حضانت فرزند در طلاق توافقی به چه صورت است؟

حضانت فرزند در طلاق توافقی یکی از مهم ترین مسائلی است که زوجین بعد از مهریه در طلاق توافقی باید، آن را تعیین و تکلیف کنند.

نکته مهم این است که در صورتی که حضانت فرزند با یکی از طرفین باشد، به این معنا نیست که طرف دیگر حق ملاقات با فرزندش را نخواهد داشت و باید شرایط ملاقات طرف مقابل با فرزند هم در توافقات حضانت فرزند مشخص شود.

همینطور در قانون خانواده  حضانت فرزند پسر و حضانت فرزند دختر با هم تفاوت هایی را دارند که برایتان شرح داده ایم.

اولین اولویت دادگاه در مورد حضانت فرزند توافق پدر و مادر است، ولی اگر زوجین به هر دلیلی به توافق نرسند، حضانت فرزندان بر اساس قانون تعیین خواهد شد.

در صورتی که برای حضانت فرزند به وکیل نیاز دارید، وکیل حضانت فرزند دادسو در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

حضانت فرزند دختر در طلاق توافقی

حضانت دختر بعد از طلاق با کیست؟ در طلاق توافقی طبق قانون به این صورت است که تا هفت سالگی بدون هیچ قید و شرطی فرزند به همراه مادرش زندگی خواهد کرد و از هفت تا نه سالگی حضانتش با پدرش خواهد بود و با پدرش زندگی خواهد کرد.

در هر بازه زمانی اگر زوجین به توافقی در حضانت فرزند دختر در طلاق توافقی رسیدند می توانند با مشورت با وکیل طلاق توافقی اجرایی اش کنند.

اما اگر قصد سلب حضانت پدر یا سلب حضانت از مادر را داشتید، می‌توانید با وکیل حضانت دادسو در ارتباط باشید.

حضانت فرزند پسر در طلاق توافقی

حضانت فرزند پسر در طلاق توافقی طبق قانون به این صورت است که تا هفت سالگی بدون هیچ قید و شرطی فرزند پسر به همراه مادرش زندگی می کند و از هفت تا پانزده سالگی حضانتش با پدرش خواهد بود و با پدرش زندگی خواهد کرد.

دلیل تفاوت سن حضانت فرزندان پسر و دختر ریشه در مسائل دینی و سن تکلیف فرزندان دارد. در مورد حضانت فرزند پسر بعد از طلاق هم مانند فرزند دختر، زوجین هر زمانی که توافقی دیگر انجام دادند، قابل اجراست.

تکلیف حضانت فرزند در طلاق  بعد از خروج از مدار حضانت

همانطور که گفته شد سن حضانت فرزند دختر در طلاق توافقی 9 سال و سن حضانت فرزند پسر در طلاق توافقی 15 سال است.

در صورتی که در زمان جاری شدن صیغه طلاق توافقی، فرزند یا فرزندان زوجین بیشتر از این سن را داشتند، نیازی به توافق پدر و مادر در مورد حضانت فرزند نیست و فرزند خودش تصمیم می گیرد که با پدر زندگی کند و یا مادرش.

همچنین اگر پدر یا مادر صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشند، می‌توان برای گرفتن حق حضانت مانند سلب حضانت از مادر یا سلب حضانت پدر اقدام کرد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه حضانت فرزند پاسخ داده شده است.

حضانت فرزند در صورت فوت پدر یا مادر

در صورتی که بعد از طلاق توافقی طرفی که حضانت فرزند را بر عهده داشت، فوت بکند شرایط حضانت تغییر می کند. اگر حضانت بر عهده مادر بوده و مادر فوت بکند، حضانت به پدر می رسد و در صورت فوت پدر حضانت بر عهده جد پدری فرزند خواهد بود.

در صورتی هم که حضانت فرزند در طلاق توافقی بر عهده پدر بوده باشد و پدر فوت بکند، حضانت بر عهده جد پدری خواهد بود.

نفقه فرزند بعد از طلاق توافقی به چه صورت است؟

طبق قانون نفقه فرزند تحت هر شرایطی با پدر است. یعنی حتی اگر حضانت فرزند در طلاق توافقی به صورت دائمی با مادر باشد، خرجی و نفقه فرزند بر عهده پدر و در صورت عدم استطاعت مالی با جد پدری است.

منظور از نفقه هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان فرزند است. لازم به ذکر است که هر هزینه دیگری هم برای فرزند نیاز باشد، مسئول پرداخت هزینه ها پدر فرزند است.

ملاقات با فرزند بعد از طلاق توافقی به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد هیچ کسی حق منع ملاقات فرزند با والدی که حضانت با او نیست را ندارد.

هر پدر و مادری تحت هر شرایطی حق ملاقات فرزند خود را دارد و اگر طرفی که حضانت با اوست از این دیدار سر باز بزند، طرف مقابل حق دارد با ارائه دادخواست ملاقات با فرزند از او شکایت کند.

در بعضی مواقع امکان دارد که به خاطر بیماری و یا اعتیاد والد و یا هر دلیل دیگری، تربیت فرزند با ملاقات بسیار با پدر یا مادرش دچار خلل شود. در این صورت دادگاه در مورد میزان و نوع ملاقات نظر می دهد و بر اساس تصمیم دادگاه میزان و نوع ملاقات تعیین می شود.

سوالات متداول

از چه سنی فرزند از دایره حضانت خارج می شود؟

فرزند دختر از سن 9 سالگی و فرزند دختر نیز از سن 15 سالگی از دایره حضانت خارج می شود.

حضانت فرزند در طلاق توافقی با کیست؟

در طلاق توافقی همه چیز از جمله حضانت فرزندان به توافق بین زوجین بستگی دارد. آقا و خانم می توانند برای نگهداری از فرزندان با هم توافق کنند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 - (9 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

24 پاسخ

  1. سلام من توافقی ازهمسرم جداشدم وتوافق کردیم که دخترم پیش من باشه اما اگر ازدواج مجدد کنم ازمن سلب حضانت میشه
    الان دخترم ۱۲سالشه با ازدواج مجدد من تکلیف حضانت چی میشه

    1. سلام، وقت بخیر
      همه چیز به توافقنامه ای که با آقا هنگام طلاق امضا کردید بستگی دارد.

      1. سلام خسته نباشید من پسرم ۱۷ سالشه ایا میشه حضانت شو بدم به مادرش

        1. سلام، وقت بخیر
          از مدار حضانت خارج شده پسر ۱۷ ساله و خودش تصمیم میگیرد.

  2. سلام من دخترم شهریورماه هشت سالش رو تموم میکنه من و خانمم تصمیم به طلاق توافقی داریم و من فرزندم را میخوام که توافق کنیم آیا این امکان داره که دخترم رو من بردارم بزرگش کنم دیگه نیاز نیست دخترم خودش تصمیم بگیره؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      شما تا سن ۹ سالگی می توانید حضانت ایشان را بر عهده داشته باشید. بعد از آن دخترتان خودشان تصمیم میگیرند که با شما یا مادرشان زندگی کنند.

  3. سلام وقتشمابخیر .بنده با همسرم در اردیبهشتماه امسال تصمیم به طلاق تفاوفقی گرفته و همه کارها انجام مقرر گردید که درتاریخ ۲۰ اردیبهشت دردادگاه حاضر شویم .اما همسرم حاضر نشد وبه تماس بنده پاسخ نداده تا ۲۶شهریور .اما بعد تقریبا یکماه ونیم درخواست مهریه کرده و فرزند۱۸ ماهه ام که آراد نام دارد را الان ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ تاامروز۲۶/۶/۱۴۰۱ ندیده ام . لطفا به بنده بفرمائید که باید چیکار کنم . ممنون بنده اولین دفعه هست که پیام برای شما فرستادم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با تلفن ۰۹۱۰۱۳۹۸۶۱۲ تماس بگیرید کارشناسان حقوقی دادسو به صورت کامل پاسخگوی شما خواهند بود و راهنماییتون میکنن.

  4. سلام و خسته نباشید خدمت شما سروران گرامی

    وقتتون بخیر

    من و همسرم به توافق رسیدیم که از هم جداشیم
    مهریه ام رو بخشیدم که حضانت بچه هام رو کلا مال من باشه .
    دفترقضایی رفتم برای شروع کار گفتن نامه توافق بین زوجین رو بنویسید با مدارک شناسایی تشریف بیارید
    لطفا اگر امکانش هست راهنمایی کنید که متن توافق نامه رو چجور باید بنویسم.

    مممنون از لطفتون . سپاسگزارم بی نهایت

    1. سلام.
      شما باید در یک برگه مسائل مربوط به مهریه، حضانت فرزند، نفقه و جهیزیه را تعیین و تکلیف نمایید و طرفین امضا کنند. البته لازم به ذکر است که این توافقنامه در هیچ مرجع قضایی قابل استناد نیست.

      1. سلام من میخوام به صورت توافقی از همسرم جدا بشم در مقابل گذشتن از حق و حقوقم حضانت کامل دختره ۵ ساله ام رو بگیرم اما سره مدت زمان ملاقات به تفاهم نمیرسیم آقا میگه یه روز در هفته اما من میگم ماهی چن ساعت
        من از حق و حقوقم میگذرم بچم دو هوایی نشه آیا این حرفه من خارج ار عرفه؟
        ممنون میشم متن کامل وکالت دد حضانت رو برام بفرستین

        1. سلام، وقت بخیر
          برای طلاق توافقی باید بر سر کلیه امور توافق داشته باشید.

        2. عزیزم شما غیر منطقی حرف میزنید ماهی چند ساعت برای فرزندتون خیلی مخربه بخصوص فرزند دختر که وابستگی حمایتی به پدر داره لطفا اجازه بدید هفته ای یکبار پدرش بچه رو ببینه

  5. من توی دفتر خونه می خوام از شوهرم وکالت در حضانت فرزند رو قبل از اینکه طلاق بگیریم بگیرم. لطفا منو راهنمایی کنید. حتما باید تو دفتر ثبت باشه؟

    1. سلام
      متن وکالت در حضانت فرزند به ایمیل شما ارسال شد. در صورت تمایل می توانید با کارشناسان حقوقی دادسو ارتباط بگیرید، تا در واتس اپ هم برایتان ارسال شود.

    2. میشه توضیح بدید،من هم مهریه ام رو میخوام هم بچهامو میشه اینطوری،آخه بچهام پیشش امنیت ندارن میزنتشون،

      1. سلام، وقت بخیر
        لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید به صورت کامل شما را راهنمایی می کنند.

    1. سلام
      حضانت فرزند دختر تا ۹ سالگی است و بعد از آن از مدار حضانت خارج می شود و خودش انتخاب خواهد کرد که با چه کسی زندگی کند

    2. از ۹ سالگی به بعد خود دختربچه انتخاب خواهد کرد

  6. حضانت فرزند در طلاق توافقی اگر توافق نشه بین من و همسرم طبق قانون جلو میره دیگه؟ الان دختر من ۴ سالشه. حضانتش تا ۷ سال با منه؟

    1. بله. حضانت فرزند دختر شما تا ۷ سالگی با مادر است

      1. سلام وقتتون بخیر من سه تا فرزنددارم پسر ۱۰ ساله دختر ۳/۵ ساله پسر ۳ ماهه میخوام ازشوهرم جدا بشم ، خیلی خسیس و عصبی و بی محبت هست بچه هارو میزنه شدید راضی نمیشه بچه هارو بده مهریه هم نمیده من میترسم بچه ها رو بدم بهش خیلی آدم بدیه چکار کنم راضی به طلاق توافقی نشه من چه راه نجاتی دارم راهنماییم کنید اگرم بچه هارو بهم بده و جداشم از کدوم راه بیارم اجاره خونه بدم و خرجای دیگه 😭😥🤕؟؟؟ دوازده ساله داریم زجر میکشیم من و بچه ها

        1. شما که چنین شرایطی داشتید و یه پسر ده ساله داشتید و به گفته خودتان دوازده ساله زجر کشیدید چطوری اجازه دادید دو طفل معصوم دیگه هم از این مرد بوجود بیاد چرا از قبل برا آینده این بچه ها فکر نکردید …و در ثانی شما دو فرزند دارید که یکی نوزاد معصوم و یکی خردسال هست در شرایط بحران اقتصادی چطور مدیریتشون میکنید این بچه ها به پدر مادر نیاز دارند بهتر نیست از روش دیگه جهت بهبود زندگیتون استفاده کنید تغییر روش و سیاست زناشویی ایجاد کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *