مجازات ترک منزل توسط مرد

ترک منزل توسط مرد یکی از موضوعات پرتکرار در مباحث حقوقی خانواده است و پس از شروع یک زندگی مسئولیت بین زن و شوهر تقسیم می‌شود و هریک نقش و وظیفه خود را انجام می‌دهند. هر فردی که به بلوغ برای ازدواج رسیده باشد به خوبی وظایف خود را می شناسد و برای پیشبرد زندگی تلاش می‌کند.

اما گاهی آقا به پختگی لازم نرسیده و از انجام مسئولیت هایش شانه خالی می‌کند و خانه و همسر و فرزندش را رها می‌کند. در نبود آقا مسئولیت ها بر گردن همسر او می افتد و خانم باید بار مسئولیت بیشتری را تحمل کند.

خانمی که منبع درآمدی ندارد هم در مورد تامین مایحتاج و هم تربیت فرزندان دچار مشکل می‌شود. از این رو قانون برای خانم حقی در نظر گرفته است تا در صورت ترک منزل آقا بتواند از طریق قانون به مراجعه قضایی شکایت کند که در ادامه بررسی شده است.

اگر مرد خانه را ترک کند حکمش چیست؟

در صورتی که آقا خانه خود را ترک کند و از مسئولیت خویش شانه خالی کند خانم با مراجعه به دادگاه می‌تواند خواستار بازداشت، پرداخت نفقه و مهریه، ممنوع الخروج شدن آقا و زندان باشد.

دلایل ترک منزل توسط شوهر و نحوه طرح دعوا

قانون تنها در صورتی به آقایان اجازه ازدواج مجدد را داده است که بتوانند عدالت را رعایت کنند. برقراری عدالت شامل موارد مادی مانند پرداخت نفقه مساوی و سایر وظایف زناشویی به میزان یکسان است که کار آسانی به نظر نمی‌رسد.از این رو مردی که منزل خود را به دلیل ازدواج مجدد ترک کرده محکوم است زیرا نتوانسته عدالت را رعایت کند.

در چنین شرایطی خانم می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و تامین دلیل بگیرد و اگر ثابت شود آقا بدون داشتن دلیل موجه خانه خود را ترک کرده است، نفقه را با وجود داشتن توانایی مالی پرداخت نمی‌کند یا از عهده مخارج بر نمی آید؛ خانم می‌تواند شکایتی تحت عنوان ترک نفقه به دادگاه تقدیم کند و در صورت اثبات شوهر خود را زندانی کند.

تامین دلیل در زمانی انجام می‌شود که احتمال می‌رود دلایل موجود ممکن است در آینده از بین برود یا دسترسی به آن با مشکل مواجه شود.

همچنین خانم می‌تواند با طرح ترک نفقه با توجه به وضعیت مالی شوهر خود از دادگاه تقاضای تعیین نفقه را داشته باشد. اگر آقا از پرداخت نفقه سرباز زند و به حکم دادگاه عمل نکند حق طلاق به خانم داده می‌شود. البته برای اثبات این موضوع خانم باید مراحل سختی را پشت سر بگذارد و شاهدی برای گفته های محکمه پسند خود داشته باشد.

مجهول المکان بودن شوهر

در صورتی که آقا منزل خود را ترک کرده و محل سکونت او مجهول باشد خانم می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق غیابی کند. در این مورد نیاز به حضور مرد نیست ولی باید ثابت شود که مرد مدت مشخصی منزل خود را ترک کرده است.

وضعیت مهریه در صورت ترک خانه توسط شوهر

چنانچه مردی منزل خود را ترک کرده و از دادن نفقه خودداری کند به صورتی که خانم در مشقت و عسر افتاده باشد خانم می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با توجه به حق توکیلی که در شرایط ضمن عقد به او داده شده درخواست طلاق داده و مهریه خود را دریافت کند.

خانم برای گرفتن مهریه باید اموال شوهر خود را به دادگاه معرفی کند و در صورتی که آقا اموالی نداشته باشد تا زمان پرداخت مهریه ممنوع الخروج می‌شود. در صورتی که در این مدت خانم از آقا مالی پیدا کند می‌تواند به دادگاه معرفی کند تا اموال مرد توقیف شده و مهریه خانم پرداخت شود.

4.4/5 - (17 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

38 پاسخ

  1. سلام شوهرم اعتیاد داره ۷ساله ازدواج کردیم ۵ساله کلن من ترک کرده اصلا ازش خبرندارم اصلا هیچی تو این۵سال بم نداده ی بچه دارم چکارکنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      سوالتون گویا نیست. در صورتی که قصد جدایی دارید به دلیل ترک منزل می توانید برای طلاق غیابی اقدام کنید.

  2. سلام من یک منزل دیگه دارم وخرج خانوم روهم میدم ولی ایشان ازمن طلاق تفاوقی کرده وبه منزل من نمیاد

  3. سلام من همسر دوم شوهرم هستم ایشون نفقه میده ولی شبا بخاطر خانم اولش جرات اینکه بیاد پیشم نمیکنه چون اون خانم بچها رو میذاره و برای خودش میره.با این وجود من دادخواست چی بزنم برای شوهرم؟

  4. سلام ۷سال وچندماه است که شوهرم مرا ترک کرده ورفته زن دوم گرفته وهیچ سراغی ازمنوبچهام نمیگیره آیانفغه من چقدر است ۳تابچه هم ازش دارم

    1. سلام، وقت بخیر
      تعیین میزان نفقه به عهده کارشناس دادگاه است.

  5. شوهر من چون من یک دختر داشتم ودومی هم دختر بود به زور من را وادار کرد که بچه ۵ ماه و یک روز را سقط کنم خدا ازش نگذره خیلی کتم زده من چه کار کنم به کجا برم من را تهدید میکند میگه ۲۰ لیتر بنزین را شب میریزم تو خونه کبریت می زنم من هم به خدا میترسم هر کاری ازش بر میادکمکم کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که ایشان شما را کتک می زند با اثبات همین مورد می توانید به صورت یک طرفه جدا شوید.

  6. من در دوران عقد هستم وباکره هم نیستم.شوهرم هم طلاق نمیده وهم دیگه رابطشو باهام قطع کرده ومیخواد منو تو بلاتکلیفی نگه داره چندسال تا مهریمو کامل ببخشم وبرم.چیکارکنم که دادگاه بخاطر رفتنِ شوهرم بهم حق طلاق بده؟چون حاضربه زندگی نیست ونفقه هم ازاول نداده یارانمم برمیداره بااینکه عقدهستم وخونه پدرم.

    1. سلام، وقت بخیر
      برای طلاق یک طرفه باید یکی از شروط عسر و حرج که در عقدنامه ذکر شده مثل عدم پرداخت نفقه اتفاق بیافتد.
      در صورتی که نفقه پرداخت نمی کنند می توانید اقدام کنید. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  7. سلام من ی بچه ۶ ماهه سقط کردم ک دلیلش نارسایی دهانه رحم بوده شوهرم منو از بیمارستان ول کرده رفته مسافرت و الان ۴۰ روزه خبری ازش نیست مهریه ب اجرا گزاشتم الان باید چ شکایتی کنم ؟؟؟و برای تهمتی ک بهم زده و میگ بچه رو خودم سقط کردم چ شکایتی باید کنم؟؟؟

  8. سلام من عقد هستم یعنی زنش هستم ولی عروسی نکردیم که خانه مشترک داشته باشیم الان ۶ماه هست که شوهرم من را آورده خانه بابام و ماهی یک بار میاد پیش من بعدتلفن من رامسدود میکنه نفقه هم داخل این ۶ماه فقط ۲میلیون به من داده است اگر من بخواهم مهریه ازش بگیرم وطلاقم هم ازش بگیرم میتونم ؟ اگر که نمیتونم چکار باید بکنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      برای طلاق از طرف خانم یا باید حق طلاق داشته باشید و یا زوجه تحت عسر و حرج باشد.
      در غیر این صورت نمی توان طلاق گرفت مگر به صورت توافقی. پیشنهاد می کنم با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

      1. باسلام خانمم درکارزناشویی اصلا باهام همکاری نمیکنه شاید ۴ماه یکبار تکلیفم چیست

        1. سلام، وقت بخیر
          می توانید برای عدم تمکین خانم اقدام کنید.

  9. سلام شوهرم تازگیا اعتیاد پیدا کرده وتا باهاش صحبت میکنم میگم ترک کن میزاره میره بیرون وچند شب نمیاد خاستم بگم چیکار کنم ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر اعتیاد ایشان به نوعی باشد که آسیب زننده به زندگی زناشویی باشد، می‌توانند درخواست طلاق یک طرفه بدهند.

  10. سلام من در دوران عقد هستم شوهرم منو آورده خونه پدرم و۳ماهه گذاشته رفته وهرکاری کردم برنگشته و گفته منو نمیخواد خودش هم اقدام قانونی نکرده اگه من بخوام اقدام کنم محکوم میشم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید برای طلاق یک طرفه اقدام کنید.

  11. سلام و وقت بخیر. من بخاطر دعواهای زیاد منزل را ترک کردم اما نفقه را پرداخت میکنم. اگر همسرم برای ترک انفاق شکایت کند چه می‌شود؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خانم می‌توانند درخواست الزام به تمکین داشته باشند.

  12. سلام شوهرم ۴ماه خونه ترک ولی من هنوزاقدام به طلاق نکردم بعد۶ماه میخوام اقدام کنم میخواستم بدونم بعد۶ماه دادگاه حق طلاق به من میده

      1. سلام. اگر مردی ترک منزلش بگونه ای باشد که یک ماه میاد و یک ماه نیاد و نفقه را هم به کارت میزنه و خونه هم گذاشته برامون . چه حکمی می توان گرفت . مثلا طلاق . یا کیفری و حبس؟. ممنون

        1. سلام، وقت بخیر
          خانم می تواند بعد از شش ماه درخواست طلاق یک طرفه بدهد.

  13. سلام ،شوهرم بمدت یکسال و ٣ ماه هست که خانه را ترک کرده اما نفقه را من و فرزندان را تا حدی به کارت واریز میکند .نمیدانم در کجاسکونت دارد ولی هر از گاهی به خانه مادرش سری میزند .اینکه ترک کرده اصلا مهم نیست چون با بودنش ما اصلا امنیت نداشتیم ولی موضوع من اینست که اگر بخواهم پاسپورت بگیرم چه راه قانونی دارم ؟ بعضی مواقع چندین ماه هم به خانه مادرش سری خم نمیزند و به تلفن هم جواب نمیدهد .ممنون ار راهنمایی تون

    1. سلام، وقت بخیر.
      می توانید درخواست طلاق غیابی بدهید و بعد از آن برای پاسپورت اقدام کنید.

    1. بله.
      ترک منزل توسط آقا ترک انفاق محسوب می شود

      1. حتی اگه نفقه رو بده؟
        شوهر من خونه رو ترک کرده اما نفقه میده

        1. سلام، وقت بخیر.
          اگر همسر شما بیشتر از ۶ ماه منزل را ترک کرده باشد، شما میتوانید برای طلاق اقدام کنید.

      2. سلام بعدمدتی فهمیدم شوهرم اعتیاد داره واقدام به ترک دادنش کردم‌ ولی اون بعدازاومدن ازکمپ خونه روترک کرده و دوماهه نییومده وخرجی نمیده واعلام کرده تا انتقام نگیرم ازت که منو کمپ بردی برنمیگردم حالا چیکار کنم

        1. سلام، وقت بخیر
          لطفا با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *