بخشیدن مهریه بدون شاهد

بخشیدن مهریه بدون شاهد

مهریه از جمله مهم‌ترین حقوق زن در خانواده است. خانم می‌تواند مهریه را دریافت کند، بخشی از مهریه و یا تمام آن را ببخشد. در این مقاله قرار است درباره بخشیدن مهریه بدون شاهد توضیح دهیم. هیچ قانونی درباره لزوم حضور شاهد برای بخشیدن مهریه وجود ندارد. اما به صورت عرفی دفاتر ثبت اسناد حضور پدر را برای بخشیدن مهریه الزامی می‌دانند.

شرایط بخشیدن مهریه توسط زن

از زمان جای شدن صیغه عقد خانم مالک مهریه می‌شود. مهریه می‌تواند به صورت مهریه عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه باشد. عند المطالبه یعنی از بعد از جاری شدن صیغه عقد خانم می‌تواند در هر زمان برای مطالبه مهریه خود اقدام کند در صورت اینکه آقا اموالی داشته باشد، اموال به حالت توقیف در می‌آید.

در صورت اینکه مهریه عند الاستطاعه باشد، مطالبه مهریه به استطاعت مالی آقا بستگی دارد. همان طور که توضیح دادیم از بعد عقد خانم مالک مهریه می‌شود و اختیار این موضوع را دارد که مهریه خود را به صورت کامل ببخشد، به صورت کامل دریافت کند، بخشی از آن را ببخشد و بخشی را دریافت کند.

به موجب ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد ، زن مالک مهریه می‌شود و می تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در مهریه انجام دهد که بخشیدن مهریه به همسر نیز یکی از آنهاست. بهتر است بدانید برای بخشیدن مهریه توسط خانم فقط مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی  و امضا کردن وکالت نامه رسمی مورد تائید است.

اگر خانم متنی به صورت دست نوشته امضا کند و اثر انگشت بزند یا حتی اگر به صورت شفاهی در حضور تعدادی شاهد، بگوید دیگر ادعایی نسبت به حق و حقوق مالی خود از جمله مهریه ندارد، هم قابل استناد نیست. برای اینکه مهریه به صورت کامل بخشیده شود  خانم دیگر ادعایی نسبت به مهریه خود نداشته باشد باید شرایط خاصی رعایت شود. در ادامه مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر

عموما افرادی که قصد بخشیدن مهریه بدون شاهد را دارند سوالی برای‌شان مطرح می‌شود که آیا بخشیدن مهریه نیاز به شاهد دارد یا خیر؟ بهتر است بدانید که خانم برای بخشیدن مهریه به صورت قانونی نیاز به هیچ شاهدی ندارد. ولی به صورت عرفی باید در زمانی قصد بخشش مهریه را دارد به همراه پدر و یا برادرش به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه و سند بخشش مهریه را امضا کند.

از این جهت که ممکن است خانم از سر احساسات زود گذر مهریه خود را ببخشد پس برای بخشیدن مهریه اجازه پدر لازم است. موارد زیادی پیش آمده که خانم بدون اجازه پدر به دفتر ثبت اسناد مراجعه و مهریه خود را بخشیده و بعد از انجام این کار، پدر خانم به دفترخانه مراجعه و مشکلاتی پیش آورده.

متن بخشش مهریه بدون بازگشت

برای بخشیدن مهریه بدون شاهد خانم باید به دفتر اسناد مراجعه و سند زیر را تنظیم و امضا کند.

در تاریخ متن سند حاضر این دفتر گردیدند خانم ………… با مشخصات فوق و آقای ……….… با مشخصات فوق به ترتیب زوجه و زوج سند نکاحیه شماره مورخ دفتر رسمی ازدواج شماره …… و بعد الحضور زوجه در نهایت صحت مزاج و عقل و دماغ و با قصد و رضا و میل و اراده و اختیار کامل اقرار و اعلام صریح و صحیح شرعی و قانونی نمود که اینجانب تمامی مهریه متعلق به خود مندرج در نکاحیه مذکور که عبارت از یک جلد کلام اله مجید به انضمام …….. عدد سکه تمام بهار آزادی و همچنین ………………. بوده را تماماٌ به زوج بذل و بخشش نموده‌ام و از این پس نسبت به آن حقی ندارم همچنین اقرار می‌نمایم که سایر حقوق مادی خود را نیز تا این تاریخ از همسر خود دریافت نموده‌ام و ضمن عقد خارج لازم (که فی مابین اینجانب و آقای منعقد شده) هرگونه ادعا و اعتراض بعدی و احتمالی خود را ولو بعنوان تضرر و غیره از خود سلب و ساقط می‌نمایم.

زوج نیز اقرار نمود که بذل مهریه مورد قبول و پذیرش اینجانب می‌باشد وحق هرگونه ادعا و اعتراضی را ازخود سلب و ساقط می‌نمایم.

این سند که به منزله اقرار نامه بخشش مهریه وسایر حقوق مالی زوجه بشرح فوق میباشد بنا بتقاضای زوجین به ویژه زوجه (خانم) تنظیم و به ثبت رسید و نامبردگان با علم واطلاع کامل از مفاد و مندرجات آن اقدام به امضاء نمودند و زوجین حق هرگونه ادعا و اعتراضی را درحال و آینده از خود سلب و ساقط نمودند و در صورت اعتراض از درجه اعتبار ساقط بوده وکان لم یکن تلقی می‌گردد و مسئولیت تمامی موارد با نامبردگان بوده و این دفترخانه هیچ مسئولیتی ندارد.

زوجین مذکور نیز مراتب رضایت و اهلیت و هویت و قصد و رضای یکدیگر را گواهی و تائید می‌نمایند.

برابر نامه شماره ….. مورخه …………. دفتر ازدواج شماره ………….. تا این تاریخ نسبت به نکاحیه مذکور و مهریه مندرج درآن اجرائیه صادر نگردیده و حق زوجه بقوت و اعتبار خود باقیست.

این یک نمونه سند برای بخشیدن مهریه بدون شاهد است.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

روش‌های بخشیدن مهریه

برای بخشیدن مهریه بدون شاهد روش‌های مختلفی وجود دارد. خانم می‌تواند به دفتر اسناد مراجعه کند و متن‌های مختلفی را برای این وکالت نامه امضا کند. اگر برای بخشیدن مهریه از کلمه بذل یا هبه استفاده شود، رجوع از بخشش مهریه امکانپذیر است.

یعنی خانم می‌تواند حتی بعد از امضا کردن این وکالت نامه برای دریافت مهریه خود اقدام کند. در صورت این که در سند بخشش مهریه از جمله بری از ذمه همسر یا ابرای استفاده شود دیگر تحت هیچ شرایطی امکان دریافت مطالبه وجود ندارد.

طلاق و بخشش مهریه

به صورت کلی از جهت رضایت طرفین، طلاق به سه دسته طلاق توافقی، طلاق یک طرفه از جانب خانم و طلاق یک طرفه از جانب آقا تقسم می‌شود. در طلاق توافقی میزان بخشیدن مهریه بدون شاهد بسته به توافقات خانم و آقا دارد و خانم می‌تواند تمام مهریه خود را ببخشید، تمام آن را دریافت کند و بخشی از آن را بخشیده و بخشی را دریافت کند.

در طلاق یک طرفه از سمت زوج، باید آقا تمام حق و حقوق مالی خانم مثل مهریه، نفقه و اجرت المثل را پرداخت کند وبرای طلاق اقدام کند.

سوالات متداول

آیا بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر امکان پذیر است؟

از نظر قانونی مشکلی برای بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر و حضور شاهد وجود ندارد. با این وجود اکثر دفاتر ثبت اسناد اذن پدر برای بخشش مهریه را الزامی می‌دانند.

آیا بخشش مهریه به صورت دست نوشته رسمیت دارد؟

خیر، برای بخشش مهریه حتما باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 - (21 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

21 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر . همسرم اصرار داره مهریه رو ببخشم ،و حق طلاق با من باشه اگر این کارو در دفتر اسناد رسمی انجام بدم البته بدون حضور شاهد و ابرا کنم آیا بعدا میتونم درخواست مهریه کنم چون شاهدی نداشتم؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر در صورتی که بخشش مهریه انجام شود نمی توانید درخواست کنید.

  2. آیا وکیل باید از همسرم. وکالت نامه داشته باشد موقع گرفتن طلاق. حقه دارم. وکالت نامه را ببینم. یا نه

    1. سلام، وقت بخیر
      وکالت نامه وکیل از خانمتان را؟ خیر از نظر قانونی موردی وجود ندارد که حق دیدن وکالت نامه ایشان را داشته باشید.

  3. سلام
    خانم من در حالی که ۱۷ ساله بود مهریه رو ابرا کرد و حق اعتراض رو از خودش ساقط کرده در دفتر ثبت رسمی . الان هم طلاق گرفته و از هم جدا شدیم
    روز بخشش مهریه ۱۷ ساله بود و فقط مادرش به جای پدرش شاهد بخشش مهریه بود(پدرش شهرستان بودن) . آیا بعدا امکان اعتراض و درخواست مطالبه مهریه را دارد ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که در دفتر ثبت اسناد رسمی به درستی ابرا مهریه انجام شده باشد خیر بعدا نمی‌توانند مجدد درخواست کنند.

  4. من پدر مادر ندارم میخواهم مهریه رو ب شوهرم ببخشم بدون حضور شاهد چکار باید بکنم خواهش میکنم راهنمای کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید.

  5. سلام
    فقط از کسایی ک می‌خوان مهریشونو ببخشند عاجزانه خواهش میکنم این کارو نکنند یا اگه میبخشید حداقل نصف یا نصف کمترشو ببخشید
    منو همسرم عاشق ومعشوق هم بودیم مهرمو کامل بخشیدم اما خیلی مشکلات برام پیش اومده چندین بار به راحتی شوهرم از خونه بیرونم کرده😔😭
    با اینکه حتما با خوتون فکر میکنید همه ک مثل هم نیستن درسته اما من ب عنوان ی انسان وظیفه دونستم ک اینو بگم خواهرای گلم توروخدا احساسی فکر نکنید خیلی حواستون باشه

  6. سلام من مهریه ام و بخشیدم در دفتر اسناد رسمی و مادرم شاهد بودم حالا شوهرم تقاضا طلاق کرده آیا من میتونم مهریه را برگردونم یا چون مادرم شاهد بودن ممکن که این بذل کردن باطی باشه
    لازم به ذکر است من ابرا کردم و تمام حق حقوقم و بزل کردم و الان تو دوران عقدم ولی باکره نیستم
    آیا نفقه به من تعلق میگیره

    1. سلام.
      با توجه به این که مهریه را ابرا کرده اید، امکان پشیمانی از بازگشت مهریه وجود ندارد.
      نفقه به شما تعلق می گیره

  7. سلام من میخام ی مقدار از مهریمو ببخشم.پدرم‌مجهمول المکان هستن و برای عقد از دادگاه اجازه پدر گرفتیم.برادر هم ندارم،با همون اذن پدر که از دادگاه گرفتیم میتونم تو دفتر اسناد رسمی این کارو انجام بدم؟

    1. سلام. بله. می توانید با اجازه دادگاهی که دارید مهریه را بذل نمایید.

  8. خانم من میخواد مهریه شو ببخشه ، چه متنی باید تو دفترخونه تنظیم کنیم که بعدا زیر حرفشون نزنند؟

    1. سلام.
      برای دریافت متن دقیق بخشیدن مهریه (ابرا) به واتساپ دادسو پیام دهید، تا همکارانم براتون ارسال کنند

    1. سلام
      طبق قانون امکانپذیر است ولی دفاتر ثبت رسمی با توجه مشکلات پیش آمده بعدی حضور پدر یا برادر خانم را الزامی می دانند.

      1. سلام من پدر و مادر و برادر دایی و عمو ندارم من میتونم ببخشم چون به دفتر خانه زنگ زدم گفتم ندارم گفت نمیشود بخشید

        1. سلام، وقت بخیر
          برای بخشیدن مهریه نیازی به اجازه پدر نیست، اما در عرف اکثر دفترخانه ها برای این کار اجازه پدر را درخواست می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *