تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

تفاوت مهريه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

در این مقاله قرار است به صورت کامل درباره تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه صحبت کنیم. مهریه می‌تواند بنا به توافق خانم و آقا یا سنت‌های خانوادگی و موارد دیگر تعریف شود. قانون مهریه را برای تضمین آینده خانم، پابند کردن مرد به زندگی و حفظ ارزش‌های خانم مشخص کرده است. مهر خانم می‌تواند هر اموال منقول یا غیر منقولی باشد.

مهریه بسته به نوع پرداخت آن به دو دسته عندالامطالبه و عند الاستطاعه تعریف می‌شود که در زمان بعد از عقد خانم و آقا می‌توانند این دو نوع مهریه را به هم تبدیل کنند. اما فرق عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

همان‌طور که از اسم آن پیداست به نوعی از مهریه گفته می‌شود که پرداخت آن به استطاعت مالی آقا بستگی دارد که همین مورد از تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه است.

فرض کنید خانم و اقا در زمان عقد تصمیم می‌گیرند که در صورتی که خانم قصد دریافت مهریه خود را داشته از پنج یا ده سال دیگر می‌تواند اقدام کند. در این صورت مهریه عندالاستطاعه تعیین می‌شود.

یا برای مثال در نظر بگیرید که مهریه خانم 110 که تمام بهار آزادی است و به صورت عندالاستطاعه تعریف شده. در این شرایط اگر زمانی خانم قصد مطالبه مهریه‌اش را داشت، فقط در صورتی می‌تواند آن را دریافت کند که اموالی به ارزش مهریه خود، غیر از مستثنیات دین آقا به دادگاه ارائه کند.

مهریه عندالاستطاعه و حق حبس زوجه

حق حبس به شرایطی گفته می‌شود که در آن مهریه خانم به صورت حال باشد (مدتی برایش مشخص نشده باشد) و رابطه‌ای با همسرش برقرار نکرده باشد، می‌تواند تا زمان پرداخت مهریه از همسر خود تمکین نکند.

از آنجایی که مهریه عندالاستطاعه به استطاعت مالی آقا بستگی دارد پس خانم نمی‌تواند برای حق حبس از این مهریه استفاده کند و باطل است و  فقط در صورت که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد می‌تواند از این حق استفاده کند.

مهریه عندالاستطاعه زندانی دارد؟

مطالبه مهریه یکی از بزرگترین معضلات خانواده‌ها تبدیل شده است. مردهای زیادی هستند که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهر همسرشان مدت زیادی را زندان سپری می‌کنند. به صورت کلی فرقی در به اجرا گذاشتن دو نوع مهریه عندالمطالبه یا عندالاستطاعه وجود ندارد ولی پرداخت آن‌ها متفاوت است.

مهر عندالاستطاعه اعسار و زندانی شدن ندارد و از این نظر به نفع مردها است. این از موارد دیگر تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه است.

مهریه عندالاستطاعه زندانی دارد؟

مهریه عندالمطالبه چیست؟

در زمان عقد، آقا و خانم می‌توانند بسته به توافقات‌شان نوع مهریه خانم را مشخص کنند. در صورتی که مهر خانم به صورت عندالامطالبه باشد به این معنا است که در هر زمان بعد از عقد خانم می‌تواند آن را مطالبه کند.

در صورتی که آقا قادر به پرداخت این مهر نبود خانم می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند یا اگر آقا اموالی نداشت می‌تواند آن را به صورت قسط ماهیانه یا از حقوق آقا دریافت کند.

مهریه عندالامطالبه و حق حبس زوجه

همانطور که گفتیم در صورتی که مهریه خانم به صورت حال باشد و مدت دار نباشد و رابطه زناشویی با همسرش برقرار نکرده باشد می‌تواند تا زمان پراخت مهریه از همسرش تمکین نکند. حتی اگر آقا توانایی پرداخت مهر را نداشته باشد و قرار بر این شود که مهریه قسط بندی شو باز هم تا زمان پایان اقساط مهر خانم حق این را دارد که تمکین نکند.

این مورد نیز از فرق عندالمطالبه و عندالاستطاعه است چرا که در عندالاستطاعه نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند.

مهریه عندالمطالبه زندان دارد؟

هر زمانی که خانم قصد مطالبه مهر خود را داشته باشد، می‌تواند اقدام کند در صورتی که آقا اموالی دارد، باید به عنوان مهریه به خانم بدهد ولی اگر از این کار امتناع کند خانم می‌تواند خودش استعلام اموال را به دادگاه تحویل دهد.

اگر در زمان مهر عندالمطالبه آقا مالی برای توقیف اموال نداشت، مهریه قسط‌بندی می‌شود. در صورتی که آقا از پرداخت اقساط مهریه هم امتناع کند خانم می‌تواند نسبت به حکم بازداشت آقا اقدام کند.

مهریه عندالمطالبه هم اعسار و هم زندانی شدن دارد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این باره پیشنهاد می‌کنیم مقاله آیا مهریه زندان دارد؟ را بخوانید.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه و حق خروج از کشور

بر اساس ماده 23 قانون محکومیت مالی:

مرجع اجراءکننده رای باید به تقاضای محکوم ‌له قرار ممنوع‌ الخروج بودن محکوم‌ علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رای یا ثبوت اعسار محکوم‌ علیه یا جلب رضایت محکوم له یا سپردن تامین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.

تبصره: درخصوص سفر واجب که وجود آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به محکوم‌علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد. در صورتی که مهریه خانم قسط بندی شود و بنا بر نظر دادگاه آقا پیش پرداخت مهر را به خانم دهد با در خواست رفت ممنوع الخروجی آقا موافقت می‌شود.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

  • مهریه عندالاستطاعه به استطاعت مالی آقا بستگی دارد ولی عندالمطالبه در هر زمان بعد از عقد قابل مطالبه است.
  • مهریه عندالاستطاعه حق حبس و زندان (مگر در موارد خاص) ندارد ولی عندالمطالبه دارد.

همان‌طور که دیدید در این مطلب تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه را توضیح دادیم. در صورتی که برای گرفتن مهریه و یا درباره فرق مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه به راهنمایی بیش‌تر نیاز دارید می‌توانید با وکیل مهریه یا مشاوران حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا برای گرفتن مهریه حتما باید وکیل داشته باشیم؟

خیر، داشتن وکیل مهریه برای مطالبه آن الزامی نیست، اما وکیل متخصص با اطلاع دقیق از شرایط حقوقی و قانون جدید مهریه، می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

آیا بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق ممکن است؟

بله، با توافق زوجین می‌توان همه یا بخشی از مهریه را در ازای حق طلاق بخشید. برای راهنمایی بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

2.9/5 - (19 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *