تقسیم ارث طلا به چه صورت انجام می شود؟

تقسیم ارث طلا

تقسیم ارث طلا مانند تقسیم ارث سایر اموال بوده و هیچ تفاوتی با انحصار وراثت دیگر اموال ندارد. در این مطلب قصد داریم شرایط تقسیم ارث طلا را توضیح دهیم. در صورتی که برای انحصار وراثت به وکیل ارث نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

تقسیم ارث طلا چگونه است؟

بعد از فوت متوفی همه‌ی اموال ایشان بین وراث تقسیم می‌شود. این اموال می‌تواند شامل هر موردی باشد. هم اموال منقول و هم غیر منقول می‌تواند ماترک متوفی باشد. اموال منقول به اموالی گفته می‌شود که قابل نقل و حمل کردن باشند، مانند اتومبیل، وسایل حمل و نقل طلا، همه اسباب منزل مانند فرش، یخچال، گاز و…

اموال غیر منقول به اموالی که قابل حمل نباشند، گفته می‌شود. اموالی مانند خانه، زمین، معدن، و … همان طور که گفتیم اموال از هر نوعی که باشند با توجه به وصیت نامه متوفی، طبقان ارث و مراحل انحصار وراثت بین همه تقسیم می‌شود. در این مقاله قرار است درباره تقسیم ارث طلا صحبت کنیم و توضیح دهیم تکلیف طلاهای زن بعد از فوت چه می‌شود؟

طبقات وراث

تقسیم ارث مادر چگونه انجام می‌شود؟ تقسیم ارث طلای او چگونه است؟ برای اینکه مشخص کنیم تقسیم ارث طلا متوفی به چه صورت است ابتدا طبقات وراث را بررسی می‌کنیم. طبقات وراث به سه دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای دو درجه است. به ترتیب اولولت طبقه اول از طبقه دوم و سوم بیشتر و درجه اول در هر طبقه اولویت بالاتری دارد.

  • طبقه اول شامل همسر (در صورت تاهل متوفی)، فرزندان دختر و پسر، پدر و مادر متوفی و نوه‌های ایشان می‌شود.
  • طبقه دوم را پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آنها تشکیل می‌دهد.
  • طبقه سوم وراث شامل دایی، عمه، خاله، عمو و فرزندان آنها می‌شود.
تقسیم ارث دختر مجرد بیشتر بخوانید: تقسیم ارث دختر مجرد

تقسیم طلا بعد از فوت مادر

طلا معمولا به خاطر شکل زینتی که دارد برای خانم‌ها استفاده می‌شود. البته لزوما طلا از اموال به جا مانده از خانم‌ها نیست و ممکن است از اموال به جا مانده از آقایان هم باشد. به صورت عرفی، وقتی خانمی فوت کند و طلا جز ماترک به جا مانده از ایشان باشد بین خواهر، مادر، دختر ایشان تقسیم می‌شود.

یعنی اگر متوفی دختر باشد به مادر و و خواهرش ارث رسیده و اگر متوفی مادر باشد به دخترانش ارث می‌رسد. این موردی است که در عرف رعایت می‌شود و بحثی سر آن پیش نمی‌آید.

تقسیم قانونی طلا

توضیحی که در عنوان قبل دادیم درباره تقسیم ارث طلا به صورت عرفی بود. ولی باید بدانید که از نظر قانونی تقسیم طلا بعد از فوت مادر متفاوت از عرف است و هیچ فرقی با تقسیم ارث با اموال دیگر ندارد. یعنی هر اموالی که از متوفی به جا مانده باشد با توجه به قانون طبقات ارث بین آنها تقسیم می‌شود.

حتی اگر مادر یا خانمی که فوت شده باشند در زمان حیات وصیت نامه نوشته باشند و طلاهای خود را به دختران خود سپرده باشند این وصیت نامه فقط برای یک سوم طلاهای ایشان قابل رسیدگی است و بقیه‌ی طلاها به وراث دیگر می‌رسد.

اگر آقا یا فرد دیگری تکه‌ای طلا به خانمی هدیه داده باشند، در زمان تقسیم ارث فقط یک سوم آن هدیه بین وراث تقسیم می‌شود و دو سوم دیگر برای فردی است که هدیه داده. اگر در زمان فوت متوفی شخصی ادعای مالکیت نسبت به طلاهای ایشان داشته باشد باید با مدرک معتبر و قابل پذیرش در محضر دادگاه آن را ثابت کند وگرنه امکان شکایت از ایشان وجود دارد.

سهم الارث وراث

سهم الارث افراد از اموال ارتباطی به نوع ان اموال ندارد و بسته به وصیت نامه متغیر می‌شود تقسیم ارث طلا هم به نسبت زیر انجام می‌شود.

  1. اگر متوفی دارای یک مادر، یک پدر و یک پسر باشد، به پدر و مادر یک ششم و بقیه به پسر می‌رسد.
  2. اگر متوفی دارای یک مادر، یک پدر و یک دختر باشد، پدر و مادر یک ششم و دختر دو سوم را به ارث می‌برد.
  3. اگر متوفی دارای یک مادر و یک دختر و پسر باشد، مادر یک ششم و بقیه به پسر و دختر به نسبت دو به یک ارث می‌برند.
  4. اگر متوفی دارای یک مادر و دو دختر باشد، سهم مادر یک ششم و سهم هر یک از دختران دو سوم است.
  5. اگر متوفی به جز پدر و مادر، یک پسر و یک دختر هم داشته باشد، پدر و مادر یک ششم و دختر و پسر بقیه را (به نسبت پسرها دو برابر دخترها) به ارث می‌برند.
  6. اگر متوفی به جز مادر و پدر، دو پسر دیگر هم داشته باشد، پدر و مادر یک ششم و بقیه به طور مساوی بین پسران تقسیم خواهد شد.
  7. اگر متوفی به جز پدر و مادر، دختر وهمسر هم داشته باشد، هر کدام از پدر و مادر یک ششم، دختر یک دوم و همسر یک چهارم را به ارث می‌برد.

همان‌طور که دیدید، در این مطلب تمام نکات مربوط به تقسیم ارث طلا را به شما توضیح دادیم. شما با مراجعه به بلاگ دادسو می‌توانید مقالات مرتبط با این حوزه مانند “مالکیت طلا بعد از طلاق” را مطالعه کنید.

سوالات متداول

آیا قانون تقسیم ارث پدر و مادر متفاوت است؟

خیر؛ قانون تقسیم ارث برای پدر و مادر مانند هم بوده و برای انحصار وراثت طبقات ارث در نظر گرفته می‌شوند.

طلاهای مادر بعد از فوت به دختران می‌رسد یا به پسران؟

در عرف جامعه بعد از فوت مادر طلاهای او به دختران سپرده می‌شود. اما از نظر قانونی مانند سایر اموال متوفی باید طلاها بین وارثان تقسیم شود.

4.1/5 - (67 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

26 پاسخ

  1. با سلام از زمان حضرت آدم و حوا
    وقتی حضرت آدم برای پسران خود همسر بر گزید پسران آدم بر سر همسران خود جدال کردن که کدامشان همسر زیبا تر را برگزینند از همان زمان زن فقط به عنوان خوب و بد تقسیم میکردند و ارزش و مقام زنان دیده نمیشد

  2. با سلام طلایی که موقع عقد شوهر برا همسرش خریده چطور؟

    1. سلام، وقت بخیر
      داخل مقاله توضیح دادیم دوست عزیز 🙂

  3. واقعاً ما خانم ها همه جا بدبختیم چرا باید همیشه بین ما واقایون فرق باشه به نظر من باید سهم پسر ودختر یکی باشه تا فردا روز اختلافی بین خواهر وبرادری پیش نیاد هر چند که خودما هم میدونیم مال دنیا مال دنیاست

  4. چرا دائم تاکید دارید عرفا طلا به دختران می‌رسد؟!عرف شاید غلط باشد شما تنها مجاز به بیان قانون هستید

    1. سلام، وقت بخیر
      هیچ تاکیدی وجود ندارد. مقالات صرفا جهت راهنمایی شما نوشته شده است و در هر مورد ذکر کردیم که تقسیم ارث طلا به صورت قانونی به این صورت است.
      ممنون از نقد مثبت شما 🙂

    2. چه دل پری داری داداش باور کن تو هم باید ثروت را یک روز بگذاری بری😂

  5. سلام مادربزرگم در زمان حیاتش طلا شو به چندتا از دختر اش بخشیده،بدون اطلاع بقیه وراث.الان وراث میتونن ادعای وراثت کنند

    1. سلام، وقت بخیر
      به صورت عرف هنگامی که خانمی فوت می کند طلا بین خواهر، مادر و دختر ایشان تقسیم می گردد.
      اما از نظر قانونی تقسیم ارث طلا هیچ فرقی با تقسیم ارث با اموال دیگر ندارد و براساس ارث باید تقسیم گردد.

  6. با سلام خدمت شما
    خواهر بزرگ من ادعا می کنه که طلا همه اش مال دختر بزرگ هست آیا درست است یا نه؟؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر طبق قانون طلا مانند بقیه دارایی ها تقسیم می شود.

  7. تو شهر ما تقسیم ارث طلا برای دختر ها هستش و ئسر ها سهم نمی برن. نمی دونستم تو قاون یه جور دیگست

    1. عزیزم شهر شما مهم نیست فقط قانون مهم هست ،فرزندان پسر دو برابر دختران از همه اموال ارث میبرند

  8. سلام مادرم یازده ماهه به رحمت خدا رفته مقداری طلا از پول برادرم برای خودش و ازدواجش پس انداز کرده بود که اینو وصیت هم کرده بود و مقداری هم طلا از خودش بجا مونده که وصیت کردند چون اونم از پول برادرم خریداری کرده صرف ازدواج ش بشه و خرج بشه حالا اون طلای استفاده شده مادرم رو زن داداشم و خواهرم برای خودشون برداشتن درصورتی که مادرم چیز دیگه ای وصیت کرده بودند. ماسه تا خواهریم و پنج برادر و یک پدر تکلیف قانونی و شرعی اون طلاها چی میشه؟ ایا لازمه که به اعضای خانوادم گوشزد کنم چیزی رو یانه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در عرف طلای خانم فوت شده بین خواهر، مادر و دختران تقسیم می شود. اما از نظر قانونی تقسیم ارث طلا تفاوتی با دیگر اموال نداشته و هر یک از وراث می توانند برای گرفتن سهم الارث خود از طریق انحصار وراثت اقدام کنند.

    1. سلام، وقت بخیر.
      طبق شرع اسلام به این صورت قوانین وضع شده است.

  9. باسلام و خسته نباشید مادر و پدرم فوت کردندو انحصار وراثتی هنوز انجام داده نشده برای جلوگیری از اینکه بقیه اموال خانه را به تصرف خود در بیاورند میتوانیم از تمام وسایل عکس و فیلمبرداری کنیم؟؟ آیا در دادگاه با این عگسها اگر کسی چیزی برداشته بود میتوان ثابت کرد که دزدی کرده؟؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      عکس و فیلم برای دادگاه دلیل محکم محسوب نمیشود و بهتر است که سریعا تقاضای انحصار وراثت و مهر و موم ترکه را انجام دهید.

      1. سلام خواهرم یکسال است که فوت شده طلاهای خواهرم دست مادرمه و برای پسرش امانت گذاشته الان شوهر خواهرم میگه میخوام برم شکایت کنم که شما طلاها رو بردید بنظر شما ماباید چیکار کنیم
        طلاها هم تعلق به خود خواهرم داره و با پول خودش خریده

        1. سلام، وقت بخیر.
          اگر از شما رسیدی دارند میتوانند شکایت کنند. در غیر این صورت با ادعا شکایتی صورت نمی گیرد.

    1. به صورت عرفی بله ولی قانونی بر اساس قانون ورثه تقسیم خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *