص، ایشان می‌تواند کار شما را در مدت زمان کمتر انجام دهد و پرونده شما را به اتمام برساند. برای طلاق در دوره کرونا باید ابتدا مشخص شود که طلاق به صورت توافقی، یک طرفه از جانب خانم یا یک طرفه از جانب آقا، طلاق رجعی و … است. در صورتی که طلاق به صورت توافقی باید باید ابتدا توافقات خانم و آقا مشخص شود.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

سامانه ثنا چیست؟

برای طلاق در دوران کرونا باید از طریق سایت ثنا اقدام کنیم. این سامانه برای سهولت در ثبت دادخواست، ابلاغ‌های قضایی  و ارسال اظهارنامه راه اندازی شده است. وقتی دعوی قضایی صورت می‌گیرد فرد خواهان و خوانده می‌توانند از ریز جزئیات پرونده و ابلاغیه‌های آن با خبر شود. وقتی خانم و آقایی قصد طلاق توافقی به کمک وکیل را دارند می‌توانند از طریق این سامانه با وکیل خود قرارداد الکترونیک ببندند و امضای قرارداد الکترونیک را انجام دهند بدون این که نیاز باشد در دفتر وکیل خود حضور پیدا کنند.

ثبت نام سامانه ثنا

در این قسمت به صورت مختصر درباره ثبت نام در این سامانه توضیح می‌دهیم. سامانه ثنا فقط برای طلاق در دوران کرونا نیست و هر درخواستی که در قوه قضائیه داشتبه باشید، باید عضو سامانه ثنا شوید. برای این کار باید ابتدا به سایت عدل ایران مراجعه کنید. سپس قسمت ابلاغ الکترونیک را انتخاب کرده و مشخصاتی مانند شماره شناسنامه، کد ملی و تاریخ تولد را وارد می‌کنیم.

بعد از انجام این کار باید به ترتیب اطلاعات هویتی (نام و نام خانوادگی، نام پدر، تابعیت) اطلاعات تماس ( شماره تلفن ثابت، موبایل و ایمیل) اطلاعات سکونت (کشور، استان، شهر، آدرس محل سکونت و کد پستی) اطلاعات تحصیلی را وارد کنیم. در نهایت باید احراز هویت غیر حضوری را انجام بدهیم تا اعتبار کافی برای استفاده از این سامانه را داشته باشیم.

این سامانه برای طلاق ایرانیان خارج از کشور هم قابل استفاده است. همه اطلاعات هویتی و اطلاعات تماس خود را وارد می‌کنند. در قسمت اطلاعات محل سکونت خارج از ایران را انتخاب کرده و موارد را کامل می‌کنند و در نهایت احراز هویت غیر حضوری را انجام می‌دهند.

امضای قرار داد الکترونیک

امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر قرارداهای فیزیکی جای خود را به قراردادهای الکترونیکی داده‌اند. برای انجام امور حقوقی و وکالت هم این قرادادها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وکیلی که از سمت موکل برای انجام امور طلاق انتخاب شده می‌تواند در سامانه قرارداد الکترونیک، قراردادی تنظیم کند و در این قرارداد باید نوع وکالت و موضوع آن مشخص شود و اطلاعات موکل وارد سامانه شود ( فقط برای افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند، کاربرد دارد) طرفین دعوا باید مشخص شود و در نهایت وضوع وکالت و حدود اختیارات وکیل به صورت شفاف وارد می‌شود.

تا این مرحله قرارداد اولیه شکل گرفته در صورتی که موکل با قرارداد موافق بود باید کدی که از طرف سامانه برای ایشان ارسال شده را به وکیل خود ارسال کند تا امضای قرارداد صورت گیرد.

طلاق در دوره کرونا بدون وکیل

انجام طلاق در دوران کرونا بدون وکیل هم امکان پذیر هست ولی بهتر است بدانید که طلاق بدون وکیل در دوره قبل از کرونا هم مدت زمان زیادی می‌برد. امروزه که به خاطر کرونا دادگاه ها شلوغ‌تر هستند و روال کارها بسیار کندتر پیش می‌رود توصیه می‌کنیم حتما با وکیل مشورت کنید.

برای انجام طلاق بدون وکیل باید ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام کنید و مشخصات خود را به صورت کامل وارد کرده و برای گرفتن وقت جلسات مشاوره و غربالگری اقدام کنید. جلسات مشاوره حدود 4 تا 6 جلسه و بین 7 تا 10 روز یکبار برگزار می‌شوند. در صورتی که این جلسات به اتمام برسند و مشاور مورد نظر تشخیص دهد که امکان ادامه زندگی بین زوجین وجود ندارد، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌‌شود.

با کمک این گواهی باید در سامانه ثنا ثبت نام و در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حضور پیدا کنند و برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کنند. بعد باید روز و ساعت جلسات دادگاه را مشخص کرده و در تمام جلسات دادگاه و مشاوره بعد از دادگاه حضور پیدا کنند که معمولا فاصله بین این جلسات کمتر از 40 روز نمی‌باشد. در نهایت بسته با تعداد جلسات دادگاه و نظر قاضی رای طلاق صادر می‌شود. در صورتی که قاضی رای طلاق ندهد باید از ابتدا مراحل را طی کنند.

5/5 - (6 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

2 پاسخ

  1. سلام

    میخواستم بپرسم طلاق در دوران کرونا سریعتر روند کارش طی میشه یا نه؟

    1. سلام.
      روند انجام پرونده های طلاق توافقی در کرونا، نسبت به دوره های مشابه قبل کمی کند تر و طولانی تر شده است. ولی تمامی پرونده های طلاق توافقی دادسو در حال پیگیری و انجام هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *